Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Netwerken en nieuwjaarsborrels, zo pak je dat aan, in 9 tips

Netwerken is een van dé manieren om je netwerk uit te breiden. Het is zoals het woord al zegt werken, maar het is ook leuk als je er werk van maakt. Of je nu als ondernemer of verkoper naar een netwerkborrel gaat, een congres, een receptie of een nieuwjaarsbijeenkomst, je leert hoe dan ook nieuwe mensen kennen. Hieronder lees je 9 tips hoe je dat bijna automatisch voor elkaar krijgt. En dé tip tegen sociaal ongemak.

1. Met netwerken breid je je inner circle uit.

Netwerken is altijd nuttig. Iedereen heeft een inner circle met mensen die je heel goed kent en die je onvoorwaardelijk steunen. Die je in contact brengen met andere mensen omdat zij in je geloven. Het mooie is dat als je gaat netwerken je die inner circle groter kunt maken. Via die mensen kun je weer nieuwe doelgroepen bereiken, want die zitten in de wat wijdere kringen om jou en je inner circle heen. En op die manier kom je vanzelf met nieuwe klanten in aanraking.

2. Oriënteer je goed, voorbereiding is het halve werk.

Kijk eerst wie er zijn op een bijeenkomst, vraag de organisatie om een gastenlijst. Dit kun je van tevoren doen maar ook als je net op de borrel aankomt. Je kunt ook vragen aan een bekende of aan de persoon die je het eerst spreekt wie er allemaal aanwezig zijn, en aan wie hij of zij jou kan voorstellen.

3. Waar moet ik wel heen en waar niet?

Je weet van te voren niet altijd wat wel en wat niet goede bijeenkomsten zijn. Vraag dus je collega-ondernemers, klanten of leveranciers naar welke bijeenkomsten zij graag gaan en die zij nuttig achten. Je kunt ook op de websites van magazines en vakbladen in jouw vakgebied of sector vinden welke bijeenkomsten er worden georganiseerd. Steek je licht op bij de netwerkorganisaties in je woonplaats, gemeente of regio. Er zijn naast branchegerichte ook vaak vrouwelijke netwerkorganisaties. Of netwerken speciaal bestemd voor jonge of allochtone ondernemers. Deze clubs geven vaak een nieuwjaarsborrel, en dat is dé gelegenheid om er je neus te laten zien.

4. Dat sociale ongemak is heel normaal, iedereen heeft er last van.

Veel mensen zien op tegen nieuwjaarsborrels of netwerkbijeenkomsten vanwege een zeker sociaal ongemak. Een gesprek met een onbekende beginnen vindt namelijk niet iedereen makkelijk. Een beetje angst of ongemak is ook geen afwijking, maar een logische eigenschap.

Het liefste wil je zo goed mogelijk overkomen en je bent dus gevoelig voor de kritiek of afwijzing van andere mensen. Je wilt aardig gevonden worden. En omdat je op zo’n bijeenkomst mensen tegenkomt die jou niet kennen en van wie je dus niet weet hoe zij over je oordelen voelt dat wat ongemakkelijk.

Sociaal ongemak is functioneel

Met andere woorden: wat jij hebt, hebben anderen ook. En dat mensen met wat meer zelfvertrouwen er geen last van lijken te hebben, komt doordat zij het beter weten te verbergen. Misschien ben jij wel iets te empathisch en analytisch, en let je door je inlevingsvermogen te veel op wat anderen over jou zouden kunnen denken. Ook handig om te weten: dat beetje sociaal ongemak dat jij voelt is functioneel. Het maakt je namelijk bewust van bepaalde risico’s. Maar daardoor staan je zintuigen ook meer op scherp, en bereid je je ook beter voor. Vergelijk het met plankenkoorts: die zorgt er ook voor dat je heel erg geconcentreerd bent.

5. Stap gewoon op mensen af, ook als je dat spannend vindt.

Ga gewoon staan in de buurt waar de koffie wordt geschonken. Of bij de bar. Daar staan ook andere mensen om zich heen te kijken. Mensen die het misschien ook niet zo makkelijk afgaat om contact met anderen te leggen. Als jij hen dan aanspreekt zullen ze heel blij zijn en direct enthousiast met jou in gesprek willen. Waarover dat maakt niet uit. Begin gewoon een gesprek, dat lukt altijd. Alles wat je zegt is goed. ‘Kon jij het makkelijk vinden?’, ‘Hoe ken jij bedrijf X’ of ‘Hoe ben jij verbonden met Y’, dat zijn logische vragen waar je altijd mee kunt aftrappen. Als je niemand alleen ziet staan, sluit je je bij een groepje aan. Dat kost even wat moed maar pakt vanzelf goed uit als je zegt dat je nog niemand kent en graag aan het gesprek deelneemt.

6. Iedereen is daar met hetzelfde doel als jij.

Bedenk: iedereen is op zo’n bijeenkomst om anderen te spreken en om nieuwe mensen te leren kennen. Ga er niet staan met de overtuiging: ik moet mezelf verkopen. Ga er staan en spreek mensen aan met de overtuiging: ik wil mensen leren kennen. Wees ook niet bang om iemand aan te spreken die je bewondert, die een bepaalde autoriteit of gezag heeft, of die belangrijk of bekend is, of buitengewoon knap etcetera. Iedereen vindt het juist plezierig om aangesproken te worden. Of om een vraag te beantwoorden over de bijeenkomst of evenement, over de muziek, de drank, de kerstversiering gaat, het maakt niet uit.

7. Less is more, ook in netwerken.

Je kunt op een dag of een avond beter drie mensen spreken dan vijftien mensen. Beter drie wat langer dan tien heel kort. Aan drie of vier mensen kun je echt aandacht besteden, aan fladderen van de een naar de ander heb je uiteindelijk minder.

8. Oefenen helpt.

Hoe vaker je naar een bijeenkomst gaat hoe makkelijker het je na verloop van tijd afgaat. Je moet het gewoon doen. Dan merk je dat het helemaal niet zo eng is als je dacht. Je gaat er zelfs meer plezier in krijgen. Want andersom gaat het ook op: niet gaan maakt het voor jezelf steeds moeilijker.

9. Oefen je pitch maar forceer niets.

Zorg dat je enkele gespreksonderwerpen hebt voorbereid. Je hoeft maar een paar onderwerpen paraat te hebben om makkelijker een praatje te beginnen. Neem van tevoren wat nieuwssites of -apps door zodat je op de hoogte bent van wat actuele nieuwtjes. Een zakelijke pitch is in veel gevallen niet echt direct nodig. Je gaat niet speeddaten met investeerders tenslotte. Als je mensen spreekt komt vaak ter sprake wat jij doet en waar je werkt. Bedenk dat niet elk gesprek over zaken of werk hoeft te gaan. Als het toch ter sprake komt, is het belangrijk om in eerste instantie kort te zijn. Je zegt in het kort wat je ongeveer doet of wat jouw specialisme is. Als de ander doorvraagt kun je meer vertellen en dieper op details ingaan.