Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

7 do’s voor het ontwikkelen van je nieuwe huisstijl

Een goede huisstijl is essentieel voor je onderneming omdat je je ermee onderscheidt. Je logo en andere elementen van je huisstijl bepalen het beeld van je organisatie en zorgen voor herkenbaarheid. Bovendien versterkt je huisstijl de identiteit van je onderneming. Ook voor jezelf en je medewerkers. En je vergroot er ook het vertrouwen van klanten of potentiële klanten mee in je organisatie. Zeven tips om je huisstijl blijvend te verbeteren.

Of je nu voor Ajax bent of voor een andere club, Ajax heeft een fraaie huisstijl en een opvallend logo. Vriend en vijand zal toegeven dat het logo er stoer, strak en stijlvol uitziet.

Dat vinden wij niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland. De Britse krant Daily Mail nam het logo op in de top twintig van mooiste voetbalclublogo’s ter wereld, zelfs in de Top 3. De elf lijntjes waaruit de beeltenis van de Griekse god Ajax is opgebouwd, spreekt erg tot de verbeelding van de Britten. ‘Ze staan voor de elf spelers in het team’, verklaart de krant om eraan toe te voegen: ‘Clever’.

Gezicht

Je logo is – net als je complete huisstijl – het gezicht van je organisatie naar de buitenwereld. Je beeld dat je naar buiten brengt in je design, lay-out, typografie, kleurgebruik, foto- en beeldkeuze moet passen bij je imago. Je huisstijl vormt én het beeld én mede het imago van je bedrijf.

We kunnen het niet genoeg benadrukken: alles begint bij een goede eerste indruk en dat is je uitstraling. Je huisstijl is je visitekaartje, en ook je eerste onderscheidingsmiddel van anderen (je concurrenten vooral).

Bij het ontwikkelen en implementeren van een goede huisstijl zijn er 7 punten waar je speciaal aandacht aan moet geven.

1. Check of je huidige huisstijl nog voldoet.

Ga voor jezelf na wat de identiteit is van je bedrijf of organisatie. Wat zijn je kernactiviteiten, wat ben je er in de loop van de tijd bij gaan doen, wat doe je niet meer. Kortom, wie ben je, wat ben je en vooral ook waarom ben je wat je bent en doe je wat je doet.

Denk dus vanuit je strategie.

Ga ook na welk beeld (oftewel imago) je klanten of potentiële klanten van je organisatie hebben: het imago.

2. Waarom je huisstijl een essentieel element is van je bedrijf.

Ga voor jezelf na wat je denkt als je het logo van Shell ziet. Of van Apple, of Philips of de leeuw van ING. De stier van Red Bull. Het paard van Ferrari. Precies, ze doen wel vier dingen in je brein. Een duidelijke en goede huisstijl zorgt voor:

  • onderscheid;
  • herkenbaarheid;
  • je identiteit, ook voor jezelf en je medewerkers;
  • vertrouwen van klanten of potentiële klanten in je organisatie.

3. Eenheid is van groot belang.

Je logo is één onderdeel, en verder heb je bijvoorbeeld ook je website, flyers, jaarverslag, reclamefolders, briefpapier, verpakkingen, advertenties, brochures, je winkelinrichting als je een winkel hebt, het bord aan de gevel, je visitekaartje. Alles moet consistent gebaseerd zijn op je huisstijl. Alleen als er eenheid is in uitstraling versterken al die verschillende uitingen het beeld en daarmee de boodschap van je bedrijf.

4. Besteed het (basis)ontwerp uit aan een professional.

Om een professionele indruk te maken naar buiten kun je niet zonder een professionele ontwerper of designer. Groot voordeel: zij kunnen kritische vragen stellen, hebben – hoogstwaarschijnlijk – meer ervaring dan jij en weten wat kan en niet kan. Logo’s op een mobiele website vragen om andere kenmerken en kwaliteit dan op een website en in print. Een app stelt andere eisen dan een folder.

Ook kleurgebruik, typografie, lay-out moeten mediaproof zijn. En denk ook aan een bijpassende pay-off.

Vaak heb je naast een woordmerk ook een beeldmerk. De letters/woord Nike en daarnaast de swoosh. Bij Apple de naam en het appeltje. Bij Coca-Cola zijn beide één.

Besteed in je briefing aandacht aan minstens de volgende zaken:

  • Identiteit en gewenste imago organisatie, welke diensten en producten lever je?
  • Hoe ziet je markt eruit, wie zijn je klanten?
  • Wat is je belangrijkste doelgroep? Hechten zij aan een meer rationele informatieve benadering of een emotionele suggestieve? Wil je zakelijk overkomen, of eerder vriendelijk en warm? Wil je professioneel overkomen of juist vrolijk en spontaan?
  • Wat zijn je marketing- en communicatiedoelstellingen?
  • Heb je voorkerskleuren? Of zijn er kleuren die je wilt vermijden?
  • Welk budget heb je, wil je altijd en overal full colour-drukwerk of zwart met een steunkleur? Moet het logo ook in zwart-wit overeind blijven?

5. De implementatie en de lancering vragen speciale aandacht.

Het beste is om je nieuwe huisstijl in één keer door te voeren, in alle media. De visuele uitstraling van je bedrijf is te belangrijk om het hapsnap en half te doen. Kijk naar Blokker, dat sinds enkele maanden een voor een zijn winkels vernieuwt, maar ondertussen heel lang nodig had om zijn website te voorzien van de nieuwe huisstijl. Dat komt wat knullig over, om het zacht uit te drukken, zeker voor zo’n grote organisatie.

Denk hierbij ook aan stramienen en sjablonen in de nieuwe huisstijl in Word-documenten en Prezi- of Powerpoint-presentaties.

6. Zorg voor draagvlak onder je medewerkers.

Zeker als je een wat grotere organisatie runt, is het van groot belang om iedereen mee te krijgen in het consistente gebruik van de nieuwe huisstijl in alle uitingen.

Als je een wat groter bedrijf hebt, laat je de vormgever ook een huisstijlhandboek maken. Misschien is het slim om een speciale campagne op te zetten, ook op social media.

Misschien kun je de campagne combineren met het versturen van cadeautjes aan je relaties, zoals een pen, muismat, memoblokjes, kalender, paraplu of usb-stick waardoor mensen de nieuwe huisstijl in levende lijve zien omdat ze die gebruiksvoorwerpen dagelijks onder ogen krijgen.

7. Evalueer op tijd: werkt het?

Spreek af om drie maanden na de introductie van de nieuwe huisstijl heel grondig te checken of alles werkt en in lijn is met de nieuwe uitstraling.

En werkt het? Komt het over? Vraag er ook naar bij je klanten en relaties.

En oh ja: maak oude voorraden aan spullen snel op. Als er nog pennen, petjes of paraplu’s worden uitgedeeld met het oude logo, komt dat niet professioneel over.