Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Multicopy Communicatietrends

Logo vertelt in één ogenblik het verhaal van bedrijf

Een herkenbaar logo heeft grote bedrijven groot gemaakt en maakt kleine bedrijven groter. Dat is letterlijk logisch: een goed logo maakt uw bedrijf in een split second herkenbaar en wekt vertrouwen.

Die schrijfletters van Coca-Cola en Grolsch. De lachende e’tjes in hMaak van je logo een icoon nike_swoosh_logo_orange_original-e1418367076132et Heineken-logo – en sinds dit najaar ook in het vernieuwde Google-logo. De swoosh van Nike.

Grote merken beschikken over herkenbare en krachtige logo’s. Denk aan die grote gele M. Dat appeltje Maak van je logo een icoon Plain-McDonalds-Logomet een hapje eruit. En dat automerk met die blauwwitte propeller.

Dat die merken zo groot zijn, hebben ze mede te danken aan hun sterke logo. In designjargon: de logo’s van BMW, Apple en McDonald’s hebben een iconografische vorm.

Hun communicatie wordt daarmee herkenbaarder en dus effectiever.

Herkenbaar

Dat is ook heel logisch. Breinonderzoek wijst uit dat mensen gedijen bij een status quo. Mensen hechten aan een herkenbaar merk. Elke keuze, elke heroverweging kost hersencapaciteit en die besteden mensen nu eenmaal liever aan andere, belangrijkere dingen. Communicatie en reclame wordt door ons brein oppervlakkig verwerkt, in een soort standby-modus, een slaaptoestand. Het brein gedijt bij herkenbaarheid.

Maak van je logo een icoon IBM-1De blauwe streepjes van IBM en de golfjes van Philips zorgen voor een rode draad in alle Maak van je logo een icoon Phillipsuitingsvormen van het merk.
De Nike-swoosh is in één blik herkenbaar, overal: op straat, op Facebook, op een shirt, op Twitter, op een tas, een abri. We weten meteen wie de afzender is, ook al staat ons brein in slaapmodus. Wat normaal veel uitleg vraagt, is in één beeld duidelijk. Een logo zegt meer dan duizend woorden.

Het hele verhaal

Een logo is een symbool dat in één ogenblik het hele verhaal van een merk vertelt. Dit geldt voor elk merk, ook kleinere merken, en ook uw merk. Een logo communiceert wie en wat uw bedrijf is en doet. En als het een krachtig beeld is, onthouden uw klanten en prospects het ook beter.

Maak van je logo ene icoon fedexTwee voorbeelden van zo’n instant-verhaal: in het logo van FedEx zie je tussen de Maak van je logo een icoon Amazon-logo-2_0kapitale E en de x een pijl. In dat van Amazon staat een pijltje van A naar Z, en het pijltje lacht ook nog.

Belichaming

En of je nu een klein bedrijf hebt of verantwoordelijk bent voor een grotere organisatie, of je nu in de consumentenmarkt actief bent of business-tot-business, jouw klanten en potentiële klanten zullen je bedrijf direct moeten herkennen op elke uiting die je de deur uitdoet. Op een website, een offerte, een visitekaartje, een auto of een beursstand, in een tweet of een advertentie, je logo belichaamt jouw bedrijf.

Vertrouwen

Daarom is een logo essentieel bij het beslissingsproces van klanten en nieuwe klanten. En los van de herkenbaarheid: een goed (professioneel) logo wekt vertrouwen. En vertrouwen is alles in business, zoals je weet. Mensen gaan alleen met je in zee als ze jou en je producten en diensten vertrouwen.

Ook je bedrijf wordt beoordeeld op het logo, soms zelfs alléén op het logo (als mensen je bedrijf nog niet kennen). Een opvallend en goed professioneel logo verbetert het imago van je onderneming in de ogen van je klanten en hen die nog klant moeten worden.

De investering in een goed en professioneel ogend logo is altijd lonend, omdat het zichzelf altijd terugverdient.