Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Waarom ook jij meer verkoopt via een online marktplaats

Marktplaatsen, oftewel marketplaces, zijn anno 2018 een volwaardig kanaal om producten te verkopen. Je hebt als ondernemer geen eigen webshop meer nodig, met alle investeringen, onderhoud en kosten van dien. Als je wel een eigen webshop hebt, is een marktplaats nuttig om nieuwe klanten te trekken en de naamsbekendheid van en vertrouwen in je bedrijf te vergroten. Hieronder de 8 redenen waarom je beter verkoopt via een online marktplaats.

online marktplaats

1. Bol.com, Amazon, Marktplaats, eBay en Alibaba zijn leidende partijen.

If you can’t beat them join them. Dat is het motto waaronder steeds meer ondernemers hun producten aanbieden via nationale en internationale online marktplaatsen. Denk daarbij aan Bol.com, Amazon, eBay en Alibaba en aan Marktplaats zelf (onderdeel van eBay). Recent onderzoek toont aan dat webwinkeliers steeds vaker in zee gaan met deze grote e-commerce-partijen. Het marktaandeel van online verkoop via marktplaatsen groeit de komende jaren sterk. De verwachting is dat over twee jaar al 40% van de online verkopen (B2C en B2B) via marktplaatsen verloopt. Marktplaatsen zijn handig en goedkoop, en hebben een bereik waar je u tegen zegt. Ze ondersteunen jou als verkoper met betalingen, fulfilment, klantenservice en promotie.

2. Je bent beter vindbaar voor nieuwe klanten.

Het grote bereik van een online marktplaats doet wonderen voor je vindbaarheid online. Je klanten en toekomstige klanten zoeken steeds vaker op Bol.com of Alibaba dan via Google. Ze beschikken namelijk over een reusachtig aanbod en dat wordt steeds groter. Ook de prijzen zijn in de meeste of in veel gevallen concurrerend. Heel veel klanten die nog klant moeten worden zouden never nooit jouw website vinden.

3. Je hebt niet de investeringen van een eigen webshop.

Een eigen webshop bouwen en onderhouden is kostbaar. Net als het voorraadbeheer in je winkel, magazijn of fulfilment, en denk aan het beheer van orders. En je marketingkosten! Verkopen via marktplaatsen zorgt ervoor dat je gehele productaanbod altijd online is en je voorraad, prijzen en levertijden zijn altijd up-to-date.

4. Je verlaagt de verkoopdrempel.

Veel kopers zijn merk- en winkeltrouw. Wie eenmaal gewend is te kopen via Bol.com blijft dat vaak doen. Zoals consumenten in de stad of buurt kopen bij vertrouwde adressen doen ze dat ook online. Online marktplaatsen winnen terrein en dat komt door hun aanbod, kwaliteit, bekendheid en het vertrouwen dat ze wekken. Ze hebben kortom A-merkstatus. Daar kun jij op meeliften. Je hoeft geen geld te steken in het overtuigen van mensen van jouw betrouwbaarheid. Ze kennen de winkel al waar jouw producten te koop zijn.

5. Je eigen webshop houden is overigens geen slecht idee.

Voor je verkoopstrategie kan het handig zijn om een eigen webshop te hebben (en/of te houden). De kans op herhalingsaankopen is groter als mensen direct bij jouw webshop kopen. Je kunt ook gerichtere aanbiedingen doen, en je kunt beter een klantenbestand opbouwen. Bovendien zoeken mensen nog steeds via Google en andere zoekmachines naar producten en daarop scoor je beter met een eigen webshop als je je specifieke zoekwoorden-systeem goed voor elkaar hebt.

6. A-merkstatus van de online marktplaats straalt af op jouw eigen webshop.

Als je je eigen webshop handhaaft en in de lucht houdt, straalt de naamsbekendheid en het vertrouwen van de online marktplaats af op je eigen webshop.

7. Je lift mee op de reviews van eerdere kopers.

Online marktplaatsen hebben een grondig reviewsysteem opgezet, waarin ze klanten vragen om een beoordeling te schrijven over het gekochte product en over de service van de verkoper. En die reviews worden gelezen, de meerderheid van de kopers leest eerst reviews voor zij online producten aanschaffen. Reviews zijn bijna net zo effectief als aanbevelingen van bekenden.

8. Technische koppeling is eenvoudig te automatiseren.

Er zijn genoeg specialisten actief die je bestaande e-commercesoftware kunnen koppelen aan partijen als Bol.com en Amazon. Dat gaat meestal eenvoudig via een productfeed of API, waarbij jouw eigen CMS realtime data ontvangt. Grote partijen vereisen een API-koppeling, dus die is aan te raden. Jij hoeft alleen je producten te scannen en de beschrijving en foto’s staan automatisch online. Ook het prijzen en aanpassen van de voorraad kan automatisch, en sommige softwarepakketten houden zelfs de prijzen (en levertijden) van de concurrentie in de gaten en kunnen desgewenst jouw prijs automatisch aanpassen.