Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Waarom jij als ondernemer niet meer zonder Pinterest kan

Pinterest is wat de woonglossy’s vroeger waren: één grote bron van inspiratie. Groot verschil: bezoekers van de site of app kunnen wat ze zien direct kopen, en belangrijker: de meesten wíllen dat ook graag kunnen. Daar kun jij als ondernemer met of zonder webshop gemakkelijk van profiteren. Hier de 9 redenen waarom je vandaag nog een account moet aanmaken op Pinterest.

Pinterest

1. Pinterest blijft groeien en groeien.

Sterker nog het is het snelst groeiende social medium. Het aantal Nederlandse gebruikers steeg van 3 miljoen in 2018 naar ruim 3,5 miljoen in 2019.

2. Ook het dagelijkse gebruik van Pinterest neemt toe.

Het dagelijks gebruik van Facebook, Twitter en Snapchat daalt maar het aantal mensen dat dagelijks Pinterest gebruikt, stijgt fors. Anno nu gebruiken ruim 600.000 Nederlanders dagelijks Pinterest. Gemiddeld spendeert een bezoeker 14 minuten per bezoek. Daarmee is Pinterest groter dan Twitter in Nederland.

3. Consumenten zien Pinterest als dé inspiratiebron.

Het heeft de rol overgenomen die vroeger tijdschriften zoals kook- en woonglossy’s hadden: een bron van inspiratie. Met Pinterest is een geheel nieuw en online mediakanaal ontstaan waarmee je als ondernemer snel en gemakkelijk nieuwe doelgroepen kunt bereiken. Het wordt steeds vaker gezien als dé plek waar je nieuwe producten en ideeën vindt, zowel op het gebied van interieur, styling, food en koken, reizen als doe-het-zelf, auto’s en technologie. In feite is Pinterest één grote catalogus van ideeën én van producten.

Voorbeeld: de consument tikt ‘horlogebandje’ in het zoekvenster, en ziet direct vier vijf afbeeldingen van horlogebandjes. Eén daarvan spreekt direct aan, die klikt hij aan en die blijkt volgens het onderschrift van horlogebanden.com. Met de knop ‘Bezoek’ daaronder kom je op de website en zie je het merk, de naam, een omschrijving en voor welke horloges het erg geschikt is. En je ziet op de eerste resultaatpagina ook dat ene Ronald dit bandje bewaard heeft op de pagina ‘Apple watch’ en daar weer onder vergelijkbare bandjes en andere artikelen van leer. Daaronder ziet de consument een prachtig Oris-horloge van juweliervanwilligen.nl, de Big Crown Propilot Day Date 45 mm. Je kunt de foto met één druk op ‘Bewaar’ bewaren op een van je eigen borden. De begeerte is al snel gewekt en zo worden kijkers al snel kopers.

4. Zoeken met foto maakt Pinterest nóg relevanter.

‘Visual search’ oftewel het zoeken met een foto maakt Pinterest nog relevanter en een nog handiger medium om inspiratie op te doen. Dat maakt het medium nog interessanter voor consumenten en dus voor jou als ondernemer. Dankzij de Pinterest Lens kun je zoeken naar een product door het maken van een foto (of het uploaden van een foto). Je maakt dus een foto van je horloge of bril en Pinterest laat direct soortgelijke horloges of brillen zien. Of hele andere horloges of brillen, want met tags bovenin je scherm kun je de zoekopdracht direct aanpassen.

Je hoeft dus geen woorden of tekst meer in te tikken. Dat maakt van Pinterest niks minder dan een visuele ontdekkingstool die handig en bereikbaar is voor iedereen. Nog een voordeel: als je even niet weet hoe je jouw specifieke zoekopdracht moet verwoorden maak je even een foto. Ook hier zegt een plaatje vaak meer dan duizend woorden.

5. Pinterest-gebruikers zijn bijna allemaal kopers.

Uit onderzoek wereldwijd blijkt dat negen van de tien actieve Pinterest-gebruikers de site of app gebruiken om spullen aan te schaffen en dat ook daadwerkelijk doen. Pinterest blijkt daarmee een van de meest effectieve contentmarketingkanalen. Elke afbeelding die jij er als ondernemer op zet is niets anders dan een visuele link naar jouw website of webshop. Je kunt dus maar beter gebruik maken van deze extra zoekmachine.

6. Als kleine ondernemer profiteer je van non branded-zoekopdracht.

Nagenoeg alle zoekopdrachten op Pinterest zijn non branded dus bevatten geen merknaam. Daardoor kun je als ondernemer consumenten al in de eerste stap van hun customer journey bereiken, wanneer ze dus nog in de overwegingsfase zijn. Dat levert veel voordelen op juist voor kleinere ondernemers, omdat niet direct alles wordt afgeroomd door de grote annex bekende merknamen. En omdat zoekers wel al een koopintentie hebben, is de click al heel waardevol.

7. Adverteren op Pinterest sinds kort ook in Nederland mogelijk.

Sinds dit voorjaar kunnen bedrijven ook adverteren op Pinterest. Dankzij een veelheid aan types advertentie en targetingmogelijkheden kun je snel jouw doelgroep of doelgroepen bereiken. Ook kun je zelf de plek uitkiezen waar jij je advertentie wilt zetten: op de Home Feed, in het zoekoverzicht of tussen Related pins, waardoor je handig kunt meeliften op trending topics. Zorg dat je in de juiste interessecategorieën terechtkomt en gebruik in je targeting ook heel veel keywords. Gebruik er minstens 25. Je kunt niet genoeg keywords inzetten want dat zijn de woorden waar jouw doelgroep op zoekt. Gebruik daarom ook in je advertentieteksten en moodboards woorden waar mensen op zoeken.

8. Let op het formaat van je afbeelding.

Gebruik alleen verticaal beeld en het liefst langwerpige afbeeldingen. Vierkante beelden mogen ook. Vergeet ook nooit een link toe te voegen.

9. Laat zien dat je op Pinterest te vinden bent.

Voeg de Pinterest-button toe aan je website, en omgekeerd voeg je de koopknop toe aan je pins op Pinterest.