Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Multicopy Communicatietrends

Wat iedere ondernemer van de Belastingdienst kan leren

Als je een direct mail de deur uitdoet, wil je dat die gelezen wordt en niet direct in de oudpapierbak verdwijnt. Maak je boodschap dus helder. Vermijd schreeuwpost. Maar stuur, andersom, ook geen schaampost oftewel een mailing verstopt in een blanco envelop die Heel Belangrijk lijkt.

De blauwe envelop verdwijnt. Je weet meteen als je dit leest waar het over gaat: post van de Belastingdienst krijg je voortaan digitaal, in een speciale berichtenbox.

Je kunt veel over de Belastingdienst zeggen maar ze hebben zichzelf met die blauwe envelop wel herkenbaar gemaakt. Ze vallen op tussen de post en reclamepost op de deurmat, en ze durven – hoe ongewenst de boodschap soms ook mag zijn – gewoon voor zichzelf uit te komen.

Dat kunnen slechts weinig bedrijven zeggen. De meeste persoonlijk geadresseerde brieven die je krijgt, zijn verstuurd in neutrale witte enveloppen. Dat ziet er ook direct serieus uit, en het onderscheidt de ‘echte’, belangrijke post van de reclameaanbiedingen met soms zoveel mededelingen op de envelop dat je geneigd bent om die meteen in de oudpapierbak te gooien. Dit soort schreeuwpost schiet zijn doel dus voorbij.

Verwarring

En het leidt tot verwarring. Zoals de envelop waarop heel groot ‘Liander’ staat en daaronder ‘onderdeel van Alliander’. Eerst denk je aan reclame van weer een nieuwe autoverzekeraar, zorgverzekeraar of begrafenisverzekeraar. Ik heb de envelop al bijna weggegooid als mijn oog valt op de kop ‘Let op!’ en daaronder ‘belangrijke informatie over werkzaamheden aan uw energieaansluiting’. Ik besluit ‘m toch open te maken. Blijkt het een aankondiging dat ze volgende week mijn gasmeter komen vervangen. O ja, Liander, bedenk ik dan, dat was toch iets van Nuon (ja hoor, ik checkte het even, officieel is Liander de energienetbeheerder van Nuon).

Het is raar maar waar. Op zoveel reclamepost (van loterijen etc) staan kapitalen en uitroeptekens en ‘belangrijk’ dat je ‘gewone’ post met dezelfde kenmerken als onaantrekkelijke reclamepost beschouwt.

Schaampost

Maar het kan ook precies andersom. Dan krijg je een hagelwitte blanco envelop in de bus, zonder afzender erop. De brief lijkt op het eerste oog belangrijk. In een helemaal blanco envelop krijg je bijvoorbeeld ook de pincode van je nieuwe creditcard toegestuurd. Daar staat dus doelbewust geen afzender op, of een neutraal adres. Zoals op de luchtkussenenveloppen die je krijgt van Mail & Female, zeg maar de erotische Neckermann (‘Discreet verpakt’).

Je kunt die blanco enveloppen uiteraard meteen bij het oud papier gooien, maar dan kun je straks misschien niet meer met je creditcard betalen.

Vijandig bod

Dus je maakt ze open. En hoe teleurstellend is het dan om er een mailing van de BankGiro Loterij, Vriendenloterij of een begrafenisverzekeraar in aan te treffen. Of een heel bonte verkoopfolder voor de Pinkstershow van een autodealer die bol staat van ‘occasionvoordeel’, ‘minimaal € 1.500,- voor uw huidige auto’ of ‘€ 1.500,- boven op de taxatiewaarde’.

En zo krijg je heel wat verkoopbrieven van autodealers die een vijandig bod op je auto doen. En haast altijd zitten ze in een blanco envelop. Het is aan de binnenkant schreeuwpost en aan de buitenkant schaampost.

Schaampost is als serieuze post vermomde reclame, met gesloten vizier verzonden. Blijkbaar schaamt de loterij, dealer of verzekeraar zich voor zichzelf.
Een beetje bedrijf schaamt zich niet voor zichzelf. Dus stuurt zijn mailing met open vizier en verstopt ‘m niet in een blanco envelop.