Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Social Media

Wat de politie elke ondernemer kan leren over Instagram

De politie is steeds actiever op social media, en met succes. Steeds meer wijkagenten zetten een Instagram-account op, waarmee ze duizenden volgers trekken. En het werkt. Een wijkagent in Den Haag wist via Instagram een almaar groeiend aantal auto-inbraken in een bepaalde straat terug te brengen tot nul. Hieronder effectieve tweaks op Instagram die jij als ondernemer of marketeer kunt leren van de politie.

Wat de politie elke ondernemer kan leren over Instagram

De politie is steeds actiever op social media, en met succes. Steeds meer wijkagenten zetten een Instagram-account op, waarmee ze duizenden volgers trekken. En het werkt. Een wijkagent in Den Haag wist via Instagram een almaar groeiend aantal auto-inbraken in een bepaalde straat terug te brengen tot nul. Hieronder effectieve tweaks op Instagram die jij als ondernemer of marketeer kunt leren van de politie.

Vandaag geopend:

-

      Lokaal is de sleutel

      Als ondernemer heb je ook een lokale of regionale functie, bouw dus lokaal bereik op. Steeds meer wijkagenten en jeugdagenten hebben een eigen account op Instagram (tip: via ‘Mijn buurt’ in het menu van www.politie.nl kun je ook de wijkagent in jouw eigen wijk of dorp gemakkelijk vinden). Dat is niet voor niets het geval. Wijkagenten hebben bij uitstek een sociale functie en moeten proactief en sociaal optreden. Het zijn dan ook vaak praktische en sociaal ingestelde personen. Net als ondernemers. En daarom onderhouden ze dus ook actief een Instagram-account.

      Omdat ze niet de hele wereld hoeven te bereiken, maar vooral volgers uit de buurt willen hebben, zorgen ze voor een actief lokaal bereik. Dat is voor iedere ondernemer of marketeer erg aan te raden. Als je al niet een lokaal afzetgebied hebt, of bijvoorbeeld een winkel, café, restaurant of zorginstelling waar mensen uit de buurt naar toe komen, is lokale bekendheid en sympathie ook goed voor de arbeidsmarkt en je contacten met lokale mede-ondernemers, instellingen, gemeente én politie. Instagram is daarvoor het aangewezen social medium.

      • Zoek en volg Instagrammers uit de straat, buurt, wijk of je dorp of stad.
      • Zoek lokale organisaties en bedrijven uit de buurt op Instagram en volg die.
      • Gebruik lokale hashtags als #wijk, #straat, #denaamvanjouwwijkofstadsdeel, #denaamvanjedorpofstad.
      • Gebruik locatietags.
      • Plaats berichten die met jouw wijk, buurt, dorp of stad te maken hebben.
      • Reageer op berichten van mensen en organisaties uit jouw wijk of buurt.
      • Repost interessante dingen van andere accounts.
      • Laat zien wat er in jouw bedrijf, winkel, restaurant, café of organisatie achter de schermen gebeurt.
      • Stel vragen aan je volgers.

      Heb op Instagram een heel duidelijk focus.

      Kies een duidelijke insteek, focus op een onderwerp. Iemand die jou besluit te volgen weet dan direct of jouw account interessant is om te volgen of niet.

      Wees op Instagram actueel, voeg het liefste iedere dag iets toe.

      Als je mensen steeds nieuwe informatie beidt, toegankelijk en behulpzaam bent en ook nog eens je aardig en sociaal gedraagt op Instagram, word je interessant voor steeds meer Instagrammers en dus klanten en potentiële klanten.

      Besteed echt tijd aan Instagram en stop er moeite in.

      Besteed het liefste iedere dag tijd aan Instagram. Dat hoeft geen uren te kosten, het kan ook in 15 minuten.

      Dit artikel is mede gebaseerd op een Instagram-post van Elja Daae.

      Hulp nodig bij jouw social media?

      Neem contact met ons op!