Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Waarom jij met een kaartje je bedrijf beter op de kaart zet

Een kaartje op je deurmat of in je brievenbus valt altijd op en iedereen leest ‘m. Vroeger had de postbode het in de zomer extra druk met het bezorgen van zomerse ansichten, maar daar is sinds e-mail, Facebook, Whatsapp en Snapchat flink de klad in gekomen. Daarom val je juist nu extra op met een kaartje. Lees alles over dé 6 grote voordelen van postcardmarketing.

1. Een echte (papieren) kaartje valt op.

In een tijd waarin online de dienst uitmaakt, dus ook de meeste post die je ontvangt digitaal bij je in de bus valt, valt een ouderwetse ansichtkaart des te meer op. Fysieke post heeft één groot onverslaanbaar voordeel boven online post: hij valt altijd op. Nagenoeg 100% van alle ontvangers leest een postkaart. Dat percentage behaal je niet bij e-mail of andere communicatiekanalen. Het grote voordeel van een kaartje is natuurlijk ook: de ontvanger hoeft niet eerst een envelop open te maken.

2. Jouw kaartje is veel leuker dan die saaie en vervelende andere post.

En omdat de andere (echte) post die mensen vandaag de dag ontvangen bestaan uit rekeningen, bekeuringen en blauwe belastingenveloppen, valt een leuke postkaart met een fijne aanbieding van een vertrouwd of sympathiek merk ook nog eens positief op. En jongeren die verder helemaal nog geen post ontvangen, zijn aangenaam verrast met persoonlijk aan hen gerichte post. Bovendien roept een postkaart bij ouderen nostalgische gevoelens op.

3. Vasthouden betekent letterlijk houvast.

Een kaart kun je als ontvanger echt vastpakken. Dat betekent dat de ontvanger, jouw klant of potentiële klant, letterlijk meer houvast heeft. Je boodschap blijft dus beter hangen. Een kaart is en blijft ook langer in het zicht, op tafel, op een bureau, tussen een agenda, in een tas. Of met een magneet of speld bevestigd op een magneetbord, prikbord of koelkast. Dat vergroot het bereik ook nog eens naar gezinsleden en visite. De ontvanger wordt dus aanzienlijk vaker geconfronteerd met jouw merk, en het aantal bereikte contacten is een veelvoud.

4. Je kunt het ontwerp van een kaartje persoonlijker maken.

Een ansichtkaart kun je veel persoonlijker en meer afgestemd op je merk of bedrijf ontwerpen dan een e-mail. Een e-mail kun je nog zo fraai vormgeven maar hij komt altijd terecht in een digitale inbox. Daarin is nu eenmaal sprake van weinig onderscheid met andere e-mails. Alleen in de onderwerpregel kun je op het eerste gezocht opvallen, maar digitaal is een e-mail nu eenmaal niet echt eruit springend of vast te pakken.

5. Een postkaart laat zich uitstekend combineren met andere marketingkanalen.

Je stuurt je klanten en prospects al e-mails, en je adverteert online. Een ansichtkaart kan het bereik en je impact heel effectief versterken. Stel dat een klant in jouw webshop zijn of haar winkelwagentje wel vult maar niet afrekent. Je kunt dan een e-mail sturen met de herinnering aan nog niet afgerekende schoenen of boeken en een aansporing alsnog af te rekenen.

Sympathieker

Maar veel sympathieker is het om je klant, van wie je het adres al hebt, een postkaart te sturen met een aansprekende boodschap en een extra hint om alsnog af te rekenen. Misschien inclusief een leuke korting, maar die is waarschijnlijk niet eens direct altijd nodig.

Je kunt kanten die iets bij jou in de winkel bestelden na een paar dagen ook een bedankkaartje sturen. Zo’n extra bedankje per post komt veel persoonlijker en dus sympathieker over dan een bedankje op een automatisch gegenereerd scherm of in een automatisch verzonden e-mail.

6. Met postkaarten zijn ook leuke op zichzelf staande activatie-acties mogelijk.

In de ontbijt- en lunchcafés van Le Pain Quotidien in Frankrijk konden bezoekers in de maand mei 2019 ansichtkaarten met leuke tekeningen en teksten erop (zoals ‘First my mother forever my friend’) meenemen om naar hun moeder te sturen voor Moederdag (die valt in Frankrijk op de laatste zondag van mei). De verzonden kaart dient vervolgens als een waardebon voor een kop koffie of thee naar keuze in een willekeurig Le Pain Quotidien-filiaal. Dit is postcardmarketing in optima forma.

Raalte

Een andere opmerkelijke actie is hoe de gemeente Raalte ansichtkaarten inzet om verkeersovertreders op een sympathieke manier terecht te wijzen. Wie verkeerd of scheef of over twee vakken parkeert, vindt bijvoorbeeld bij terugkomst een lichtblauwe kaart met daarop in grote letters de tekst ‘Parkeren is een vak’ onder haar of zijn ruitenwisser. Op een andere staat heel groot ‘Blauwe zone’ om automobilisten te waarschuwen die parkeren zonder een blauwe parkeerschijf achter hun voorruit te leggen.

De kaarten worden niet door de politie of boa’s uitgedeeld maar door inwoners van Raalte, die de kaarten kunnen ophalen bij hun gemeentekantoor. De actie wordt toegejuicht door Veilig Verkeer Nederland, die dergelijke buurtparticipatie in meer gemeenten aanmoedigt, onder meer met grote stickers met 30 kilometer per uur op kliko’s langs de weg.