Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Waarom je online aanwezigheid van groot belang is

Het internet biedt elke ondernemer goede kansen om extra omzet te realiseren. Maar veel ondernemers besteden weinig of geen aandacht aan hun online aanwezigheid. Hieronder lees je in elf punten waarom én hoe je dat beter wél kunt doen.

online aanwezigheid

1. Online aanwezigheid schept (meer) vertrouwen in je zaak.

Het lijkt een open deur. Maar veel ondernemers besteden weinig of geen aandacht aan hun online aanwezigheid. Ze denken dat ze geen online presence nodig hebben. Of ze hebben geen tijd, beter gezegd némen niet de tijd om er energie en moeite in te steken. Terwijl je ook als je je omzet helemaal uit offline activiteiten haalt wel degelijk een website in de lucht moet hebben. Je laat daarmee namelijk zien wie je bent en je laat zien wat je kunt. Je laat zien wat je, ook letterlijk, in huis hebt, welke resultaten je hebt geboekt en met welke partijen je samenwerkt. Dat allemaal vergroot het vertrouwen in jouw bedrijf en producten en diensten. Consumenten en ook B2B-inkopers en -beslissers oriënteren zich steeds meer online. Dat potentieel kun je niet missen.

2. Online aanwezigheid vergroot je afzetmarkt.

Mensen zoeken steeds vaker online naar aanbieders, informatie en adressen. Alleen al zorgen dat je Google Mijn Bedrijf-gegevens op orde zijn — een bedrijfsvermelding op Google is gratis — kan je vindbaarheid een enorme boost geven. Als je dan ook nog inhoudelijk je website verrijkt ben je nog beter vindbaar via Google. Je kunt informatie, aanbiedingen, uitleg en cases over klanten op je website zetten waardoor nóg meer mensen geïnteresseerd raken in je bedrijf en wat jij te bieden hebt.

3. Begin gewoon simpel, en breid je website later eventueel uit.

Je hoeft niet direct een uitgebreide website te hebben met een compleet CRM-systeem en je voorraadbeheer en logistiek eraan gekoppeld. Je kunt als eerste aanzet gewoon een site in de lucht brengen waarmee je laat zien wie je bent en wat je doet, en waar je te vinden bent. Een website is geen gedrukte brochure, websites zijn van elastiek. Later kun je uitbreiden.

4. Toon referenties op je website.

Mensen nemen graag dingen van anderen aan, liever nog dan van jou als verkoper of winkelier. Zet dus referenties en aanbevelingen op je website. Het lijkt zo simpel en dat is het ook: mensen worden graag bevestigd en als ze goede reacties lezen van mensen die hen voorgingen zijn ze eerder geneigd om bij jou te kopen. Je kunt het eenvoudig bij tekst houden, en citaten, maar het opnemen van video’s waarin gebruikers van jouw diensten of producten vertellen over jouw bedrijf en service is helemaal effectief.

5. Kom tegemoet aan de nieuwe werkelijkheid: de wereld is online.

Liefst negen van de tien klanten zoekt online informatie tijdens het winkelen. Zeven van de tien zoekt online informatie op vóór ze een aankoop doen. Meer dan negen van de tien shoppers vertrouwt aanbevelingen van vrienden of kennissen, en mond-tot-mond-marketing werkt nu eenmaal makkelijker als mensen een internetadres kunnen delen of doorsturen. Online aanwezigheid werkt dus in je voordeel.

6. Online helpt je bij het realiseren van jouw digitale marketing funnel.

Een funnel heeft niks met fun te makken, funnel is het Engelse woord voor trechter. In de online-marketing wordt het begrip vaak gebruikt om het proces weer te geven van kijkers die kopers worden. Als je online aanwezig bent als bedrijf zet je de trechter aan de bovenkant open. Als je trechter openstaat heb je veel meer kans dat je klanten krijgt. Vreemdelingen worden bezoekers van jouw website, en bezoekers worden vervolgens leads. Een lead kan een klant worden. En daarmee houdt het niet op. Een klant wordt als het goed is een promotor van jouw bedrijf.

7. Blijf aandacht aan je website geven.

Vaak, zelfs te vaak komt het voor dat ondernemers een website bouwen of laten bouwen om er verder niet meer naar om te kijken. Dat kost je een hoop geld vaak en het is ook zonde van dat geld. Een website die werkt behoeft onderhoud, net als je auto en je relatie. Een website bouwen is niet een project maar een proces. Je bent altijd onderweg.

8. Vraag je af wat je allemaal wilt bereiken met je website.

Maar beter ten hele gekeerd dan ten halve gedwaald. Vraag jezelf voor je begint af wat je met je website wilt bereiken. Dat kan een heel eenvoudig doel zijn — zoals een visitekaartje op het web, vindbaar zijn in Google, bezoekers duidelijk maken wat jouw bedrijf doet en waar het te vinden is — maar als je je doel niet duidelijk formuleert, weet je niet waar je moet beginnen of hoe het bureau dat je inschakelt aan de slag moet. Je houdt ook de kosten in de hand. Een bureau of specialist die jouw website gaat maken wil namelijk vaak meer dan jij noodzakelijk acht. Elke website is uit te breiden met allerlei functionaliteiten. Maar als jij die niet nodig hebt, heeft het ook geen zin om die erin te (laten) bouwen. Een duidelijk doel en dus een duidelijke briefing bespaart kosten.

9. Besteed niet al je budget direct aan één bureau of specialist.

Of je nu € 1000,- uitgeeft of € 25.000,- aan je website, zorg dat de specialist of het internetbureau dat je inschakelt eerst laat zien wat het kan en hoe zij met jou en/of je mensen samenwerken. Een website bouwen is een intensief traject dus er moet een goede klik zijn. Geef dus eerst pakweg 10 of 20% van je budget uit voor je een contract tekent voor de hele website. Daar is je websitebouwer ook bij gebaat.

10. Kijk wat je concurrenten online doen.

Om een goed idee te krijgen van wat jij met jouw website wilt bereiken, kijk je eerst goed naar wat je concurrenten online doen. Dat brengt je op ideeën en je hoeft ook niet elke keer en voor alles het wiel opnieuw uit te vinden.

11. Vraag aan je klanten wat ze vinden van je website.

Je moet als ondernemer voortdurend in de gaten houden of jouw product of dienst goed aanslaat en of je up-to-date bent. Zo werkt het ook met je website. Vraag aan klanten of goede relaties wat ze vinden van je website en vraag ook wat ze eraan missen.