Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

11 trends in design: fris, eerlijk, natuurlijk en strak

Fris, eerlijk, natuurlijk en strak: dat zijn de nieuwste trends in design. Of het nu om winkels, beursstands of verpakkingen gaat. Dat zie je ook aan de geheel nieuwe Blokker-winkels. Alsof je gezellig dikke peettante plotseling vijftig kilo is afgevallen. We zetten de belangrijkste 11 trends in design hieronder op een rijtje.

Om zichzelf te redden van de ondergang gaat Blokker in snel tempo zijn winkels restylen. De nieuwe Blokker-winkels zien er dan – dankzij een injectie van 100 miljoen euro – mooi en strak uit. Veel eenvoudiger en strakker dan de oude vertrouwde Blokker, die alles weghad van een rommelig en wat stoffig allegaartje. De eerste Blokkers 2.0 zijn inmiddels geopend.

Design bij Blokker

Volgens sommige critici is Blokker nu minder gezellig geworden. Het Parool spreekt van een onherkenbare transformatie en vergelijkt de nieuwe Blokker-winkel met je ‘ooit gezellig dikke peettante die plotseling vijftig kilo is afgevallen door een strikt paleo-dieet en je tegenover een heel nieuw iemand staat’.

Dat heel nieuwe klopt. De knus-kneuterige oranje blokjes in het logo maken plaats voor slanke zwarte letters. Binnen in de winkel is de rommelige huiselijkheid ingeruild voor letterlijk opgeruimde zakelijkheid. Meer een telecomwinkel dan een huishoudspeciaalzaak.

 

  1. Strak en simpel

En dat is precies de belangrijkste trend in winkel- en interieurdesign, het ontwerp van beursstands en ook in verpakkingsdesign: eenvoudig en strak is het devies. Openheid. Openheid schept een vertrouwenwekkende sfeer, lijkt het nieuwe adagium van ruimtelijke designers.

Sereen, steriel, fris, overzichtelijk. Diezelfde trend zie je ook terug in verpakkingsdesign, van make-up merken tot bier-, voedings- en supermarkt huismerken.

Designers willen merken hiermee niet alleen frisser, maar vooral ook toegankelijker maken.

 

  1. Ambachtelijk en retro

Vaak worden ook ouderwetse retro-lettertypes van stal gehaald om een ambachtelijke en historisch verantwoorde look te geven aan verpakkingen. De combinatie van oud met nieuw – zoals duidelijke en strakke etiketten – maakt het ontwerp eigentijds en fris.

 

  1. Duurzaam moet.

Verpakkingen worden duurzamer, hergebruik en recycling zijn de nieuwe standaard. Daardoor ontstaat ook de trend van de eerlijke, natuurlijke look, ook wel ‘terug naar de natuur’-design genoemd. Met veel natuurlijk bruin dat het eco-gevoel weerspiegelt, en de toepassing van gerecycled papier/karton- en houtmotieven. Zelfs kurk is weer terug, net als stofachtige texturen. Noors en Scandinavisch blijven de sfeer bepalen. Stap een Ikea, H&M of Flying Tiger binnen en je ziet dat de zaak bol staat van deze trends.

 

  1. De natuur op de beursvloer.

Eerlijke en robuuste materialen zoals hout en staal bepalen ook in 2016 het heersende design op beurzen. Daarnaast zie je een opkomst van pure en eerlijke dus natuurlijke materialen zoals wol en linnen. Vaak in grove en ook wel in breiwerk- en haakwerktexturen. Handwerk – of schijnbaar handwerk – is sowieso een belangrijke nieuwe designtrend.

Ook hier weer brengt de combinatie de balans: glad afgewerkt hout, metaal en leer, gietmaterialen en gladde tegels van natuursteen komen tot leven dankzij contrastrijke combi’s met natuurlijke materialen en natuurkleuren.

 

  1. Rauw industrieel blijft.

De rauwe industriële look, met veel accenten van glas, beton en staal, is een blijvertje. Zowel in winkelinterieurs als in beursstands. De knipogen naar recycling en bewust omgaan met ‘bestaande’ materialen zijn duidelijk. Ook hier overheersen simpel en strak.

 

  1. Ronde en ovale vormen.

Je ziet ze op etiketten, in winkelinterieurs en in beursstands. Zachte vormen zijn vriendelijker en rustiger en brengen contrast en een speels karakter. Vaak ook in combinatie juist met strakke en eenvoudige rechte vormen van beton- en staalconstructies.

 

  1. Huidkleuren.

Wit en grijs zijn net als zwart blijvertjes en nu komen er steeds meer huidkleuren bij. Die zijn zacht, aaibaar en eco-achtig. Een echte modekleur anno nu is okergoud, en verder zie je veel poederkleuren, zalmtinten, terracottakleuren, rosékoper en matkoper, goudgeel, tin en lood en platina. De natuurtrend komt ook in kleuren duidelijk naar voren.

 

  1. Urban jungle: groen en planten.

Steeds meer ontwerpers zijn erg gecharmeerd van de zogeheten botanische ook wel urban jungle-trend. Dat zie je terug in huiselijke sfeer maar ook op beurzen. Je ziet veel warme blauw- en groentinten zoals kobaltblauw, mosgroen en flessengroen. En de planten zijn terug. Ze brengen rust en groen en weer die natuurlijke sfeer. Vooral planten op standaards met hoge pootjes zijn een must.

Kies vooral planten met een duidelijke, krachtige en opvallende bladvorm, zoals bij de Rubberboom, Gatenplant of Rhipsalis, een soort oerwoudcactus.

 

  1. Krachtige bloemen.

Bloemen zijn weer helemaal terug, ook op beurzen. Mensen houden van bloemen. Neem wel bloemen met krachtige vormen en een stoere, duidelijke uitstraling. Hierin zie je ook weer de strak-en-simpel-trend. Denk aan Lelie of Amaryllis, liefst in rood, geel, blauw en wit.

 

  1. Geometrische figuren.

Of het nu om verpakkingen, winkelinrichtingen of beursstands gaat: er wordt heel veel met geometrische figuren gewerkt. De strakke patronen en vormen daarvan – sterren, rechthoeken, cirkels, driehoeken, trapeziumvormen – staan voor eenvoud en eerlijkheid. Daarmee worden merken, producten en ontwerpen toegankelijker.

Datzelfde patroon zie je in dessins van plaids, meubelstoffen, behang en gordijnen in beursontwerpen. Ze zijn strak en grafisch van karakter, met stanspatronen en geprinte patronen. Soms ook wel met een haast psychedelisch karakter.

 

  1. Chic simple.

Kortom, de chic simple-trend heerst. Bij verpakkingen zorgt de eerlijke eenvoud er bovendien voor dat mensen trots zijn op de producten die in de keuken of op de badkamer openlijk worden uitgestald. Dat verhoogt de merktrouw.