Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Evenementen

Zo zet je met een feestje je bedrijf beter op de kaart

Hoe meer mensen jouw bedrijf of merk kennen of zich er meer bij betrokken voelen, hoe meer je verkoopt. Een ijzeren wet. Een van dé manieren om je bedrijf beter op de kaart te zetten is een evenement. Hier volgen tien tips om zonder al te veel kosten en moeite via jouw eigen unieke evenement of feestje meer mensen warmer te maken voor jouw bedrijf of merk.

Zo zet je met een feestje je bedrijf beter op de kaart

Hoe meer mensen jouw bedrijf of merk kennen of zich er meer bij betrokken voelen, hoe meer je verkoopt. Een ijzeren wet. Een van dé manieren om je bedrijf beter op de kaart te zetten is een evenement. Hier volgen tien tips om zonder al te veel kosten en moeite via jouw eigen unieke evenement of feestje meer mensen warmer te maken voor jouw bedrijf of merk.

Vandaag geopend:

-

      1. Organiseer een feestje rond een jubileum of een blije gebeurtenis.

      Er is altijd wel reden voor een feestje. Je hebt je honderdste klant binnen, je bedrijf verandert zijn naam, je bedrijf bestaat vijf jaar, je introduceert een nieuw product, je hebt een nieuwe investeerder binnengehaald of je hebt de grens van 10 miljoen jaaromzet geslecht. Redenen te over om iets te vieren en dat doe je het beste samen met klanten. Of met potentiële klanten die nog nét dat extra zetje nodig hebben om klant te worden.

      2. Begin een traditie met een feestje in de zomer of rond kerstmis.

      Er zijn talloze aangewezen gelegenheden om een feestje te organiseren dat je vervolgens laat uitgroeien tot een jaarlijkse traditie. De Tweede Kamer belegt een barbecuefeest om het zomerreces in te luiden. Een grote uitgever houdt een haringparty en een ander bedrijf organiseert in september een avond rond mosselen en trakteert zijn gasten op wel tien verschillende gerechten met mosselen. Je kunt natuurlijk ook een kerstfeest geven, of een speciale iftar tijdens de ramadan.

      3. Organiseer een galadiner of een andere inzameling voor een goed doel.

      Als je een galadiner geeft dat is bedoeld om geld in te zamelen voor een goed doel, sla je meerdere vliegen in één klap. Je doet iets voor een goed doel, en dus voor de maatschappij. Je klanten stellen dat op prijs, alleen al omdat het hen ook een goed gevoel geeft om deel uit te maken van een charity-event. De opbrengst – bijvoorbeeld 200 euro per couvert – gaat naar dat goede doel maar de wérkelijke opbrengst voor jouw bedrijf is vele malen groter. Die heet namelijk goodwill, positieve reclame, communityvorming, persaandacht, goede karma, ga maar door. Je gasten, en dus je klanten, zullen ook anderen eerder vertellen over hun geslaagde avond want dankzij het liefdadigheidsdoel leggen ze er eer mee in.

      4. Organiseer een masterclass of workshop in het verlengde van je bedrijfsactiviteiten.

      Als zeilschool geef je een masterclass wedstrijdzeilen, als interieurstylist een workshop woonkamerstyling, als social-media-adviseur een workshop Adverteren via Facebook, als bloemist een workshop bloemschikken, als dierenwinkel een masterclass hondenkammen, als hr-consultant een masterclass Werven via LinkedIn, als filiaalmanager bij een doe-het-zelf-zaak een workshop Laminaat leggen… de mogelijkheden zijn eindeloos. Je kunt bijvoorbeeld ook een complete vriendenclub, een vereniging, een familie of groep collega’s voor jouw masterclass of workshop interesseren. Het is een prachtig en origineel alternatief voor een middag bowlen, karten of lasergamen. Al blijven die activiteiten in groepsverband ook altijd leuk uiteraard.

      5. Organiseer een wedstrijd.

      Heb je een dansschool? Een bakkerswinkel, of een boekhandel? Ben je penningmeester van een sportvereniging en zit je te springen om extra inkomsten? Misschien ben je een schaakschool begonnen. Wat ligt dan meer voor de hand dan het organiseren van een toepasselijke wedstrijd. Denk aan een danswedstrijd, schaakwedstrijd, bakwedstrijd (Heel Hillegom bakt als je een bakkerij in Hillegom hebt), Als cafébaas trek je echt veel meer mensen jouw café binnen met een maandelijkse pubquiz. Je kunt als autobedrijf samen met de plaatselijke bloemist, juwelier en bonbonnerie een lady’s night organiseren. Maar veel origineler, opvallender en stoerder is het om een wedstrijd achteruit inparkeren voor vrouwen te organiseren.

      6. Schrijf een prijsvraag uit.

      Een klassieke merkactivatie is het uitschrijven van een prijsvraag. Die kan variëren van de opdracht om een nieuwe slogan voor je bedrijf te verzinnen tot wie de leukste toepassing of meeste toepassingen kan bedenken voor jouw product. Een sociaal medium als Facebook leent zich hier uitstekend voor, maar je kunt ook je eigen website inzetten. Je kunt nog meer effect uit de prijsvraag halen als je op de bedankpagina of in de bedankmail deelnemers wijst op nieuwe aanbiedingen of andere acties die jij op dat moment voert.

      7. Beleg een koffie/thee-bijeenkomst met ondernemers in de buurt.

      Of je nu in een winkelstraat zit, een bedrijventerrein of in een nieuwe woonwijk, er zitten altijd veel meer andere ondernemers dichtbij jou in de buurt dan je denkt of weet. Nodig ze uit voor een kop koffie of thee, zoals je dat privé ook met nieuwe buren doet. Een goede buur is beter dan een verre klant, en die goede buur kan ook een goede klant worden.

      Bovendien kun je elkaar aan nieuwe klanten helpen of gemakkelijk samenwerkingen opzetten. Al deel je alleen maar apparatuur. Of misschien kun je zelfs een hyperlokaal deelautoproject opzetten. Alle kleine beetjes geven samen substantieel voordeel.

      8. Doe mee aan een beurs.

      Deelname aan een beurs maakt je niet alleen zichtbaarder voor de bezoekers maar ook voor de andere deelnemers. Veel deelnemers kun je als concurrenten beschouwen maar er zijn ook concurrenten met wie je kunt samenwerken. Of bij wie je de kunst kan afkijken. Een mooi Brits gezegd luidt: Keep your friends close but keep your enemies closer. Een beurs kan je heel makkelijk en snel nieuwe klanten opleveren.

      9. Houd interviews met vakgenoten en stuur ze als podcast de wereld in.

      Nu de podcast aan een opmars bezig is, groeit ook de behoefte aan waardevolle en dus originele content. Omdat de investeringen zo laag zijn en de werkwijze simpel, zie je steeds meer interviews in podcastvorm verschijnen. Je bereikt daar in één moeite drie dingen mee: die ander voelt zich vereerd en zal jouw podcast enthousiast delen via social media, jij speelt je zelf meer in de kijker en hebt ook weer waardevolle inhoud om te delen en als je een beetje succes hebt komen anderen naar jou toe om ook geïnterviewd te worden. Zo bouw je ongemerkt aan een eigen narrow casting-radiokanaal.

      Materialen nodig voor jouw evenement?

      Maak gebruik van onze kennis en ervaring en maak meteen een afspraak.