Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Marketingles van Max Verstappen in tien stappen

Max Verstappen, de jongste Formule 1-coureur ooit, heeft kwaliteit, eigenheid, jeugd, looks, cool, seks en werd in een mum van tijd een A-merk. Geheel volgens de marketingwetten van een premiummerk, waarmee ook jouw merk bekend en begeerlijk kan worden. Hieronder volgen de 10 merklessen van Max.

Elke marketeer of ondernemer die zijn of haar merk koestert, wil dat merk groter, onderscheidend en belangwekkend maken. Groei is een voorwaarde voor elk sterk merk, net als een onderscheidende positionering. In je doelgroep wil je graag een bekend merk zijn, of je nu paperclips, sportwagens of designradiatoren verkoopt. Je status als merk en liefst A-merk schept vertrouwen.

En je profiteert als onderneming van het grote voordeel van de prijspremie: als je een bekend merk bent, willen meer mensen je hebben dus kun je een hogere prijs vragen (en krijgen).

Lever het bewijs

Zeker een premium merk positioneert zich als waardevoller dan andere merken maar is pas waardevoller als je afnemer die waarde ook als zodanig erkent. Voor de status van premiummerk is dus bewijsvoering nodig.

Die bewijsvoering valt uiteen in tien elementen: kwaliteit, uniekheid en eigenzinnigheid, schoonheid, traditie, authenticiteit en credibility, innovatie, schaarste, creativiteit, magie en seks. De kernvraag kortom is: ben ik begeerlijk?

Naast al lang bekende begeerlijke merken als BMW, Chanel, Rolex en Louis Vuitton weten ook steeds weer nieuwe merken zich begeerlijk te maken. Denk aan de iPhone van Apple of de Galaxy van Samsung. Samsung zelfs op zich al, nog maar enkele jaren geleden zag de Nederlandse consument Samsung als obscuur Zuid-Koreaans magnetronmerk.

Spectaculaire inhaalacties

En kijk hoe rijzende superster Max Verstappen in korte tijd opstoomde tot alom geliefd A-merk. Iedereen is natuurlijk benieuwd naar zijn prestaties in het nieuwe Formule 1-seizoen, dat 20 maart van start is gegaan in Melbourne/Australië. Maar zijn resultaten in het afgelopen seizoen zijn zacht uitgedrukt vertrouwenwekkend. Insiders zetten de coureur van het team Scuderia Toro Rosso op één lijn met veelvoudig wereldkampioenen Senna en Schumacher en prijzen hem om zijn spectaculaire inhaalacties, die de hele sport en dus de kijkcijfers een upswing geven. ‘Die jongen blijft maar indruk maken’, zei Formule 1-legende David Coulthard.

Het succes van Max Verstappen is te verklaren aan de hand van de tien belangrijke aspecten van een premium merk.

  1. Kwaliteit.
    Max Verstappen kan sturen. Tijdens de GP van Singapore op 20 september 2015 begint hij als 20ste en finisht hij als 8e.
  1. Uniekheid en eigenzinnigheid.
    Als de teamleiding hem tijdens de GP van Singapore opdraagt om zijn drie jaar oudere teamgenoot Carlos Sainz jr. voor te laten, omdat deze met zijn versere banden meer kansen zou hebben, roept Verstappen een vastberaden ‘No!’ door de boordradio. En krijgt gelijk achteraf: hij finisht als 8e.
  1. Schoonheid.
    Max Verstappen ziet er goed uit en is erg foto- en mediageniek. Hij is de jongste Formule 1-coureur ooit, en ook de jongste F1-puntenscoorder ooit als 17,5-jarige. Ter vergelijking: de jongste Nederlandse international tijdens het WK 2014 in Brazilië, Terence Kongolo, was dik 20 jaar. En Verstappen is ook nog eens beheerst en zelfverzekerd.
    En niet voor niets zie je hem nu overals als uithangbord van de Ziggo-reclamecampagne ‘OVerstappenWeken’.
  1. Authenticiteit en credibility.
    Verstappen zat al in een kart toen hij 4 was.
  1. Traditie.
    Verstappen is en typisch Hollands nuchtere ster zonder sterallures, zoals Marco van Basten en Dafne Schippers.
  1. Schaarste.
    Met Jan Lammers, Huub Rothengatter en vader Jos Verstappen heb je de beetje serieuze Nederlandse Formule 1-rijders wel gehad.
  1. Innovatie.
    De Formule 1 is big data-sport bij uitstek en Verstappen checkt zelf achteraf op zijn laptop bochtensnelheid, remdruk, ‘hoe je op het gas gaat’ en hoeveel de banden blokkeren.
  1. Creativiteit.
    Over zijn inhaalkunsten vertelt Verstappen hoe hij soms met één hand door de bocht moet omdat hij met de andere de rembalans weer moet aanpassen.
  1. Magie.
    Max mocht als 17-jarige zonder rijbewijs niet eens officieel een auto besturen. Hij is inmiddels 18 en haalde zijn rijbewijs.
  1. Seks.
    Het geheim van Willem-Alexander, ook een premium merk waar Nederlanders in geloven (voorwaarde voor de monarchie tenslotte) heet Máxima, een blonde schoonheid uit Argentinië. Zo heeft Max Verstappen als vriendin een blonde schoonheid uit Zweden, Mikaela Ahlin-Kottulinsky, van wie hij veel foto’s post op social media (op Twitter @Max33Verstappen – 212.300 volgers – en Instagram).