Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Zoete geschenken die letterlijk van mond tot mond gaan

Wie kent ze niet. Vruchtenhartjes met een tekst als ‘bemin mij’ of ‘kus me’ erop. Zulke hartjes bieden fijne geschenkmogelijkheden. Zeker als je de teksten laat personaliseren. Kortom, heerlijk zoete geschenken voor elke marketeer.

zoete geschenken

Ik werd laatst weer eens ouderwets verrast. De pen die ik had besteld werd keurig de volgende dag bezorgd en er bleek toen ik de envelop openmaakte een zakje snoepjes bij te zitten.

Het waren van die snoephartjes. Je kent ze wel. In roze, wit, oranje, geel en zachtgroen. Met een korte tekst erop, zoals ‘leuk’, ‘bel mij’, ‘sms me’, ‘bemin mij’ en ‘love’.

Het zakje snoep doet een beetje denken aan de bekende ‘bobbel’ in de envelop bij directmarketingacties, om de post op te laten vallen en mensen nieuwsgierig te maken naar de inhoud zodat ze zo snel mogelijk de envelop open maken.

En een zakje snoep zou ook in dergelijke mailings de attentiewaarde belangrijk kunnen vergroten.

Zoete geschenken

Maar in dit geval is de attentie anders gericht. Je wordt echt aangenaam verrast, omdat je een cadeautje krijgt bij je bestelling. Als ontvanger wordt je daar vrolijk van en dat vertel je ook aan derden. En niets is zo fijn als een positieve aanbeveling. De hele netto promoter score drijft daar op. Mond-tot-mondmarketing is nog altijd een van de beste vormen, en in het geval van snoep kun je mond tot mond zelfs heel letterlijk nemen.

Loyaliteit

Met zo’n cadeautje verhoog je ook de loyaliteit van je klant. Je laat zien dat je iets extra’s doet voor je klant, waardoor die jou meer waardeert en dus ook in de toekomst positiever zal zijn om nog meer bestellingen te plaatsen bij jou of op andere manieren zaken met jou te doen.

In plaats van snoephartjes kun je natuurlijk ook andere dingen cadeau doen. Een chocoladereep bijvoorbeeld. Of een fraaie pen, een USB-stick, een powerbank, een bijzondere sleutelhanger (dit werkt sowieso beter dan tv of online). Maar het fijne aan snoephartjes oftewel gelukshartjes is dat ze er feestelijk uitzien. Ze zijn niet te pretentieus en vallen altijd bij iedereen in de smaak. En mensen die niet van snoep houden kunnen het makkelijk doorgeven aan een ander.

Personaliseren

Bovendien zijn snoephartjes te personaliseren. Je kunt er dus als bedrijf of organisatie zelfgekozen teksten op laten zetten.

Bij suikerwerkfabrikant Fortuin Dockum in Dokkum, ook het bedrijf achter Wilhelmina pepermunt en sinds jaar en dag fabrikant van de bekende snoephartjes in pastelkleuren, kun je private label snoep laten maken. En ook hartjes met je eigen opdruk. Het bedrijf biedt daarnaast ook legio verpakkingsmogelijkheden.

De suikerwerktabletten, zoals de hartjes officieel heten, kun je zelfs krijgen in klantspecifieke tabletvormen, smaken en gravures. Je kunt dus ook tabletten in de vorm van bijvoorbeeld je logo laten maken.

Maar die hartjes spreken natuurlijk wel erg tot de verbeelding. Zeker met een verrassende eigen tekst of logo erop.

Letters

Tot slot zijn de snoep/vruchtenhartjes ook te krijgen in de vorm van letters. Dat biedt niet alleen leuke mogelijkheden voor bedrijven die in de grafische sector zitten, voor uitgevers, boekenmakers etc. Maar je kunt ook zelf samengestelde zakjes snoep maken met daarin precies de letters van de naam van je klant. In dat geval geef je helemaal een persoonlijk tintje aan je geschenk.