Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Waarom je inkoop ook een belangrijke marketingmiddel is

Inkoop wordt een steeds belangrijkere succesfactor. Niet alleen logistiek en bedrijfseconomisch. Maar ook voor je uitstraling naar buiten toe en dus voor je marketing. Dat is zeker het geval als je als bedrijf een maatschappelijk bewust en duurzaam imago wilt uitstralen. En wie wil dat niet in deze tijd van purpose-marketing, personeelsschaarste en die vier andere P’s van People, Planet, Profit en Prosperity. Hier lees je de 8 redenen waarom je inkoop zo’n belangrijke marketingfactor is.

1. Inkoop en marketing zijn veel meer verbonden dan je denkt.

Inkoop en marketing. Op het eerste gezicht lijken het afdelingen binnen een onderneming die ver van elkaar af staan. Maar een innige samenwerking en verbinding tussen deze twee kan erg vruchtbaar zijn. Zowel marketing-wise alsook voor de efficiency en optimalisatie van je inkoop. Inkopen is veel meer dan het inkopen van producten en diensten tegen zo laag mogelijke prijzen. Inkoop kan ook ongekend veel waarde toevoegen aan je onderneming en richting je afnemers. Beide afdelingen hebben wel degelijk hetzelfde doel. Meer dan veel mensen denken. Je afnemers staan uiteraard op de eerste plaats, daar komt je omzet vandaan, maar je leveranciers zijn minstens zo belangrijk. En om meer redenen dan het minimaliseren van je kosten, maximaliseren van je marge en dus winst.

2. Maak je inkoopproces tot een strategisch proces.

De inkoop van jouw onderneming is niet alleen een operationeel proces maar is idealiter ook een strategisch proces. Wie zijn of haar inkoopbeleid koppelt aan de strategische visie van zijn of haar onderneming zorgt dat de inkoopfunctie een belangwekkende rol kan vervullen in het creëren van waarde voor de onderneming.

3. Word je (beter) bewust van je inkoop.

Bij een bedrijf van wat kleinere omvang weet het management vaak precies wat er aan de inkoopkant wordt besteed. Bij een wat groter bedrijf is dat minder goed overzienbaar. Vaak is er niet voldoende zicht op de inkoop. Wat wordt er precies ingekocht. Bij welke leveranciers. Tegen welke condities. Met welke frequentie en voor welke behoefte. Meestal mist de structuur en het overzicht hierin. Natuurlijk ben je als ondernemer vooral gefocust op klantentoename en omzetstijging. Maar je inkoop verdient alle aandacht. Zoek niet alleen de goedkoopste leveranciers en dienstverleners. Maar ook die partijen die het beste passen bij jouw organisatie en bij de uitstraling, of de gewenste uitstraling, van jouw onderneming.

4. Je inkoop is medebepalend voor je imago.

Je bent met wie je zaken doet. Dat geldt voor je klanten maar zeker ook voor je leveranciers. Kijk naar Unilever, dat belooft alleen nog maar grondstoffen te betrekken uit duurzame landbouw. Ook alle papier en karton die Unilever inkoopt is voor 98% op duurzame wijze geproduceerd. Dus uit duurzaam beheerde bossen of gerecycled materiaal. Kijk naar WE Fashion, G Star, De Bijenkorf, HEMA en C&A, die voortaan alleen nog maar eerlijke kleding inkopen. Met een maatschappelijk verantwoord inkoopbeleid voldoe je aan sociale en duurzaamheidsdoelstellingen. En daarmee kun je de maatschappelijke impact van jouw onderneming ook vergroten.

5. Hoger doel leidt tot een hogere omzet en winst.

People, Planet, Profit en Prosperity. Alle vier deze P’s zijn even belangrijk in deze tijd van purpose-driven marketing en personeelsschaarste. Het hebben van een hoger doel doet niet alleen wonderen voor het imago van jouw organisatie naar buiten. Maar het vergroot ook nog eens je winstgevendheid. Uit onderzoek blijkt dat merken met een nadrukkelijk uitgedragen purpose dubbel zo hard groeien als merken zonder duidelijke purpose. Consumenten en B2B-afnemers willen namelijk graag kopen bij bedrijven met een maatschappelijk bewustzijn. Potentiële medewerkers, en zeker jongeren, willen liever bij een bedrijf met een hoger doel werken dan bij een bedrijf dat omzet en winst als hoogste doel stelt. En omdat de medewerkers nauwer worden betrokken bij de organisatie, dalen ziekteverzuim en productiefouten met tientallen procenten.

6. Maak je profilering naar buiten ook intern waar.

Als jij als ondernemer purpose driven en duurzaam werkt en dat nadrukkelijk naar buiten brengt moet je ook transparant zijn en intern waarmaken wat je naar buiten zegt. You have to walk the talk zoals de Amerikanen zo fraai zeggen. Pas als je zelf in je organisatie ook echt doet wat je naar buiten brengt kun je je duurzame en sociale marketing- en reclamebeleid geloofwaardig uitdragen. Naast geloofwaardigheid zijn authenticiteit, transparantie, sociale verantwoordelijkheid en duurzaamheid hierin centrale factoren. Binnen is buiten.

7. Je leveranciers moeten jouw purpose ook uitdragen.

Het werken vanuit een purpose heeft als bijkomend voordeel voor iedereen binnen het bedrijf dat die purpose duidelijke sturing geeft aan de organisatie en daarmee aan het merk. Als jij als onderneming authentieke en loyale relaties wil opbouwen met je afnemers die dezelfde social purpose nastreven moet jouw onderneming ook authentieke en loyale relaties opbouwen met leveranciers die dezelfde maatschappelijke purpose nastreven. Het engagement dat je bij klanten nastreeft moet je ook bij leveranciers nastreven.

8. Je leveranciers worden ook jouw ambassadeurs.

Jouw leveranciers worden net als jouw klanten ambassadeurs van jouw merk. Zij zullen namelijk met trots hun partnerschap met jouw bedrijf naar buiten uitdragen. En andersom geldt precies hetzelfde. Jij bent ook trots op jóúw duurzame leveranciers. Dat houdt niet op bij groene stroom van Greenchoice. Of het afnemen van je kantoorartikelen bij Product for Product, de online marktplaats voor uiteenlopende circulaire producten en concepten voor kantoor. Je koopt ook je koffie in bij een Fairtrade-leverancier. En je lunches bij een bedrijf dat lokale en biologische producten gebruikt. En daar vertel je anderen graag over.