Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Algemeen

Waarom je je werknemers op de eerste plaats moet zetten

Je dacht misschien dat je de klant op nummer één moet zetten? Dan heb je het mis. Je werknemers staan echt op de eerste plaats. Als jij je medewerkers goed behandelt, behandelen zij je klanten beter. En daar profiteert iedereen van. Dit is een van de 10 regels van succes voor ondernemers die je kunt opsteken uit de immens populaire Amerikaanse tv-serie The Profit. In die waanzinnig populaire serie redt bedrijvendokter Marcus Lemonis bedrijven van een dreigend faillissement.

Waarom je je werknemers op de eerste plaats moet zetten

Je dacht misschien dat je de klant op nummer één moet zetten? Dan heb je het mis. Je werknemers staan echt op de eerste plaats. Als jij je medewerkers goed behandelt, behandelen zij je klanten beter. En daar profiteert iedereen van. Dit is een van de 10 regels van succes voor ondernemers die je kunt opsteken uit de immens populaire Amerikaanse tv-serie The Profit. In die waanzinnig populaire serie redt bedrijvendokter Marcus Lemonis bedrijven van een dreigend faillissement.

Vandaag geopend:

-

      In de Amerikaanse tv-serie The Profit, sinds 2013 uitgezonden op CNBC en in Nederland door RTL Z, bezoekt de Amerikaanse entrepeneur Marcus Lemonis (45) worstelende kleine bedrijven om ze er weer bovenop te helpen. Lemonis is even succesvol als vermogend. Hij verdiende zijn miljardenvermogen in de kampeer- en camperbusiness, onder andere met zijn bedrijf Camping World dat hij met succes naar de beurs bracht. De serie The Profit, nu al in zijn zevende seizoen, is de best bekeken serie in de geschiedenis van CNBC. Elk jaar geven zich wel 40.000 ondernemers zich met hun bedrijven op voor een Lemonis-behandeling. Slechts twaalf per seizoen zijn uiteindelijk uitverkoren.

      Minder vloeken

      Je kunt Lemonis enigszins vergelijken met de Britse kok Gordon Ramsey die in het slop geraakte restaurants opnieuw op de kaart zette in een ook in Nederland populaire tv-serie. Maar het programma van Lemonis is afwisselender, omdat hij zoveel verschillende bedrijven bezoekt en vooruit helpt. Hij vloekt overigens ook niet zoals Ramsey. Lemonis richt zich vooral op zaken als marketing en branding en steekt ook vaak geld in de onderneming als hij erin gelooft.

      Processen

      Zijn focus ligt volgens het Amerikaanse ondernemersmagazine Inc.com altijd op de volgende drie sleutelaspecten: mensen, proces en product. Hardwerkende mensen zijn er genoeg, redeneert hij, en datzelfde geldt voor goede kwalitatieve producten. Maar vaak schort het aan de processen dus hoe je die producten aan de man brengt. Dan gaat het vooral om zaken als marketing en branding, en logistieke processen.

      Uit de afleveringen en bedrijven die Lemonis weer op de rit zette zijn tien hoofdlessen te destilleren. Dit zijn de 10 regels voor succes voor elke ondernemer.

      1. Gedraag je niet als een idioot.

      Gedraag je fatsoenlijk, wees geen eikel. Het principe is heel eenvoudig: behandel mensen altijd goed. Lemonis geeft echt goede mensen altijd een kans. Het lukt ze ook vaak juist omdat ze aardig en echt goed zijn. Verzamel ook mensen om je heen die positief ingesteld zijn, en daarmee een positieve invloed hebben op iedereen in het team en op je klanten. Laat alle negativiteit varen. Vraag negatief ingestelde mensen te vertrekken.

      2. Zet je werknemers op 1.

      De klant is nooit de nummer één, is de overtuiging van Lemonis. Je werknemers staan op de eerste plaats. Als jij je werknemers goed behandelt, behandelen zij je klanten beter. Dat resulteert in een gezonde bedrijfsvoering met dito omzetten en winsten. Je werknemers moeten zich door jou gesteund weten. Daarom is het ook zo belangrijk om de juiste mensen aan te nemen, mensen in wie jij gelooft.

