Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Multicopy Communicatietrends

Holland Casino laat mensen zelf reclame maken met interactieve buitenreclame

Buitenreclame is nog steeds een populair en effectief medium. Zeker als je het zo inventief en interactief inzet als Holland Casino doet in Amsterdam met zijn Tramroulette. Voorbijgangers en tramreizigers in Amsterdam speelden zelf in hun eigen commercial.

‘In iedereen zit een speler.’ Het motto van Holland Casino klopt, maar als je alleen zo’n zinnetje leest, geloof je het wel. Totdat de casinoketen hun slogan echt in de praktijk brengt. Met Tramroulette.

Tramroulette

Tramreizigers en voorbijgangers werden half december op het drukke Rembrandtplein in Amsterdam door een live speaker uitgenodigd om mee te spelen met een levensgroot roulettespel.

Dat werkt zo. De stoeptegels van de tramhalte werden voorzien van de nummers 0 tot 36, de cijfers dus van een roulettespel, en echt in de typische typografie en rood-zwart-kleuren.

Op de zijkant van de tram was vooraf al een ronde witte sticker aangebracht, dat was de roulettekogel. Mensen moeten vóór de tram op de halte arriveert een tegel dus een cijfer kiezen. Degene die op het nummer staat waar de roulettekogel stopt, wint een prijs. Twee Holland Casino-croupiers begeleiden het spel, houden alles streng in de gaten en leiden het spel in goede banen. En belonen direct de winnaars.

Interactieve buitenreclame

Dit is een vorm van buitenreclame die je zelden ziet. Buitengewoon inventief om zo je product – gokken in het casino – naar buiten te brengen. De manier waarop is ook relevant voor de kernwaarden van Holland Casino, want de deelnemers hebben echt lol zoals in de promofilm van Holland Casino te zien is. Reizigers speelden echt het spelletje mee, sterker, gingen er vol in mee en geheel in op.

Dat komt natuurlijk doordat Tramroulette exact aansluit op wat iedereen vast wel eens gedaan heeft: je staat op het perron van de trein (of tram) en gokt erop dat de trein precies zo stopt dat de deur precies voor jouw neus uitkomt en jij als eerste in kunt stappen.

Heel effectief

Buitenreclame is als offline-medium bij uitstek al heel belangrijk voor het bereik van mensen die je niet bereikt via online media als Google, Facebook en Pinterest omdat in dit geval reclame voor een casino niet aansluit bij het zoek- en onlinegedrag van mensen. Met zo’n live-reclamecommercial, waarin je je doelgroep zelf laat meespelen, bereik je die mensen wel en zelfs heel effectief. Ze worden namelijk zelfs betrokken bij de kern van je product, het gokken – wat in ieder mens zit ingebakken. En dat kun je eruit halen als je echt het casino bezoekt, is de aansporing van Holland Casino, die hiermee zeker ook nieuwe klanten zal binnenhalen.

De campagne is bedacht door Holland Casino’s vast reclamebureau TBWA\Neboko in Amsterdam, in samenwerking met buitenreclame-exploitant JCDecaux.