Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Multicopy Communicatietrends

Wat elke marketeer kan leren van shampoo van € 50,-

Shampoo van vijftig euro?! Het Amerikaanse merk Hairstory verkoopt zijn New Wash duur. Ja, wat je zegt. Maar het bedrijf doet dat met een overtuigend verhaal en een slimme pers- en social media-campagne. Als je alleen al hun websitepagina ‘Dit spul is dúúr zeg’ leest, ben je al bijna om. Is de prijs het bewijs? Of het verhaal? Of allebei? Dit is een marketingstory waar je je vingers bij aflikt.

shampoo

Iedereen heeft zijn eigen prijsreferentie. Waar de één een fles wijn van zeven euro al duur vindt, begint een ander pas bij 25 euro per fles zuinig te kijken. Sommige mensen betalen graag 20 euro voor een stukje rundvlees van het Wagyu-rund. Anderen kijken al benauwd als de kiloknalleraanbieding van de supermarkt duurder uitpakt van 6 euro voor een kilo sukadelappen.

Grof geld

Ooit vond je een zonnebril van honderd gulden (voor lezers boven de 25 jaar) al erg aan de prijs. Nu koop je zonder met je ogen te knipperen een Persol of Paul & Joe voor 187 euro.

En zo zijn er mensen die een fles shampoo van Andrélon kopen voor 3 euro, en dat al duur genoeg vinden, terwijl anderen 10 euro uitgeven voor een flacon van Rituals. Anderen zweren weer bij een biologische shampoo voor 18 euro. Maar vijftig euro voor een flesje shampoo is wel grof geld. En je bent toch echt vijftig euro kwijt als je een navulverpakking New Wash bestelt op de website van het in New York gevestigde Hairstory .

Het ís geen shampoo

En o ja, het is geeneens shampoo, zoals New Hair het er overal waar het maar kan inwrijft. Het is ook geen zeep, het is schoonmaakcrème. Want zeep, leggen ze uit, is juist datgene wat al je haarproblemen (droog haar, vet haar, roos etc.) veroorzaakt. Hairstory geeft nogal expliciet af op al die fabrikanten die zeep-gebaseerde shampoo verkopen, in alle soorten en maten, terwijl ze dus helemaal niet doen wat ze beloven: je haarproblemen oplossen. Integendeel, ze verergeren die problemen, waardoor jij weer extra producten gaat kopen, en ja precies, hún producten. De schoonheidsindustrie draagt er aan bij dat jij je slechter gaat voelen over jezelf in plaats van beter, stelt Hairstory onomwonden.

Een gedurfde bewering, maar het werkt wel. Dat blijkt uit de jubelverhalen van gebruikers in de pers (van Fast Company tot Fashion Magazine, en van Forbes tot Allure tot Wallpaper en New York Magazine), in damesbladen, uit blogs en beautyvlogs, en de reacties van al 7500 enthousiaste gebruikers op de New Wash-website.

Gamechanger

Hairstory noemt zichzelf daarom een gamechanger. Ze benadrukken ook dat je dankzij hun New Wash geen conditioner meer nodig hebt. En ook geen andere haarproducten zoals haarmaskers of dure ingewikkelde behandelingen bij de kapper. Ruim die plank in je douchecel maar helemaal op. Gooi al die flessen en flacons die daar stof staan te verzamelen maar op, bezweert Hairstory, onze New Wash is het voorbeeld van less is more.

Belangrijker: je haar knapt er binnen no time van op omdat hun ‘shampoo’ niet als al die andere shampoos met het vuil ook de natuurlijke lichaamseigen stofjes op je hoofdhuid wegwast. ‘Herontdek de natuurlijke staat van je haar, want de meeste mensen hebben geen idee hoe fantastisch hun haar eruit kan zien’, prijzen ze hun product aan. Om direct te vervolgen dat ze begrijpen dat jij, als lezer, sceptisch bent. Lees dan al die happy – ‘very happy’ – reviews, gaan ze verder.

B-merken

Als je denkt dat 50 euro duur is voor een flesje haarreiniger, bedenk dan, zo schrijven ze op hun websitepagina met de kop ‘Dit spul is dúúr zeg’, dat het alleen maar duur lijkt als je gewend bent aan B-merken. En als je niet om je haar geeft (‘Maar dan zou je dit niet lezen’).

En je vindt het juist niet duur, gaat Hairstory verder, als je gewend bent aan het gebruiken van shampoo én een conditioner én dure kappersbehandelingen. Of als je niet dagelijks shampoo gebruikt, wat ook helemaal niemand moet doen vinden ze. En ook niet als je elke dag een good hair day wilt hebben en dus nooit meer een bad hair day.

Om af te sluiten met de overtuigende mededeling der overtuigende mededelingen van elke ondernemer of marketeer die gelooft in zijn/haar product: ‘We willen dat je tevreden bent. Als New Wash je niet bevalt, krijg je gegarandeerd je geld terug!’.