Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Multicopy Communicatietrends

Waar apps aan moeten voldoen wil je nog downloadkans hebben

Liefst 19% van de Nederlanders onderschrijft de stelling ‘Ik ben verslaafd aan mijn smartphone’. Tegelijk wil 1 op de 2 mobiele-telefoongebruikers geen apps meer toevoegen op zijn of haar mobieltje. Welke apps hebben nog wél kans op succes? Waaraan moet een app voldoen om wél geaccepteerd te worden door de kritische telefoongebruikers? We zetten 5 eisen op een rij.

apps

Het merk of bedrijf dat nu nog geen app heeft, moet wel met een heel goede komen om de consument ervan te overtuigen die op haar of zijn mobiel te downloaden. 1 op de 2 mobiele-telefoongebruikers wil geen apps meer toevoegen op zijn of haar mobieltje. Veel mensen zijn app-verzadigd, blijkt uit een groot onderzoek (iLife) van reclame- en communicatiegigant Havas.

Haat-liefdeverhouding

In dit wereldwijde onderzoek blijkt dat wij allen een haat-liefdeverhouding hebben met onze smartphone en met social media. We raken meer en meer vergroeid met onze smartphone. Sterker, we geven in toenemende mate toe dat we slaaf zijn van ons mobieltje.

Maar liefst 19% van de Nederlanders onderschrijft de stelling ‘Ik ben verslaafd aan mijn smartphone’. Dat is veel vergeleken met Duitsers (10%) en Fransen (16%). En bedenk dan dat het aantal mobielverslaafden snel gaat groeien. In de VS, land dat hierin voorloopt op ons, is het al veel meer, namelijk 28%. China spant de kroon met 30%. We raken dus niet alleen steeds meer verslaafd aan ons mobieltje, de overtuiging verslaafd te zijn en dat gewoon toe te geven gaat ook nog veel meer toenemen, ook in Nederland.

Bionisch

Nederlanders met kinderen noemen zichzelf vaker slaaf van hun telefoon dan mensen zonder kinderen. Er is ook verschil tussen mannen en vrouwen: onder vrouwen onderschrijft 15% de stelling, onder mannen 23%.

Mannen zien het ook meer dan vrouwen als wenselijk dat hun telefoon of telefoonfuncties in hun lichaam wordt geïntegreerd. 12% van de mannen ziet zichzelf wel als bionisch, met een telefoon bijvoorbeeld onder de huid of in de hersenen en van de vrouwen niet meer dan 7%. Van de Chinezen ziet maar liefst 32% dat wel zitten, tegen gemiddeld slechts 9% van de Nederlanders.

App-verzadigd

Vanwege de innige relatie met onze smartphone gebruiken we steeds meer mobiele apps en minder websites. De helft van de mensen wereldwijd is het eens met de stelling ‘Ik heb alle apps die ik nodig heb op mijn mobieltje dus ik ga er geen meer downloaden’. Onder de Nederlandse respondenten in het onderzoek ligt dit nog een stuk hoger, vooral onder Nederlandse vrouwen en Millennials (jongeren die geboren zijn tussen grofweg 1980 en 2000). We raken app-verzadigd.

Onvoorstelbaar veel apps

Daarbij moet je ook bedenken dat er ook letterlijk onvoorstelbaar veel apps worden aangeboden: 2,2 miljoen apps in de App Store van Apple en 2,8 miljoen apps in de Google Play Store. Je moet dus als merk van heel goeden huize komen om daartussen te komen.

Dat roept direct de vraag op waaraan een app moet voldoen.

We geven hieronder enkele mogelijke richtingen en oplossingen waarin je als aanbieder of merk moet denken.

1. Toepassingen bundelen.

Een nieuwe app moet een andere vervangen en letterlijk van de telefoon verdrijven of bijvoorbeeld toepassingen bundelen. Een voorbeeld van dit laatste is de Chinese variant op WhatsApp, de app WeChat. Deze app heeft een miljard gebruikers. WeChat — in het Chinees Weixin geheten — ontsluit een veelheid aan gewilde en gevarieerde diensten. Je kunt er een vliegticket mee kopen, bioscoopkaartjes reserveren, schenken aan goede doelen, online mee betalen, spelletjes doen en kijken hoe je vrienden op hetzelfde spelletje scoren, maar ook een taxi bestellen en nog veel meer.

Voor zo’n app zou in Nederland zeker vraag zijn.

2. Te gebruiken zonder registratie.

Steeds meer apps zijn te gebruiken zonder dat men zich eerst moet registreren. Je kunt al veel van de app gebruiken voordat je in het bekende registreerscherm aanbelandt. Een voorbeeld: met de app van NS Reisplanner kun je al je reis plannen en pas als je meer wilt, zoals je reizen opslaan, moet je een account maken.

3. Maak hem snel, maak hem heel snel.

Snelheid is alles op een smartphone en op het web. Eén van de vier gebruikers verlaat een website als de url niet binnen twee seconden is geladen.

4. Maak een app die een betere gezondheid belooft of monitort.

In de gezondheidsmarkt zit een meer dan gezonde groei. Zeker slimme wearables waarmee mensen hun gezondheid real-time kunnen monitoren zijn in opkomst. Voorbeeld: de Apple Watch weet wanneer je kansen op een hartritmestoornis verhoogd zijn. De hartslagsensor van de Apple Watch is zo nauwkeurig dat die met bijna 100% zekerheid boezemfibrilleren kan herkennen, de vaak voorkomende ritmestoornis die tot een beroerte kan leiden.

Patiënten die bepaalde medicijnen moeten toedienen kunnen de behoefte en de dosis laten monitoren met hun smartphone-app plus een wearable.

5. Maak een app voor social media.

Een toepassing die eindeloos lijkt is een toepassing of applicatie voor social media. Nederlanders zijn buitengewoon actief op social media. Uit het iLife-onderzoek van Havas blijkt dat meer dan 80% van de Nederlandse respondenten social media intensief gebruikt. Dat is in lijn met het wereldwijde gemiddelde. Een kwart van de Nederlandse Millennials zegt social media als primaire nieuwsbron te gebruiken.

Social persona leuker

Heel opmerkelijk is dat 23% van de ondervraagde Nederlandse Millennials zijn of haar social persona, de persoon zoals je je voordoet op social media, leuker vindt dan zijn of haar echte ik. Op Facebook hebben mensen bijvoorbeeld meer vrienden dan in het gewone real life-leven. Op Instagram zetten gebruikers alleen de leuke dingen die ze meemaken of de mooie en gelukte foto’s en selfies.

Perfectie of het streven naar perfectie wordt meer en meer de maatstaf. Mensen willen graag dat hun vrienden, bekenden, familie of anderen hun berichten zien en liken. Een like is steeds opnieuw weer goed voor een shotje dopamine, oftewel het gelukshormoon dat mensen zich beter laat voelen.

Het gehele iLife-rapport van Havas is via deze link te downloaden.