Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Multicopy Communicatietrends

De 9 nieuwste inzichten in zoekmachinemarketing

Zoekmachinemarketing is voortdurend in ontwikkeling. Vooral Google, haast het synoniem voor zoekmachine, werkt dag en nacht aan nog verfijndere methoden om de beste resultaten te kunnen tonen. Google denkt en redeneert daarbij als jij en ik en vindt belangrijk wat jij en ik belangrijk vinden: expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Google houdt van websites die bezoekers bieden wat ze zoeken en het liefste nog een beetje meer. Hieronder lees je de 9 belangrijkste trends.

zoekmachinemarketing

1. Google wordt steeds dominanter.

Het antwoord van een zoekopdracht is steeds vaker direct zichtbaar onder het eerste zoekresultaat in Google. Omdat Google de hele markt bestrijkt, met een marktaandeel in Nederland van bijna 100%, heeft dit veel effect op de organische bezoekersaantallen van je website. Veel mensen hoeven jouw website namelijk niet meer te bezoeken, om antwoord te krijgen op hun vraag.

2. Mobile first, en nu echt.

Als je website nog niet mobile first of tenminste mobile friendly is moet je daar nu allereerst aan gaan werken. Mobiel gebruik wordt steeds dominanter. Ruim de helft van alle zoekopdrachten gaat via een mobieltje.

3. Snelheid is prioriteit nummer 2 in zoekmachinemarketing.

Alles draait anno 2018 om de gebruikerservaring van bezoekers en daarin is het allerbelangrijkste aspect: snelheid. Check je snelheid op verschillende apparaten om erachter te komen wat je beter kunt doen en sneller kunt maken. Ga bijvoorbeeld naar TestMySite en naar PageSpeed Insights. Je kunt op basis van de scan een rapport opvragen, dat per e-mail naar je wordt gestuurd. Bedenk dat een lange laadtijd het aantal bounces verhoogt en dat wil je niet. Ook heeft snelheid een heilzame invloed op je conversie. Dus andersom ook: een vertraging van één seconde kan je 7 procent aan conversies kosten. Alleen als gebruikers snel en eenvoudig kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn scoor jij. En anders scoort je concurrent die sneller is.

4. Google focust zelf ook op meer snelheid.

Google gaat een update doen in het technische hart van haar algoritme, met de welluidende naam Page Speed Update. Die is vanaf juli 2018 actief.

5. Investeren in Google AdWords heeft grote voordelen voor SEO.

Google AdWords heeft wel degelijk invloed op de organische zoekresultaten. Elke marketeer weet dat je binnen Google twee belangrijke zoekmachten zijn, namelijk SEO en SEA. Goede zoekmachinemarketing levert je een hogere plek op binnen de organische ranking, en bij SEA (Search Engine Advertising) koop je meer clicks. Het is dus natuurlijke zoekresultaten naast het tegen betaling plaatsen van advertenties in Google. Meer (AdWords) inkopen maakt dat je én op een advertentieplek én op een organische plek verschijnt. Dat verhoogt de kans op bezoekers van jouw website. Veel mensen scrollen namelijk voorbij de advertenties bovenin maar als ze dan jouw naam voor de tweede keer zien verschijnen — en dat kan heel onbewust werken — klikken ze jouw site eerder aan. Daarnaast leidt een investering in AdWords tot een hogere naamsbekendheid, meer autoriteit en een hogere click through rate (CTR).

6. Zoekopdrachten via voice command nemen snel toe en werken veel beter.

Vooral tieners zie je al gewoon tegen Siri op hun iPhone roepen ‘Siri hoe warm is het nu in Barcelona’ of ‘Vertel wat je weet over een raket naar Mars’. Voice command wordt dus groot. Het zal niet lang meer duren voor Google met een speciaal voice command only zoekalgoritme op de proppen komt.

7. Inhoud wordt steeds belangrijker.

De content van je website wordt belangrijker dan ooit voor Google. Google begrijpt, dankzij RankBrain, steeds beter waar je website precies over gaat. RankBrain is een algoritme van Google dat met artificial intelligence zichzelf traint om patronen te herkennen. Het is een machine learning, waarmee Google zichzelf met elke zoekopdracht slimmer maakt. Rankbrain ziet bij een onbekende zoekopdracht snel welke woorden of zinnen een gelijksoortige betekenis of een onderlinge relatie hebben. Daardoor wordt het ook steeds moelijker om je webpagina’s puur op trefwoorden te optimaliseren. Het wordt nu veel belangrijker om een goed verhaal te vertellen.

8. Google is in feite net een mens.

Bij het beoordelen van websites en personen/namen van mensen die je googelt, kijkt Google naar drie dingen: expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Precies wat jij doet voor je zaken gaat doen met een bedrijf of een persoon. En welke websites zijn volgens Google van hoge kwaliteit? Dat zijn sites die vragen van lezers beantwoorden, bruikbaar advies geven, links van en naar betrouwbare bronnen bevatten en o ja die een betrokken lezerspubliek hebben, veel bezoek opleveren dus. Hoe vaker jouw merk of bedrijf wordt genoemd op het web, met of zonder link, hoe beter de reputatie van je website.

9. De dwell time wordt steeds bepalender (en Google houdt die precies bij).

Letterlijk betekent dwell time dwaaltijd. Zeg maar de tijd dat een bezoeker ronddwaalt op je website en pagina’s. De tijd wordt gemeten vanaf het moment dat een bezoeker klikt op de sitelink in de zoekresultaten totdat hij of zij weer teruggaat naar de pagina met zoekresultaten. Als bezoekers je website snel verlaten en dus niet doorklikken naar andere pagina’s op je website, komt je dwell time lager uit. Dat is niet goed voor je positie in Google. Want Google redeneert heel simpel — ja, daarin is Google ook net een mens — en concludeert dat als bezoekers slechts heel kort op je website blijven jouw website niet het gewenste resultaat was voor de bezoeker. Mensen willen een antwoord op hun vraag, ze willen leuke foto’s zien, een goed filmpje misschien, of een aantrekkelijk vormgegeven en boeiende tekst.