Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Waarom Netflix en Bever een papieren magazine uitgeven

Facebook lanceerde vorig jaar een papieren magazine. Airbnb kwam met een reisglossy op papier. En nu heeft Netflix, ook al bij uitstek een digitaal merk, een magazine van papier. Papier is here to stay. Papier is het leesmedium bij uitstek, en doet daardoor wonderen voor je klantenbinding. Crossmediaal is print een onmisbare aanvulling.

papieren magazine

Een streamingdienst die dankzij het internet groot is geworden en het juist zo goed doet dankzij online komt met een ouderwets magazine van papier? Het is alsof je raketjes van Ola thuis uit je 3D-printer kunt laten rollen. Of alsof Het Financieele Dagblad dagelijks een apart katern laat drukken met daarin alle actuele beurskoersen. Maar het is waar. Netflix brengt sinds juni van dit jaar een gloednieuw gedrukt tijdschrift uit.

Charmeoffensief met de hulp van een papieren magazine

Het magazine is onderdeel van een nieuw charmeoffensief. Niet alleen richting kijkers en potentiële abonnees maar ook richting industrie, lees Hollywood. Het papieren magazine met als werktitel Wide bevat essays, columns en interviews met het toptalent achter zijn series en films. Netflix kan niet zonder Hollywood, en wil in het vizier komen en blijven van wie het voor het zeggen heeft in de entertainmentwereld maar ook van jong en aanstormend talent. Papier valt meer op, redeneert Netflix, en is een uitmuntende aanvulling op online.

Vanity Fair

Netflix geldt in de VS nog steeds als aanstormende Tv- en filmstudio en streeft een positie na als gevestigde speler. De timing van het eerste nummer van wat een kwartaalmagazine moet worden is ook tactisch: net voor de Emmy Awards, waarvan de nominaties in juni worden vastgesteld. Het blad wordt geleid door Krista Smith, de L.A.-correspondent en Hollywood- expert van Vanity Fair, die al twintig jaar aan dat blad verbonden is.

Netflix is niet de enige online-dienst die met papier zijn marketing en reclame ondersteunt en verder uitbouwt. Facebook kwam in de zomer van 2018 met het kwartaalblad Grow. En al eerder kwam Airbnb met een papieren magazine. Sinds twee jaar verschijnt Airbnbmag in een frequentie van vier keer per jaar.

Bever Buitentijd

Ook Nederlandse merken zien ineens weer brood in een papieren magazine die in de plaats komen of naast een online versie van dat magazine verschijnen. Zo brengt KLM zijn personeelsmagazine Wolkenridder weer uit op papier en stuurt bol.com ook een papieren cadeaucatalogus rond.

Eind 2018 kwam ook buitensportwinkelketen Bever met een nieuw papieren magazine. Het kwartaalblad met de titel Buitentijd, dat fungeert als aanvulling op het blog (‘Buiten Blog’) van Bever, videoproducties en een website, heeft een oplage van 450.000 stuks. Artikelen uit het outdoormagazine Buitentijd zijn ook online via het blog te lezen. Het hele magazine staat ook online, maar Bever zweert bij de offline-verspreiding van het blad. Het wordt gedistribueerd in sport- en horecagelegenheden, via de Bever-winkels en als je iets bestelt in de webshop van Bever tref je het in de verpakking aan. Dat kennen we ook van bol.com en onlinewarenhuis Fonq. Papier blijkt een cadeautje. Een feestje.

Papier leest het fijnst

Al deze bedrijven komen niet zomaar met print op de proppen in hun crossmediale marketingaanpak. Uit breed wetenschappelijk onderzoek naar de impact van de massale digitalisering op het lezen blijkt dat papier nog steeds de voorkeur heeft als leesmedium, zeker voor langere teksten. Schermen blijven uiteraard ook een belangrijk leesmedium. Maar scherm en papier vullen elkaar aan, zo blijkt ook uit het Europa-breed onderzoek.

Papier is het handigst voor het lezen van lange informatieve teksten. Zeker als je het beter wilt onthouden.

Overigens is het lezen van lange teksten van onschatbare waarde voor je ontwikkeling: je vergroot je concentratie, je woordenschat en je geheugen. Lezen van papier (boeken, tijdschriften) is belangrijk. Maar tegelijk stellen wetenschappers dat nu de digitale schermen oprukken er ook technologieën en leerstrategieën worden ontwikkeld in het onderwijs waarmee mensen ook langere teksten van een scherm kunnen lezen. Niettemin blijft lezen van papier voorlopig noodzakelijk voor een optimale ontwikkeling van begrijpend lezen en kritisch denkvermogen bij kinderen.