Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Slechte slogan is vaak ook een goede slogan

‘Zit je haircut’ van kapsalon Local Heroes is gekozen tot de slechtste slogan van 2016. De inderdaad onbeholpen reclamezin kreeg de meeste stemmen van het Nederlandse publiek. Maar op 5 eindigde een slogan die helemaal niet slecht is, eerder heel erg goed. Benieuwd? En ook benieuwd naar de andere pareltjes? Lees hieronder verder, ter inspiratie van je eigen slogan.

‘Zit je haircut’ van hairsalon en barber Local Heroes in Utrecht is officieel de slechtste slogan van het jaar 2016. Dat is in december bepaald door het Nederlandse publiek. Zij konden van 7 tot 12 december op de website www.sloganverkiezing.nl stemmen op tien door een jury genomineerde slogans. In 2016 bracht een recordaantal van 15.326 stemmen.

De eerste en slechtste kreeg ruim 21% van de stemmen. Op de tweede plaats eindigde de slogan ‘Your shit is my food!’ van het Haagse loodgietersbedrijf L.P. Reith, met 18,5% van de stemmen.

Uitslag

De volledige uitslag vanaf de derde plaats:

  1. Tiet voor een goede BH (lingeriewinkel Hullegie, Epe)
  2. Linger OG Makelt het voor elkaar! (makelaar Linger OG, Amsterdam)
  3. Wie niet horren wil moet maar voelen (Horrenpartners hordeuren, Lonneker)
  4. We’re full of crêpe! (mobiele foodtruck Creppies, Vlaardingen)
  5. Food to Thai for! (Thais restaurant Thai from Sky, Amstelveen)
  6. Wij spelen open taart (Strik Patisserie, Nijmegen)
  7. Aad Kentie. Wie kentie niet?! (koffie- en snackcorner Aad Kentie, Rotterdam)
  8. Zaag u niet uit de naad. Wij zagen alles op maat (houthandel Van Straalen, Utrecht).

Functionele slogan

Woordspelingen heersen in de winnende slechte slogans. Maar niet allemaal zijn het slechte woordspelingen, integendeel. Bij de slogan ‘Wie niet horren wil moet maar voelen’ is de woordspeling erg functioneel, zoals iedereen moet beamen die op zomeravonden door muggen wordt lek gestoken.

De slogan ‘Zaag u niet uit de naad. Wij zagen alles op maat’ (op 10) is ook helemaal niet zo slecht, op het tweede gezicht zelfs uitstekend, dankzij het functionele en slimme rijm en metrum dat is toegepast.

Hoger niveau

Je ziet dus dat woordspelingen in een slagzin heel goed kunnen uitpakken. Vaak tilt de dubbelzinnige betekenis een slagzin naar een hoger niveau, zoals in ‘Ik sta op Krommenie’ (van Forbo-vloerbedekking), ‘’n Berini, wat ik je brom’ of ‘Met Beamix bouw je wat op’ (cement). De slogan ‘U moet de groenten van Hak hebben’ is uitgegroeid tot een ware klassieker.

Hoe schraal steekt daar de winnaar van 2016 – ‘Zit je haircut’ – bij af. Het is dus een terechte winnaar, want in deze zin is de ene betekenis nogal flauw, banaal en ver gezocht (hair cut is iets heel anders dan de Nederlandse uitspraak ervan) en de andere (een haircut die zít?) slaat echt nergens op.

Maar de slagzin ‘Aad Kentie. Wie kentie niet?!’, geëindigd op 9, is ook weer een voorbeeld van een dubbelzinnige woordspeling die naar beide kanten goed werkt. Zeker voor een snackbar annex koffietent, ook nog in Rotterdam.

Elegant

Ook tussen de slagzinnen die elke maand uit de publieksinzendingen worden geselecteerd door de tienkoppige jury van Slechte Slogans (allen communicatie- en marketingmedewerkers) zitten soms mooie en elegante woordspelingrijke slogans.

Zoals: ‘Veeg voor weinig, nooit chagrijnig’, van WC-papierabonnementendienst Smartass Club, bedrijfsnaam die op zich al een prijs waard is.

Maar zinnen als ‘Beter laad dan ooit’ (Inktstation), ‘Verantworst’ (Marqt), ‘De watten liggen klaar om jou erin te leggen’ (VakantieXperts), ‘Aangenaam kennis te smaken’ (Brand Saison bier) en ‘Framboos? Neeee… Framblij!’ (Mona) zijn te ver gezocht en/of flauw.

Aandacht

Toch moet je vaststellen dat zelfs een tenenkrommende slagzin toch de aandacht kan trekken. En dat is tenslotte het doel van een slogan, sterker: van alle reclame en marketinginspanningen: aandacht trekken en je onderscheiden. Boven de massa uitspringen.

‘s Neerlands slechtste-slogan-verkiezing, die bestaat sinds 2012, wordt elk jaar in december georganiseerd door Slechte Slogans.

Eerdere jaren wonnen ‘Iedere paal gaat erin’ (Heibedrijf Steenman) en ‘The worst musical ever’ (Hema de musical).

Het platform Slechte Slogans, dat reclameslogans verzamelt op basis van crowdsourcing, is opgericht door Tefke van Dijk en Christine Liebrecht. Liebrecht is communicatieadviseur, tekstschrijver en doceert aan de Universiteit van Amsterdam en de Radboud Universiteit Nijmegen en geeft cursussen over de communicatie van organisaties. Tefke van Dijk is freelance journalist, tekstschrijver en redacteur bij De Schrijfzolder, en ze analyseert wekelijks een gevonden boodschappenbriefje in Volkskrant Magazine.

Hun eigen slogan is trouwens ook helemaal niet slecht en erg toepasselijk: ‘Je kunt het zo gek niet bedenken.’

Bloemlezing

In het voorjaar van 2017 verschijnt een boek met een bloemlezing van de meest opvallende slogans van de afgelopen jaren.

Tot slot: op het blog van Slechte Slogans werd in december een foto ingezonden van een truck met oplegger met achterop de slogan: ‘Ik ben een enorme aanhanger van Bolletje.’ Toch wel een heel goede slogan. Is niets tegenin te brengen.