Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Wat is de kleur van het slipje dat je nu aanhebt?

Wie echt geïnteresseerd is in zijn klant, wie zijn klant echte vragen stelt, en echt weet wat hem of haar drijft, die weet hem echt te overtuigen van zijn meerwaarde.

Stel je voor. De man aan de telefoon die na drie obligate vragen over je energiemaatschappij en groene stroom, ineens opvallend kortademig vraagt: ‘En wat is de kleur van het slipje dat je nu aanhebt?’

Uhhh, waaat?!?! Precies, herkenbaar.

Iedereen kent ze, die zogenaamde verkopers aan de telefoon, rond een uur of 19.30. Eerst plakken ze je aan de lijn met een zogenaamd marktonderzoek over energiekosten of waar je boodschappen doet of je leesgedrag. En dan beginnen ze ineens over je onderbroek.

Hijgers. Maar stel dat het omgekeerde gebeurt. Een vrouw neemt de telefoon op. Ze is facilitymanager bij een groot schoonmaakbedrijf. Met opgewekt klinkende stem zegt ze:

-‘Goedemorgen, met Yvette de Vries.’
Een man met zwoele Jan van Veen-Candlelight-stem, warm en donker, vraagt:
‘Hallo Yvette. Houd jij van mooie lingerie?’
Hou je van rood? Om te vervolgen:

‘Jij koopt vast graag iets moois van zijde of kant (ademt al hoorbaar). Hou je van rood? Of meer van zwart? Of doorzichtig? (het ademen gaat al over in zwaarder hijgen). Wat is de kleur van het slipje dat je nu aanhebt?

Yvette, op verontwaardigde toon:
‘Ja, maar… Wat ís dit?’
De man, een stuk minder hijgerig, maar nog steeds vriendelijk en op de typische zakelijke verkopertoon:
‘Ha, dag Yvette, je spreekt met Peter Jansen van Daariseenappvoor. We spraken elkaar vorige week vrijdag na dat Kamer van Koophandel-seminar, weet je nog? Ik dacht: ik stel je om te beginnen enkele vragen over dingen die ik graag van je wil weten, om te laten zien dat ik echt interesse in je heb.’

Hoorn op de haak?

Zou Yvette de hoorn dan op de haak gooien? Of zou ze zo verrast zijn dat ze denkt: nou, ben benieuwd wat die man te vertellen heeft. Die Peter weet een verkoopgesprek te beginnen zeg.

En wat hij daarna kort, snel en bondig weet te vertellen over de mogelijkheden van de mobiele apps die hij maakt, maakt indruk op haar. Dat er ook handige apps zijn voor schoonmakers voor hun workflowmanagement. Schoonmakers checken met hun mobieltje in op hun werkplek, en krijgen vervolgens instructies op het scherm over welke ruimtes zij wel en niet moeten schoonmaken, of over bepaalde plekken die extra aandacht behoeven na een ongelukje of schadegeval. Zij kunnen ook zelf schade melden, of een kapotte lamp. Daarvoor is ook een handige fotofunctie ingebouwd in de app. En de schoonmakers kunnen er ook bestellingen van schoonmaakmiddelen mee doorgeven.

Nog een handige app

En daarna geeft Peter nóg een voorbeeld van een handige interne app, voor vergaderingen. Hij heeft Yvettes aandacht. De app zorgt ervoor dat iedereen een alert krijgt als de vergadering begint en dat iedereen altijd de juiste actuele bestanden digitaal bij zich heeft op zijn iPad.

En, gaat Peter verder, er zijn uiteraard ook apps te bedenken voor extern gebruik, door de opdrachtgever om specifieke schoonmaakinstructies door te geven. Als zo’n app clean en crisp functioneert, doet hij ook nog eens zijn werk als klantenbinder en dus als marketinginstrument…. Nou ja, er zijn legio mogelijkheden.

Peter is enthousiast en Yvette is overtuigd. Ze noteren een afspraak in hun beider agenda’s. Aanstaande vrijdag al, om 16.00 uur, bij haar op kantoor.