Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Multicopy Communicatietrends

Is je site niet mobielvriendelijk? Google straft meteen

-Wij hebben hier iets wat u nog nooit gezien hebt!
-Wat is het dan Ken?
-Wat denk je dat het is Gary?
-Ik weet het niet Ken.
-Kijk ik kan erop hameren, ik stop ‘m in koud water, in de magnetron, en er is niets mee gebeurd.
-Ongelooflijk Ken.
-Ja Gary, de Emergendizer kan alles!

Zo’n Tell Sell-achtig wonderding is de Mobielvriendelijke test van Google ook. Een wondermiddel dat binnen luttele seconden test of je website geschikt is om op een mobiele telefoon te bekijken. Ongelooflijk maar waar! Hij is nog gratis ook! En makkelijk te vinden op: http://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly.

Onstuitbaar

De opkomst van het mobieltje is onstuitbaar. Het landschap voor e-commerce verschuift van vast (bureau) naar mobiel (loungebank, in de trein, in de winkel, in de auto). In 2013 werd 13% van alle online aankopen met een mobiele device gedaan, in 2018 wordt dat 50%. De cijfers voor websitebezoeken en oriëntatie liggen nog aanzienlijk hoger.

Voorbereid

Je website kan daar dus maar beter op voorbereid zijn. Niet in de laatste plaats omdat haast iedereen zoekt via Google en of jouw bedrijf wordt gevonden door Google bepaalt dus hoeveel mensen jou vinden.

Sinds het voorjaar van 2015 zijn websites die niet goed werken op mobiele apparaten echt in het nadeel: ze verschijnen als je zoekt met je mobiele telefoon voortaan minder prominent in de zoekresultaten.

Wat is mobielvriendelijk

Wat is mobielvriendelijk? Draaien we het om: wat vindt Google mobielonvriendelijk? Hebt u even?

-Te kleine letters.
-Onduidelijke plaatjes.
-Je moet per se inzoomen of tappen om iets duidelijk te zien.
-Minuscuul weergegeven linkjes.
-Weinig ruimte tussen links en knoppen, wat het lastig maakt om met een dikke vinger op de juiste link te drukken.
-Te brede breedte van de site: als de site zo breed is dat de gebruiker horizontaal moet scrollen, krijg je gelijk straf van Google dus een lagere plek op de vindlijstjes. Je site móét dus wel responsive zijn: hij moet zich aanpassen aan het smallere smartphonescherm.
-Filmpjes zijn niet makkelijk af te spelen.

Streng

Google is streng maar helpt je dus wel, met zijn Mobielvriendelijke test. Tik je webadres in het hokje en Google meldt binnen tien seconden of je site voldoet aan zijn nieuwste wensen en eisen.

Het algoritme dat Google gebruikt beoordeelt iedere pagina afzonderlijk. Elke pagina kan dus, los van alle andere pagina’s binnen een website, het label Mobielvriendelijk krijgen en daarmee een hogere ranking.

En áls je website goed scoort dan is Google ook wel weer heel enthousiast. Je krijgt een vrolijk ‘Geweldig! Deze pagina is mobielvriendelijk’ terug.