Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

10 tips om jezelf te verkopen in een wervelende presentatie

Stel je gaat een speech of een presentatie geven aan je medewerkers, je collega’s of aan het hele bedrijf. Of op een relatie-evenement. Of je bent als marketeer of ondernemer uitgenodigd om te spreken over jouw bedrijf en succesvolle marketingaanpak op een evenement van een derde of op een vakcongres. Hier lees je de 10 tips voor een succesvolle en effectieve presentatie.

presentatie

1. Ga de presentatie gewoon doen.

Je denkt misschien: volgend jaar ga ik beginnen. Of: mijn presentatie is al aardig maar nog niet af. Of: hij kan nog beter. Denk dan aan de befaamde tegelwijsheid: ‘Perfect is de vijand van goed’. En denk dan ook meteen aan die andere wijsheid: You don’t have to be great to start, but you have to start to be great’. Ga gewoon aan de slag met wat je hebt. Want vaak is dat al genoeg om een goed begin mee te maken. Anders wordt het in de loop van de tijd vanzelf wel beter. In het doen zit je voornaamste kracht, altijd. Zonder doen kom je niet verder. Bijkomend voordeel: je krijgt vanzelf feedback die je weer verder brengt.

2. Laat je zelf zien, laat zien dat je er bent.

Neem een uitnodiging om ergens een presentatie te houden of te spreken aan. Je zult zien: na jouw ja (aarzelend of niet) gaat het vanzelf stromen. Bijkomend voordeel als je nu gaat beginnen (en niet morgen of volgend jaar): je laat je zien. Mensen kunnen je zien, en aan het werk zien. Ook dat brengt je verder.

3. Spreek over een onderwerp dat bij jou past.

Je bent deskundige op een bepaald gebied, je hebt gericht onderzoek gedaan, je ontwikkelde een product dat je met veel verve aan de man brengt, of je hebt dingen uitgevonden. Dan heb je letterlijk iets te vertellen. Je komt alleen echt over als je oprecht en eerlijk bent. Als je dicht bij je zelf bent kom je authentieker over. Dat kan alleen als je gelooft in je eigen boodschap, in je eigen verhaal. En echtheid is voorwaarde tot geloofwaardigheid.

4. Vertel verhalen.

Je kunt je toehoorders veel en veel makkelijker meekrijgen in een verhaal dan met cijfers en slides vol grafieken. Geef voorbeelden. Maak het concreet. Geef dialogen letterlijk weer, vertel wat mensen zeiden. Vertel niet alleen dus, maar laat het ook zien. Dat verhaal hoef je niet persé zelf meegemaakt hebben, je kunt ook een verhaal vertellen dat je van een ander hebt gehoord. Of uit een boek hebt gehaald, of van het internet. Het maakt  niks uit. Als het maar een goed verhaal is.

5. Stel je op het podium open op.

Ga er staan, en wees enthousiast. Laat zien dat je er zin in hebt. Je publiek ziet dat eigenlijk in één oogopslag. Ga stevig staan op het podium en blijf daar staan. Ga niet schuiven, schommelen of heen en weer lopen. Adem goed door, en adem diep, zo diep mogelijk door je buik. En spreek niet gehaast maar rustig. Net zoals in een gewoon gesprek mag je ook af en toe stiltes laten vallen.

6. Maak je lezing of presentatie interactief.

Betrek je publiek bij wat je te vertellen hebt. Stel een open vraag. Als er niemand iets wil zeggen dan hou je gewoon even aan. Of iemand van de organisatie stelt een vraag. Of je houdt een polletje, vraag iedereen haar of zijn hand op te steken bij een ja. Of je doet een korte quiz en vraagt mensen te gaan staan en een duim omhoog te steken bij een ja en omlaag bij een nee. De mensen die de vraag fout hebben vraag je te gaan zitten en zo blijft er vanzelf een winnaar (of winnaars) over. Of stel een gerichte vraag: Wie heeft er hier ook een Tesla? Of wie woont er ook in Rotterdam?

7. Een lezing levert je een groot netwerk op.

Mensen die enthousiast zijn over jouw lezing of presentatie, zullen eerder klant van je worden. En ze zullen je sneller aanbevelen bij een andere organisatie die een spreker zoekt, of ze huren je zelf in voor hun eigen event.

8. Lezingen en presentaties leveren een goed (neven)inkomen op.

Je kunt voor een lezing al gauw een gage van enkele honderden tot enkele duizenden euro’s vragen. En met een presentatie kun je heel effectief reclame maken voor je eigen organisatie of je onderneming, product of dienst. Aarzel in het begin echter niet om op een uitnodiging in te gaan waar je geen honorarium krijgt. Je doet ervaring op, en elk optreden is een investering in jezelf. Bovendien zitten er altijd wel mensen tussen de toehoorders die jou en je naam onthouden, en dat leidt vroeg of laat tot vervolgopdrachten. Voor je echt een bekend spreker bent die voor elk optreden veel geld kan vragen, gaat er wel wat tijd overheen.

9. Organiseer een optreden op een eigen event.

Vraag om je eigen optreden te ontwikkelen mensen uit je eigen netwerk, je collega’s, relaties, medewerkers, vrienden, familie. Denk zeker ook aan je volgers op Twitter, LinkedIn en Instagram, die kun je heel simpel en direct vragen. Nodig mensen uit van de organisaties waar je graag zou spreken of optreden, of voor wie je graag een presentatie wilt geven. Bijkomend voordeel: vraag een fotograaf – dat kan een bekende zijn om de kosten te drukken – om wat sprekende foto’s te maken. Letterlijk en figuurlijk sprekend. Die foto’s kun je weer voor je reclame en je sociale media gebruiken. Helemaal mooi is het als iemand je optreden of fragmenten daaruit op video kan zetten. Een korte film met beelden van jou op het podium met een aandachtig publiek op een goede locatie doet wonderen voor je verkoop.

10. Vraag mensen om referenties.

Referenties zijn goed voor je autoriteit. Om mensen over te halen die jou willen inhuren als spreker kun je eigenlijk niet zonder.