Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

De 8 dingen waar marketeers wakker van liggen

Niet bijblijven op je vakgebied, niets met big data doen, te weinig verdienen, te laag marketingbudget om je doelen te halen. Zo zijn er veel meer dingen waar marketeers wakker van liggen. We zetten er hieronder 8 op een rijtje en wat je eraan kunt doen.

waar marketeers wakker van liggen

1. Het marketingbudget schiet tekort.

Je hebt allerhande mooie plannen maar geen budget. Of te weinig middelen. Deze kopzorg heeft een op de drie marketeers in Nederland. Dat blijkt uit onderzoek onder marketeers door Berenschot en enkele marketingorganisaties waaronder NIMA.

De economie trekt aan, maar veel organisaties blijken de hand op de marketingknip te houden. 33 procent van de respondenten geeft aan bedenkingen te hebben bij de hoogte van het beschikbare budget om de gestelde doelen te kunnen bereiken.

2. Bijblijven op mijn vakgebied is moeilijk.

Ruim een op de vijf marketingprofessionals (22 procent) maakt zich het meeste zorgen over het niet kunnen bijblijven met professionele kennis en vaardigheden. Geen wonder. Door digitalisering, globalisering en de snelle opkomst van steeds nieuwe marketingkanalen zoals social media, contentmarketing, virtual reality en augmented reality, kunstmatige intelligentie, online marketing, automated trading en dynamic advertising verandert de marketingwereld haast dagelijks. Vooral ook big data-expertise is cruciaal voor gerichte digitale marketing.

Dit vereist tijd en rust om je nieuwe dingen eigen te maken, te studeren, te lezen en beurzen en congressen te bezoeken. Daar zie je dan dat het marketingvak zich beweegt naar steeds slimmere en marketingstrategie en -management, waarin communicatiemanagement en corporate communicatie versmelten. Dat komt door de opkomst van relatief nieuwe mediakanalen die voor een versmelting van de traditionele marketing- en communicatiefunctie zorgt. Content, al dan niet ingezet via social-mediakanalen, is echt king en de inzet vraagt om zowel communicatie- als marketingkennis.

Daarnaast wordt duurzaam imago (gestoeld op echt duurzaam doen) en purposemarketing steeds belangrijker.

3. De vraag naar producten en diensten neemt af.

De afnemende vraag naar producten en diensten baart een op de vijf marketingmensen zorgen.

Het is waar: slechts weinig tot geen bedrijven hebben een stabiele omzet. Het aantal producten dat je verkoopt, opdrachten die je hebt of diensten die je levert verschilt per maand. Als je omzet te laag is naar je zin moet je of je product en dienst beter maken en aantrekkelijker of je prijs aanpassen. Maar in ieder geval moet je investeren of meer investeren in marketing en sales. En als je marketeer bent, ontkom je niet aan harder werken en het vrijmaken of loskrijgen van grotere budgetten en extra investeringsmogelijkheden en medewerkers. Je werkdruk neemt dus toe. Toch is het belangrijk om juist in je merk en je bedrijf te investeren en te blijven investeren in moeilijke tijden. Als de markt weer aantrekt profiteer je daar snel en ook weer extra van.

4. Moet ik zzp’ers en andere adviseurs vrezen?

Nee is het geruststellende antwoord op deze angst. Niet meer dan 4 procent van de marketingprofessionals ziet in flexwerkers een belangrijke concurrent.

5. Ontevreden klanten.

Vraag je bij een ontevreden klant allereerst af waar het precies mis is gegaan. Had je het kunnen zien aankomen of, beter nog, voorkomen? Het monitoren van klantencontacten is daarom erg belangrijk. Vraag na transacties steeds of het contact naar tevredenheid verliep. Je voorkomt daarmee ook verrassingen.

En maak van een ontevreden klant weer zo snel mogelijk een tevreden klant, door hem of haar tegemoet te komen. Vaak is goed luisteren al voldoende.

Knijp jezelf ook in je handen met elke klant die ontevreden is en dat bij je kenbaar maakt. Zij wijzen je in feite op jouw tekortkomingen en als je die oplost word je weer veel interessanter voor andere en volgende klanten.

Ontevreden klanten die niks zeggen, daar moet je pas van wakker liggen. Want die lopen weg en komen niet gauw weer terug.

6. Moet ik niet een andere baan?

Bijna de helft van de marketeers in Nederland (44 procent) is op zoek naar een andere baan en in 2015 was dat nog een derde (37 procent).

In geen andere door Berenschot onderzochte beroepsgroep is de intentie om van baan te wisselen dit jaar zo groot als onder marketingprofessionals.

Bij een vergelijkbaar onderzoek onder beroepsgroepen als HR, Techniek, Chemie en Payrollers ligt de score op 25 procent of lager.

Voor 39 procent is het salaris te laag. Maar de verdiensten zijn niet de belangrijkste onvredeveroorzaker. Bovenaan staat het gebrek aan ontwikkelingsmogelijkheden (74 procent). Daarna komen werksfeer en promotiekansen.

Er zijn ook veel redenen om juist te blijven bij je huidige baas. Hier staat juist de werksfeer bovenaan, met liefst 86 procent. Direct daarna komen uitdagende projecten (85 procent), opleidingsmogelijkheden (65 procent), ruimte voor ondernemerschap (ook 65 procent) en loopbaanmogelijkheden (64 procent). Qua werksfeer en leuke projecten zit het dus wel goed in marketingland. 

7. Verdien ik wel genoeg?

Uit een ander onderzoek van vorig jaar blijkt dat van alle marketing- en communicatiemedewerkers slechts een op de vijf (21 procent) tevreden is met zijn of haar salaris. In 2014 was dat nog 46 procent. Bij medewerkers in de bouw is het percentage 30%, en binnen de financiële sector en de ICT-branche op respectievelijk 37% en 38%. Op het vlak van baanzekerheid scoren marketingcommunicatiemedewerkers wel hoog. Dat blijkt uit de resultaten van de jaarlijkse Loonwijzer/Monsterboard Wage Index. Bedenk hierbij wel de aard van de initiator van het onderzoek: Monsterboard is er uiteraard gebaat bij sollicitaties en baanwisselingen.

8. Is de afdeling marketing goed ingebed in de organisatie?

Werkt de afdeling marketing goed genoeg samen met andere afdelingen binnen de organisatie? Dat maakt vaak het verschil tussen goed en minder goed draaiende bedrijven.

Marketing is geen silo binnen de onderneming maar moet juist goed verbonden zijn met alle verschillende afdelingen en lagen. Als voor iedereen in het bedrijf helder is wat de doelen zijn en wat er gedaan moet worden, worden die gezamenlijke doelen eerder gerealiseerd. Living the brand, dat moet voor iedereen binnen de organisatie een kenmerk zijn. Zo kan de afdeling marketing zelfs de aanjager van groei zijn.