      3. Weet wat je niet weet.

      Het is belangrijk om te weten waar je goed in bent en waar je niet goed in bent. Als je weet waar je niet goed in bent kun je daar de juiste mensen voor inhuren of aannemen. Je hoeft ook niet alles zelf te doen. Juist niet. Je kunt beter focussen op wat jij goed kunt. Daardoor kun je het straks nog beter en je haalt er meer resultaat uit. Voor de rest: dat laat je over aan anderen. Als je dan de juiste werknemers om je heen verzamelt, maximaliseer je je potentieel.

      4. Accepteer de gekte.

      Wat je ook doet, er komen altijd problemen bij om de hoek kijken. Tegenslag heb je altijd, het is hoe je omgaat met die tegenslag wat je succes bepaalt. Accepteer dat, omarm de gekte. Stel je plan desnoods bij. Of werk om de problemen heen, waarbij je je vooral op de oplossingen richt en niet op de problemen zelf. Praat hierover met je werknemers, los het samen op.

      5. Wees kwetsbaar en jezelf.

      Speel geen rol. Je kunt je beter verbinden met de mensen om je heen als je je kwetsbaar opstelt en laat zien dat ook jij een mens bent, met al zijn zwakheden, deuken die je hebt opgelopen en je littekens. Je hoeft niet perfect te zijn of naar perfectie te streven. Juist niet. Richt je in plaats daarvan op het uitbouwen van je business.

      6. Wees authentiek.

      Doe je zelf niet anders voor dan je bent. Iedereen heeft een verhaal, zorg dat jij je eigen verhaal hebt, gewoon je eigen en daarmee geloofwaardige verhaal. Als jij eerlijk bent en voor je zelf en je meningen opkomt, volgen andere mensen jou vanzelf. Niemand houdt van mensen die nep zijn, blijf dus trouw aan jezelf.

      7. Wees transparant.

      Eerlijkheid duurt het langst. Dat geldt voor het dagelijkse leven en in het bedrijfsleven. Leef op een dusdanige manier dat je niets te verbergen hebt.

      8. Het draait allemaal om wat er later komt.

      Wees consistent en vasthoudend. Houd de lange termijn in de gaten. Het gaat niet alleen om vandaag en morgen maar ook om wat er daarna komt. Zoals de Amerikanen het zo mooi zeggen: You can’t just talk the talk, you have to walk the walk. Maak een gewoonte van positieve dingen doen, want dagelijkse positieve gewoontes leiden tot succes op de lange termijn.

      9. Houd de cijfers in de gaten.

      Als ondernemer of marketeer moet je de cijfers in de gaten houden. Voortdurend. Omzet, uitgaven, winst, schulden, marges, je moet het allemaal op een rijtje hebben, elke dag. Alleen als je de actuele cijfers bij de hand hebt kun je een gezond bedrijf runnen. Je moet ook je persoonlijke financiën op orde hebben, zodat je precies weet hoeveel je elke maand binnenkrijgt en hoeveel je uitgeeft. Dat geldt ook voor je bedrijf. Je boekhouding is de basis van je beslissingen, op investerings- en op marketinggebied.

      10. Stop met zeuren en begin met winnen.

      Zeur en klaag niet. Ook al zit het soms tegen, zeuren helpt je nooit verder. Neem verantwoordelijkheid voor je eigen acties en fouten. Geef anderen nooit de schuld. Gooi die negatieve mindset overboord. Focus niet op waar jij geen invloed op hebt. Concentreer je liever op wat jij wél in de hand hebt. En tot slot: leer nieuwe dingen, verlaag je uitgaven, verhoog je pensioenbijdragen, beweeg voldoende en doe aan sport, eet minder ongezond en omring jezelf met positief ingestelde mensen.

      10b. Laat je eerste aanbod je beste aanbod zijn.

      Dat is een van de uitgangspunten van Marc Lemonis, en in deze korte video op CNBC legt hij uit welke grootste fout ondernemers hierin altijd weer opnieuw maken.

      Hulp nodig bij het in de watten leggen van je werknemers?

      Neem contact op met Multicopy