Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Multicopy Communicatietrends

Wie schrijft die blijft en dat geldt zéker op LinkedIn

Zo’n beetje alle ondernemers en professionals in Nederland zitten op LinkedIn. Dat schept kansen voor jou als ondernemer of professional. Maar om met al die miljoenen anderen in contact te raken moet je ze op de juiste manier aanspreken. Dat doe je door reacties te plaatsen, maar vooral met het plaatsen van content, goede eigen content, en die duidelijk over het voetlicht te brengen. Dat doe je snel en eenvoudig met de volgende 11 tips. Do good ánd tell it!

Tekst:

op LinkedIn

1. Kies bewust tussen ‘Bijdrage schrijven’ en ‘Artikel schrijven’.

Op je homepage van LinkedIn kun je kiezen tussen ‘Bijdrage schrijven’ en ‘Artikel schrijven’. Een bijdrage is een korte post, van maximaal 100 woorden en een artikel is een langere blogtekst. Die kun je zo lang maken als je zelf wilt, als je wilt kun je er zelfs een longread van 5000 woorden van maken. De interface biedt uitgebreide opmaakmogelijkheden. Je kunt er links inzetten, foto’s erin plaatsen en de tekst zo mooi opmaken als je zelf wilt. Beide vormen hebben voordelen: bijdragen krijgen meer views, maar een artikel levert eerder echt engagement op. Een bijdrage is sneller klaar: twee of drie zinnen en een foto of een link en je bent klaar. Aan een artikel moet je meer aandacht besteden.

2. Je profiteert van het algoritme van LinkedIn.

Het mooie van LinkedIn is de snelle verspreiding van je berichten, niet alleen onder je directe connecties, maar ook onder je tweedegraadsconnecties. Dat komt omdat als een connectie van jou een bericht van een derde liket die niet met jou verbonden is, jij dat bericht ook te zien kunt krijgen. En vice versa.

3. Je kunt op LinkedIn alle formats plaatsen, ook pdf.

Naast tekst en links kun je op LinkedIn ook foto’s plaatsen en albums met meerdere foto’s erin en video. Je kunt zelfs pdf’s plaatsen. Dat kan op geen enkel ander sociaal medium.

4. Maak ook een bedrijfspagina aan.

Als je een bedrijf hebt is het raadzaam om ook een bedrijfspagina aan te maken op LinkedIn. Je kunt er vacatures op plaatsen, de toepassing waar LinkedIn ooit voor gemaakt is natuurlijk. En een actieve bedrijfspagina is goed voor je zichtbaarheid en SEO, hij wordt erg snel geïndexeerd door Google. Daarom is bloggen op LinkedIn ook zo effectief, jouw specialistische stuk wordt heel lang gevonden door zoekers naar dat specialistische onderwerp. Kortom, een bedrijfspagina op LinkedIn is een onmisbare marketingtool. Zorg daarvoor wel dat je er een levendige pagina van maakt, met actuele berichten, nieuws en foto’s en video’s. Dat onderhouden kost tijd maar je krijgt er veel voor terug. Schakel ook je medewerkers in om de bedrijfspagina levend te houden.

5. Praat terug.

Geef op reacties die je krijgt van mensen op je bedrijfspagina op LinkedIn altijd reacties terug, zoals je dat ook op je persoonlijke LinkedIn-pagina doet. Slechts weinig bedrijven doen dat. Daardoor kun jij je nog extra onderscheiden, als jij het wél doet. Je bedrijf krijgt er een stuk menselijker gezicht van. En daarom draait, vandaag de dag, alles in marketing. Ook B2B wordt steeds meer Human2Human genoemd.

6. Schakel je andere socials in om je LinkedIn-bereik te vergroten.

Als je een bericht (bijdrage of artikel) op LinkedIn hebt geplaatst dat je echt de moeite waard vindt om nadrukkelijker onder de aandacht te brengen, plaats dan een linkje ernaar op je Facebook of Twitter. Of verwijs ernaar in je e-mailnieuwsbrief.

7. Vraag collega’s, vrienden en bekenden om reacties te plaatsen.

Hoe meer reacties hoe meer bereik, ook in tweede- en derdegraadsnetwerken. Dus deins er niet voor terug om je vrienden, kennissen en collega’s te vragen om een reactie te plaatsen onder een bericht van jou op LinkedIn. Jij doet het ook voor hen uiteraard. Zo help je elkaar om je bereik verder te vergroten.

8. Tag andere mensen in je bijdrage.

Als je een bericht schrijft en je tagt er iemand, of een bedrijf, in dan krijgt hij of zij er een melding van. Hij of zij is gestreeld door de aandacht – jij hebt hem of haar een compliment gegeven bijvoorbeeld. Dan is de kans groot dat hij of zij er ook op reageert onder het bericht. En zelfs deelt met zijn of haar eigen netwerk. Zo gaat dat ook op Twitter met retweets: je bereik kan erdoor gekatapulteerd worden. Zeker op LinkedIn.

9. Tag mensen in je foto’s.

Sinds kort kun je op LinkedIn ook mensen taggen in de foto die je bij je bijdrage plaatst. Maak daar zeker gebruik van. De mensen die getaged zijn zullen er zeker op reageren, of het bericht delen met hún netwerk.

10. Gebruik foto’s met mensen erop.

Sowieso is het een goed idee om ook op LinkedIn meer foto’s met mensen erop te plaatsen. Hoe zakelijk het netwerk ook is qua karakter, ook zakenmensen zijn vooral en eerst mensen. Zet ook gerust selfies erop, of een selfie van jouzelf met een blije klant of opdrachtgever. Een groepsfoto waar jij zelf op staat – na een diploma-uitreiking, een cursus of een speciaal netwerkevent – doet het ook goed. Mensen houden ervan om naar mensen te kijken, ook op LinkedIn.

11. Stel open vragen in je bericht.

Om je publiek meer te betrekken in jouw bijdrage loont het om expliciet vragen te stellen. Mensen voelen zich eerder aangesproken door vragen dan door mededelingen, zo simpel is het.