Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Waarom je waarom zo belangrijk is

Elke onderneming die wil groeien heeft een goede merkstrategie nodig. Een visie. Een bedrijf dat zichzelf serieus neemt en dat door klanten serieus genomen wordt, weet waarom het doet wat het doet. Het Waarom is je bestaansrecht, de reden dat je doet wat je doet. Daarom is het perfecte hulpmiddel om je bedrijfs- en merkstrategie te bepalen het formuleren van je ‘Waarom’. Hieronder vertellen we precies waarom dat zo is en hoe het werkt. Ook voor jou.

Mensen nemen niet jouw dienst af omdat je de goedkoopste bent, of de bekendste. Mensen doen dat omdat jij het bent die die dienst aanbiedt.

Mensen kopen niet bij jou om jouw bedrijf (je pand, je bedrijfsnaam, je producten, je magazijn), maar vooral om wie jij bent. En mensen kopen je product niet om wat je aanbiedt maar waarom je het aanbiedt.

Het is voor elke ondernemer goed om na te gaan waarom hij of zij doet wat hij doet/verkoopt/aanbiedt. Blijf dicht bij jezelf, want dat doen je klanten ook tenslotte. Zij zijn het liefst dichtbij jou, anders waren het je klanten niet.

Uniek verhaal

Een heldere ‘waarom’ gaat over geloofwaardigheid. De geloofwaardigheid van jou, van je product, je dienst, van een merk. Jouw merk zowel als je onderneming hebben tenslotte een uniek verhaal, een geschiedenis. Samen tellen die op tot eigenheid, en dat is precies wat een onderneming succesvol maakt. Wat een merk een groot of belangrijk merk maakt. En waarmee je je dus onderscheidt van je concurrenten. Want dat onderscheid zit ‘m (haast) nooit in prijs, kwaliteit of duurzaamheid. Het zit in jóu.

Chocolade

Onlangs noemden we in dit blog als voorbeeld van een merk dat zich duidelijk van andere onderscheidt Tony’s Chocolonely. Het waarom van Tony’s Chocolonely is, heel eenvoudig, het streven naar 100% slaafvrije chocolade. Niet uitsluitend in hun eigen repen maar in alle chocolade wereldwijd. Ze willen dus een sociale misstand, waarin plukkers worden uitgebuit, bestrijden.

Bier

Het merk Texels Speciaalbier heeft ook zo’n duidelijke Waarom: het bedrijf brouwt zijn bier vanuit de overtuiging dat de unieke eigenschappen van het eiland Texel waarde toevoegen aan wat er al is op het vaste land. En daarmee het verschil maakt. Het bedrijf gebruikt dus alleen pure Texelse ingrediënten en door de duinen gefilterd water in een ambachtelijk brouwproces.

Triodos Bank wil met jouw geld de wereld verbeteren door het te laten werken aan positieve maatschappelijke, ecologische en culturele veranderingen.

Jouw waarom

Waarin zit jouw waarom? Het is vaak best een uitdaging om je overtuigende drijfveer als ondernemer te vinden. Maar de zoektocht loont altijd, want als je eenmaal je waarom goed hebt geformuleerd kun je veel makkelijker en sneller je strategie bepalen en onder woorden brengen. Als je zelf namelijk goed onder woorden kunt brengen waarin jij gelooft kun je dat beter aan anderen duidelijk maken die ook geloven in waarin jij gelooft. En als dat gebeurt, als mensen iets gemeenschappelijks hebben waarin ze geloven, ontstaat er wederzijds vertrouwen. Daarvoor hoef je elkaar niet eens te kennen. Vertrouwen berust ook meer op een gevoel dan op ratio of kennis.

Het mooie is dat als iemand (je klanten, maar ook je medewerkers) gelooft in wat jij gelooft oftewel dezelfde overtuiging en dezelfde normen en waarden deelt, gaat hij anderen om zich heen daarvan ook overtuigen. Dat heet mond-tot-mondreclame, en daarmee wordt vertrouwen vermenigvuldigd.

Het formuleren van jouw Waarom is dus een nuttig en handig hulpmiddel om je strategie te bepalen.

Driver van succes

Volgens leiderschapsgoeroe Simon Sinek heeft een goed geformuleerd Waarom nóg een essentieel voordeel. Het is de driver van het succes van een onderneming, betoogt hij.

Sinek, schrijver en managementdeskundige, werd in één klap beroemd na zijn presentatie over leiderschap op TEDx in 2009 over het belang van de Why boven het How en What waarmee hij wereldwijd de aandacht trok. Daarom werd zijn motto ook: Start with why, Begin met je waarom.

Sinek ontdekte dat achter succesvolle merken, pioniers zoals de gebroeders Wright of inspirerende leiders zoals Martin Luther King allemaal dezelfde manier van denken, handelen en communiceren zit, eentje die tegenovergesteld is aan hoe de meerderheid denkt, handelt en communiceert.

What makes you tick

De Why gaat namelijk niet over het maken van winst (geld is een resultaat), maar om wat bedrijven geloven, om wat hen drijft. En inspirerende organisaties denken daarom ook van binnen naar buiten. Het gaat er dus niet om dat je product of dienst zo geweldig is. Het Waarom gaat over je uitgangspositie. Je geloof. Waarom je er bent, waarom je doet wat je doet. Over what makes you tick. Waar jij ’s morgens voor naar kantoor gaat.

Zie het Waarom als de aanleiding om je product of dienst te ontwikkelen. En dáármee, met die eigen kracht en overtuiging, inspireer jij als bedrijf andere mensen.

Mijn beste vrienden

Een handig hulpmiddel om je Waarom te bepalen is een eenvoudige invuloefening. ‘Wij …. zodat ….’

Op de eerste puntjes staat een werkwoord en op de tweede puntjes staat wat het de mensheid/je klanten/de wereld oplevert.

Nog een handige vraag die je jezelf moet stellen is: waarom houden mijn beste vrienden van mij? Dat is niet omdat je een kringloopwinkel/hotel/webwinkel/loodgietersbedrijf/managementadviesbureau hebt. Dat heeft meer met je What te maken. Je Why daarentegen heeft te maken met hoe jij persoonlijk in de wereld staat, met je enthousiasme, je goede zin, je verhalen, je levenslust, je hulpvaardigheid etcetera.

Apple

Een bekend voorbeeld van Sinek is Apple, dat hij ook in zijn eerste Ted-talk aanhaalt.

Als Apple een bedrijf was zoals andere bedrijven zou hun marketingboodschap zijn: ‘We maken grote computers. Ze zijn gebruiksvriendelijk. Wil je er een kopen?’

Maar zo communiceert Apple niet. Apple zegt, in de woorden van Sinek: ‘In alles wat wij doen willen we de status quo uitdagen. Wij geloven in anders denken (Think different). De manier waarop wij de status quo veranderen is door prachtig ontworpen producten te maken, die eenvoudig te gebruiken en gebruiksvriendelijk zijn. We maken geweldige computers. Wil je er een kopen?’

Het komt wat hoogdravend en Amerikaans over misschien, maar ik sprak laatst een fotograaf die veel met Apple-apparatuur werkt en weer een nieuwe Apple iMac van ruim 4000 euro gaat kopen. Zijn verklaring: ‘Ik koop toch weer een Apple. Ik word er namelijk gelukkig van. Het werkt altijd en het is heerlijk om ermee te werken.’