Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Multicopy Communicatietrends

Waarom je een Google Ads-campagne moet voeren met je naam

Mensen die jouw bedrijf op Google zoeken, zoeken jou op je bedrijfsnaam. Da’s logisch. Dan hoef je dus niet te adverteren op jouw bedrijfsnaam of merknaam denk je. Gewoon op de AdWords die je hebt ingesteld is genoeg denk je. Toch is het raadzaam ook je eigen naam in je Google Ads-campagne op te nemen. Hier zijn de 5 redenen waarom.

naam

Stel je hebt een schoenwinkel met de naam Walewijk en je specialiseert je in topmerken, maar runt ook een hippe sneaker-afdeling. Dan adverteer je misschien met AdWords als sneakers, moderne sneakers, zomerschoenen, en misschien nog met wat merknamen als ETQ, Tod’s, Prada, Nubbikk, Nike en Adidas. Een AdWord instellen voor ‘Walewijk’ in je SEA-campagne is niet nodig denk je, mensen die hem kennen tikken hem toch wel in. En waarom zou je geld uitgeven aan een bezoeker die toch wel binnen was gekomen via de gewone, organische onbetaalde resultaten? Toch is het raadzaam om ook je bedrijfsnaam op te nemen en dus een campagne te voeren met je bedrijfsnaam.

1. Je maakt het merkkapers moeilijk.

Ter bescherming van je eigen merk- of bedrijfsnaam moet je je eigen naam meenemen in je AdWords-campagne (AdWords wordt langzamerhand vervangen door de nieuwere aanduiding Google Ads, het vorig jaar vernieuwde en verbeterde advertentiesysteem voor kleinere bedrijven van Google). Anders doen andere bedrijven het wel. Dergelijke brandjacking is immers toegestaan, zolang die concurrent jouw naam maar niet gebruikt in zijn advertentietekst. De beste manier om je ervan te verzekeren dat dergelijke brandjackers niet met nota bene jóúw bedrijf- of merknaam bovenaan komen te staan in de Google-resultaten is zelf te adverteren met je bedrijfsnaam. Daarmee versterk jij de positie van de website van jouw bedrijf, in dit geval jouw schoenenwinkel, op de resultatenpagina. En heb je dus eenvoudigweg een grotere kans dat bezoekers naar jouw winkel doorklikken.

2. Je maakt niet veel extra kosten wanneer je je eigen naam gebruikt.

Als je adverteert op je bedrijfsnaam zijn de kosten per klik laag. Lager dan voor andere zoektermen/advertenties. Hoe dat komt? Mensen die jouw naam intikken en dus zoeken naar jouw bedrijf doen iets waar Google enorm van houdt: de advertentie komt exact overeen met het zoekwoord, de zoekopdracht dus. Hij is dus uitermate relevant. Daardoor is de kwaliteitsscore heel hoog, de concurrentie heel laag en dus het bod in het achterliggende veilingsysteem ook heel laag. Doordat dit ook nog eens de kwaliteitsscore voor jouw hele Google Ads-account omhooghaalt, worden de kosten voor je andere campagnes ook lager.

3. Je hebt meer controle over je zoekresultaten als mensen je naam foutief spellen.

Als mensen in plaats van Walewijk Walwijk intikken, laat Google als je ook adverteert op je bedrijfsnaam eerder een alternatief zien op de betreffende zoekopdracht (‘Resultaten voor …’)

Dit leidt tot een veel betere vindbaarheid van jouw bedrijf.

4. Je komt professioneler en degelijker over.

Als jouw bedrijf op de resultatenpagina naar voren komt in de betaalde én de onbetaalde zoekresultaten maakt dat een degelijke indruk. Daardoor stijgt je attentiewaarde niet alleen visueel, maar ook mentaal.

5. Je kunt aanbiedingen en kortingacties beter communiceren.

Stel dat op 2 in het resultatenrijtje op Google jouw naam en website staat dankzij organische zoekresultaten en op 1 jouw naam en website met ‘Advertentie’ ervoor, dan zien mensen de eventuele aanbieding die jij opneemt in je Google Ads-campagne direct in die advertentie. Bijvoorbeeld: ‘Walewijk.nl | Walewijk Schoenen | Summer Sale tot 50%‎’. Ze zien meteen dat jij uitverkoop hebt zonder dat ze jouw website eerst moeten bezoeken/aanklikken.

Zo kun je in die eerste regel nog meer wervende en prikkelende teksten kwijt en oproepen doen, die direct bij bezoekers in het oog springen. Naast uiteraard de sitelinks die jij extra wilt promoten, of specifieke USP’s of andere mededelingen.