Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Multicopy Communicatietrends

De 7 redenen waarom vloggen ook bijzonder effectief is in B2B

Vloggen is anno 2017 een van de buzzwords in marketingcommunicatie. Je denkt nu misschien meteen aan Enzo Knol, Giel van StukTV of Kwebbelkop (de allergrootste, zie YouTube), maar ook als bedrijf of organisatie loont het om te vloggen. Video heeft de toekomst, dat zie je ook op Facebook. Populaire vloggers vormen als belangrijke influencers voor veel merken al een gekend marketingcommunicatiekanaal. Zij laten hun producten aanprijzen of gebruiken door vloggers en zien de verkoop daarvan stijgen. En zo kun je zelf ook vloggen over jouw producten, diensten, aftersalesservice noem maar op… We geven hieronder de 7 redenen waarom je vandaag nog moet starten met vloggen.

1. Vloggen kan snel, zonder veel moeite en kost weinig.

YouTube is het meest democratische medium dat je je kunt voorstellen. Het is gratis, het is makkelijk te vinden, het is snel, en iedereen kent het. Bovendien is de veelzijdigheid van het medium onovertroffen. Mensen kijken erop hoe ze een muffin moeten bakken, hoe ze de batterij van hun iPhone zelf kunnen vervangen, ze volgen een marketingcursus, fotografie- of schildercursus.

Veel bedrijven laten een professional een corporate video maken. Dat kan, maar het is erg duur en tijdrovend. Een vlog maak je binnen een handomdraai, met je eigen smartphone desnoods plus een handig appje waarmee je zelf eenvoudig kunt monteren en scènes aanpassen. Sterker, een vlog moet er juist zelfgemaakt uitzien, en het liefste een beetje rauw en ruw – dat is juist de charme ervan.

2. Er zijn veel handige tools onder handbereik.

Het is dankzij tientallen goede en makkelijk verkrijgbare tools heel eenvoudig om zelf een film te maken. Bijvoorbeeld met WeVideo, waar je eenvoudig kunt monteren en ook rechtenvrije muziek vindt.

Met Powtoon kun je heel eenvoudig vooral grafische filmpjes maken. Dat zijn getekende filmpjes waarmee je uitleg kunt geven bij producten of diensten.

Plus nog veel meer natuurlijk, zoals de aankondiging van een evenement. Op de site staan voorgeprogrammeerde filmpjes die je zelf kunt aanpassen, met andere tekst of beelden.

Wie een iPhone of iPad gebruikt, kan terecht bij de standaard video-editor van Apple: iMovie. Filmpjes zien er al snel professioneel uit dankzij de vele thema’s waar je uit kunt kiezen. Denk hierbij aan korte filmtrailers die erg van pas komen bij aankondigingen van een product, introductie, feest of evenement. Voor Android-gebruikers is er de gratis video-editor VivaVideo.

3. Met video verlevendig je je website.

Video is een van de krachtigste communicatiemiddelen, daar is iedereen het over eens. Een foto van jou als ondernemer op je website of van je team is goed (en noodzakelijk) maar een filmpje waarin jij of een van je (verkoop)medewerkers een product aanprijst of vertelt over het dagelijkse reilen en zeilen van je klantenservice wordt geheid veel bekeken door je klanten en relaties en hen die dat nog moeten worden.

Denk even aan de buitenissig populaire uitlegvideo’s over allerlei producten op de website van Coolblue. Dat werkt net zo goed in B2B-communicatie.

Maar je kunt ook zelfgemaakte filmpjes op je website zetten waarin tevreden klanten aan het woord komen.

In de Ride-website van Uber, gemaakt door het Nederlandse digitalproduction-bureau MediaMonks, speelt video een bepalende rol.

En in deze Magische Adventskalender van Deutsche Telekom is ook fraai te zien hoe goed video in een website kan werken.

De laatste twee voorbeelden zijn kostbare producties. Maar video kan ook goedkoop, zie punt 2 hierboven.

Voor letterlijk elk budget zijn er video-mogelijkheden te over, of je nu een miljoen euro wilt uittrekken of niets wilt besteden of te besteden hebt.

Trouwens: je kunt ook heel simpel een bestaande Youtube-video embedden op je website.

4. Je vergroot je bereik aanzienlijk.

Volgens het Amerikaanse platform Social Media B2B is bloggen ongelooflijk heilzaam voor het aantal leads dat je als bedrijf extra scoort: zij stellen dat je met een blog 67% meer leads per maand binnenhaalt dan bedrijven zonder blog. Dat is niet zo gek: met een blog en zeker met een blog in filmvorm, een vlog dus, raak je mensen op een meer persoonlijke manier. En zeker met een filmpje waarin je iets uitlegt of toelicht of duidelijker maakt, op een persoonlijke en menselijke manier. Je trust- oftewel vertrouwensfactor gaat omhoog omdat er via beeld eerder mentale verbindingen ontstaan.

En volgens de Amerikaanse marketingsite HubSpot is 60% van de mensen, en daarmee van de beslissers, veel meer ingesteld op visueel leren en informatie opnemen dan via geschreven tekst. Zakenmensen zijn vooraleerst mensen, zoals het bekende gezegd luidt. Het zijn gewoon mensen die op hun werk zijn.

5. De online vindbaarheid van je bedrijf schiet omhoog.

Naast LinkedIn, Facebook, Twitter en blogs, SlideShare en Google+ zijn vlogs belangrijk als inbound marketing channel. Heel veel mensen komen via andere kanalen op jouw site. En omdat YouTube na Google de allergrootste zoekmachine is, heb je nog meer kans dat klanten en potentiële klanten op jouw website terecht komen. Jouw eigen YouTube-kanaal wordt dankzij jouw vlogs een online satellietvestiging in de markt. Een filiaal dat door heel veel en als het goed is steeds meer mensen wordt bezocht.

6. Vloggen maakt je ook aantrekkelijker op de arbeidsmarkt.

Door te laten zien wie je bent, wie er bij jou werken en inkijkjes in je bedrijfscultuur krijgen potentiële werknemers en sollicitanten een veel beter beeld bij jouw onderneming.

En ook intern – als je een beetje groter bedrijf hebt – kan een vlog bijdragen aan de communicatie en interactie tussen je medewerkers onderling en tussen mensen op de werkvloer en het management.

7. Je wordt eerder gezien als thoughtleader.

Wie thoughtleader in zijn of haar business wil worden, zal merken dat filmpjes en vlogs daar sterk aan kunnen bijdragen. Wie spreekt met overtuiging en dan ook nog iets interessants te vertellen heeft, wordt gedeeld in allerlei relevante netwerken waardoor je autoriteit kweekt. Vergelijk het met het posten van interessante inzichten of het beantwoorden van vragen in LinkedIn-groups. Door dat in eigen hand te nemen en in bewegende vorm te gieten bereik je nog veel meer mensen.

En de mogelijke onderwerpen zijn grenzeloos. Haak in op actuele ontwikkelingen, leg uit wat bepaalde overheidsmaatregelen betekenen voor de business van je klanten, beantwoord vragen van klanten en nog-niet-klanten, belicht nieuwe producten, diensten, trends en ontwikkelingen. Je hebt waarschijnlijk nu al meer content in huis dan je beseft. Deel die dan ook en het liefste op een aansprekende en laagdrempelige, makkelijk vindbare manier. In de vorm van een vlog dus.