Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

9 redenen waarom jouw nieuws ook belangrijk is voor lokale media

Persberichten zijn de aangewezen manier om free publicity te genereren voor je bedrijf of organisatie. Heb je een nieuw product of dienst, neem je deel aan een evenement of beurs, ga je uitbreiden, betrek je een nieuw pand, heb je grond aangekocht voor nieuwbouw, heb je nieuw personeel aangenomen of verander je van naam of strategie? Er zijn talloze redenen om een persbericht uit te sturen. Vergeet daarbij absoluut de lokale media niet, zoals huis-aan-huis-krantjes, de lokale website of omroep. Vaak zijn zij net zo belangrijk als de nationale media.

lokale media

Hieronder volgen 9 redenen om lokale media in je perscontacten op te nemen.

  1. Je krijgt lokale bekendheid.

Bekendheid onder de lokale bevolking is belangrijker dan je denkt, ook al opereert jouw bedrijf vooral nationaal of zelfs internationaal. Als jouw bedrijf in de lokale media aandacht krijgt, groeit je naamsbekendheid en zichtbaarheid onder de lokale bevolking. Dat maakt je minder anoniem en dus sympathieker en menselijker.

 

  1. Bij-effect: je kunt beter personeel werven.

Misschien werk je vooral landelijk, maar heb je wel personeel nodig dat in de buurt woont. Dan is lokale bekendheid en sympathie helemaal essentieel. Misschien krijg je zelfs wel open sollicitaties binnen van heel interessante kandidaten.

 

  1. Landelijk nieuws begint vaak als lokaal nieuws.

Maar al te vaak wordt lokaal nieuws opgepikt door landelijke media, zeker als het enig nationaal belang heeft of gewoon op zichzelf interessant is. Vergeet niet dat veel journalisten en mediamensen ergens wonen waar ze ook de lokale media checken. Zo kan redactionele aandacht in de lokale pers voor jou dus op meerdere manieren een opstap zijn naar regionale of nationale media-aandacht.

 

  1. Je leert de plaatselijke journalisten/media-contacten kennen.

Succes in ondernemen komt niet door wat je kent maar door wie je kent. Het is een cliché maar vaak echt waar. Leer de plaatselijke journalisten, redacteuren, correspondenten, mediacontacten kennen en zij kennen jou. Een persoonlijke band doet altijd wonderen, zeker ook op de lange termijn. Dat garandeert aandacht voor jouw bedrijf als je iets nieuws te vertellen hebt.

En ook heel belangrijk: nu kun je aan hen rechtstreeks vragen wat ze willen zien, wat zij onder nieuws verstaan, wat zij van jou verwachten en hoe jij daar het beste op kan inspelen. Misschien kunnen zij je zelfs nog goede tips geven.

 

  1. Google houdt van nieuwsmedia, ook van lokale nieuwsmedia.

Nieuwsartikelen in lokale krantjes verschijnen vaak ook online. En dan zijn er nog de blogs van plaatselijke journalisten. De inhoud van deze nieuwssites en blogs wordt vaak ververst en daarom komt Google er graag en vaak langs. Dat zie je terug in de zoekresultaten en dus de online zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw bedrijf.

 

  1. Gebruik het nieuwsbericht ook voor je eigen website voor extra geloofwaardigheid.

Jij kunt zelf wel zeggen hoe goed je bent, maar leuker en effectiever is dat door anderen te laten doen. Kortom, voor de geloofwaardigheid van jouw bedrijf is het fijn om goede artikelen uit de lokale pers over jouw bedrijf, nieuwe productdienstcombinatie of uitbreiding op te nemen op de website van je bedrijf, of in de nieuwssectie als je daarover beschikt.

 

  1. Je bent makkelijker te vinden door potentiële klanten.

Wie via Google zoekt naar specifieke producten of diensten in combinatie met een (woon)plaatsnaam krijgt resultaten voorgeschoteld met bovenaan de pagina de publicaties over jouw bedrijf in regionale nieuwsmedia. Vaak worden die stukken ook nog verspreid via sociale media en websites van derden. Dat is de beste reclame die je kunt krijgen.

 

  1. Publiciteit betekent business.

Als je lokaal werkt zijn lokale media uiteraard erg belangrijk voor de werving van nieuwe klanten. En ook al opereert jouw bedrijf landelijk, misschien wonen die nieuwe klanten wel gewoon in de buurt. Ondernemers in de kinderopvangbranche weten dat artikelen in de lokale krant de naamsbekendheid verhogen en zorgen voor een positief imago. En op basis van reputatie komen mensen naar jou toe.

 

  1. Groot bereik, veel titels, veel mogelijkheden.

Er zijn in Nederland niet alleen tal van plaatselijke nieuwssites, omroepen (tv en radio), blogs etc. maar altijd ook nog meer dan 800 verschillende huis-aan-huisbladen. Het totaalbereik is meer dan 90 procent en dat is een ongelooflijk hoge score. Dat haal je niet met tv of radio.

En denk ook zeker aan de talloze plaatselijke en regionale business- en ondernemersbladen. Met een beetje googelen vind je die snel. Ook bij de plaatselijke Kamer van Koophandel kunnen ze je vertellen welke titels er allemaal in jouw buurt verschijnen.