Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Multicopy Communicatietrends

Geven is krijgen, en hier leest u hoe dat werkt

Hij betaalt mijn drankjes? Dan mag hij met mij naar bed. Zo eenvoudig werkt het meestal niet maar er zit een waarheid in. Iets weggeven leidt altijd tot iets terugkrijgen.

Als een vrouw een man in een café toestaat haar drankjes te betalen in plaats van dat zij ze zelf betaalt, denken zowel mannen als vrouwen dat zij hem in seksuele zin iets verplicht is.

Dat blijkt uit onderzoek van drie Amerikaanse psychologen, dat Robert Cialdini aanhaalt in zijn beroemde boek Invloed. Hij noemt het voorbeeld in het hoofdstuk over wederkerigheid.
Een gunst verlenen aan een ander leidt tot verplichtingen.

Pepermuntjes

Nog een voorbeeld: als een ober gasten na het diner een pepermuntje bij de rekening presenteert, stijgt de fooi met 3%. Door niet één maar twee pepermuntjes te geven nam de fooi (in dat experiment) toe met 14%. En als je eerst één pepermuntje, daarna wegloopt en je je weer en zegt dat je ze erg aardige gasten vindt en ze nog een pepermuntje geeft, krijg je maar liefst 23% meer fooi. Aandacht loont.

Doe iets voor een ander en de ontvanger voelt zich verplicht iets terug te doen. Geven = nemen. Voor wat hoort wat.

Gratis monster

Iedere organisatie kan profiteren van dit beginsel, een menselijk oerprincipe.

Neem het gratis monster oftewel free sample bij de Albert Heijn of Jumbo. Je krijgt een stukje kaas, een bekertje cup noodles, een stuk koek of kop koffie om te proberen. Gratis. Beter gezegd: wij zien het als een cadeautje, en wij willen iets terugdoen. Wij zullen alleen met heel veel moeite niets terug willen doen dus niet die koek, kaas of koffie of een ander product in kwestie aanschaffen.

Ziedaar je voordeel als Sinterklaas spelend bedrijf. En wat geen verzinsel is: je krijgt altijd meer terug dan je weggeeft.

Ook als je geen koffie, kaas of koek verkoopt, maar diensten, die nu eenmaal niet tastbaar zijn, kun je van dit principe profiteren.

Verplicht

Dat cadeau heet promogift. Een mooie pen, een notitieblokje, een kalender, een SD-Card of USB-stick, een zaklamp, een zakmes of een zak snoep. Iets origineler: een powerbank voor een smartphone, selfiestick, een rugtas. Geef mensen een cadeautje en ze voelen zich aan je verplicht.

Uit onderzoek blijkt dat 52% van de ontvangers een positiever beeld heeft van het bedrijf van wie ze een promo-artikel kregen. Bijna 50% gebruikt de artikelen die zij kregen dagelijks. Zo’n fantastisch bereik haal je niet met een andere campagne.

Dé vijf grote voordelen van promotionele artikelen:

  1. Je verhoogt je merkbekendheid.
    Als je je merk of bedrijfsnaam eruit wil laten springen tussen je concurrenten en op het netvlies wilt branden van je klanten en prospects kun je miljoenen uitgeven aan Tv-reclame of een onlinecampagne. Maar je kunt ook een promogift inzetten. Dat is aanzienlijk eenvoudiger en zeker goedkoper. Dat kan een mooie pen zijn, een mooie koffiemok of thermoskan maar ook een mooie leren schrijfmap of laptoptas.
  1. Massabereik tegen lage kosten.
    Promotionele artikelen hebben één groot voordeel: ze paren een lage investering aan langdurige impact. Zelfs de simpelste giveaway doet wonderen voor klantenloyaliteit. Kijk naar de Wuppies of voetbalplaatjes van Albert Heijn.
  1. Alternatief visitekaartje.
    Stel je doet in computers of software: dan is een USB-stick of SD-card veel leuker dan een visitekaartje en toch staat je naam en/of logo erop. Dit soort ‘visitekaartjes’ zijn ook handiger in het gebruik. De ontvanger ziet je naam dus oneindig vaker langskomen.
  1. Maak het tastbaar.
    Als je een café runt, kun je een flesopener met je naam erop cadeau doen aan je klanten. Of een beer hugger, zo’n koelomhulsel voor 33cl-blikjes. Als je een campingwinkel runt, geef je een zakmes. Een autobedrijf kan denken aan bedrukte veiligheidsvesten, zonneschermen, ijskrabbers of auto-opladers. Mensen blijven dat soort dingen langere tijd gebruiken. Wie gooit een pen of parkeerschijf weg? Niemand. Zo maak je je eigen product of dienst aanraakbaar dus tastbaar. En je boekt repeat exposure. Je naam blijft in het zicht.
  1. Krachtig marketingplatform.
    Als jij bij de lunch kunt kiezen tussen elke dag dezelfde pizza of elke dag een ander gerecht, wat zou je dan kiezen? De meeste mensen kiezen het laatste. Zet dus ook geregeld nieuwe giveaways in. Wat je echt niet wilt is dat mensen denken: o nee, alweer diezelfde blikjes pepermunt met dat logo erop. Of: hè, nog steeds die golfballen? Beter nog is mensen verrassen.