Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Waarom het internet is uitgevonden voor drukwerk

Drukwerk is pas echt goed te managen sinds de grootste vijand van drukwerk zijn intrede deed: het internet. Want online maakt print-on-demand-communicatiemanagement een piece of cake.

Met de komt van de televisie werd de radio doodverklaard. Met de komst van on demand video de televisie. En met de komst van de videotheek de bioscoop. Er zijn al heel wat media doodverklaard maar de meeste zijn nog altijd springlevend.

Sterker, sommige mediavormen zijn niet dood te knuppelen. Kijk naar de krantenrekken en rijen tijdschriften in de Ako of Bruna-kiosk op het station. Zo’n beetje elke titel staat ook online maar mensen zweren bij papier of tenminste bij óók papier.

Google kost hele wouden

Zelfs de grootste internetpartij ter wereld, Google, gebruikt papier om zijn diensten aan de man te brengen – ik zelf kan dat Google-flyertje over AdWords wel drómen. Voor al die miljarden foldertjes moeten complete Finse wouden zijn geveld.

En kijk hoeveel folders en huis-aan-huis-krantjes er elke week nog in je bus vallen. Slimme ondernemers weten ook dat hoe effectief e-mailmarketing ook is, een papieren mailing af en toe wonderen doet. Met echte dus niet-digitale post val je weer op – en trouwens, waarom noemen we papieren post eigenlijk ‘echte’ post? En hoe lang zal dat nog zo blijven? Ik denk nog heel lang. En dat zegt al genoeg over de waarde van drukwerk.

Crossmediale drietrapsraket

En nóg sterker, oude en nieuwe media versterken elkaar. Kijk bijvoorbeeld naar het mobieltje of iPad als tweede scherm naast de televisie. Een uitnodiging voor een webinar per post verstuurd valt op. Een papieren mailing opgevolgd door een e-mailbericht gevolgd door een telefoontje is een crossmediale drietrapsraket.

Enfin, drukwerk blijft noodzakelijk.

En het lijkt een paradox maar juist voor drukwerk is het internet uitgevonden. Want dankzij online-services is een dienst als printing on demand zo ongelooflijk handig, effectief en voordelig. Dankzij slimme web-to-print-systemen kan iedere ondernemer, klein of groot, zijn drukwerk beheren.

Met een goed communicatiemanagementsysteem heb je in feite je eigen copyshop op je bureau staan. Je neemt een drukwerkinkoper aan die geen vergoeding voor overwerk eist en geen dag ziek is.

Ga de 13 voordelen maar na:

  1. Grote – en dure – voorraad aan drukwerk is niet nodig;
  2. Real-time inzicht in voorraad, met tijdige signaleringen;
  3. Altijd up to date: gegevens in prijslijsten of brochures kunnen direct worden gewijzigd;
  4. Meer variatie mogelijk, zoals een nieuwe foto in een folder of een actueler visitekaartje (denk aan nieuwe functiebenaming);
  5. Besparing in kosten;
  6. Duurzaam verantwoord want minder milieubelasting door afgedankt drukwerk;
  7. Bewaking van de juiste huisstijl, ongeacht wie binnen de organisatie drukwerk of andere communicatiemiddelen bestelt;
  8. Autorisatie: in het systeem kan worden vastgelegd wie wat kan bestellen;
  9. Het systeem voorkomt dubbele bestellingen;
  10. Garantie in gewenste uitstraling want huisstijl, juiste kleurgebruik en kwaliteit worden geborgd;
  11. Je ziet gelijk een proefdruk op je scherm of als pdf;
  12. Online dus vanaf iedere werkplek bereikbaar;
  13. Snelle levering.