Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Vloermarkering zorgt voor de juiste loopsnelheid van jouw klanten

Klanten mogen niet te snel door je winkel lopen, want dan missen ze interessante producten en aanbiedingen en kopen ze minder. Maar ze mogen ook niet te langzaam lopen, dat leidt tot opstoppingen en vertraging. De juiste vloermarkering biedt uitkomst want die zorgt ervoor dat klanten precies op de goede snelheid door je winkel bewegen.

De juiste routing in een winkel is belangrijk – voor je klanten en voor jou als ondernemer. Voor je klanten omdat zij een logische en prettige shopervaring willen. Hun reis door jouw winkel, dat zou je ook een soort customer journey kunnen noemen, moet vlekkeloos verlopen. En jij wilt niet dat ze belangrijke en/of interessante producten missen of over het hoofd zien. Dat scheelt je namelijk direct in je omzet.

Daarvoor is het noodzakelijk dat je klanten in het juiste tempo door je winkel lopen. Niet te snel en niet te langzaam.

Snelle klanten lopen namelijk eerder voorbij aan interessante producten en kopen dus minder. Andersom zorgen klanten die te langzaam lopen en te lang voor het schap blijven staan voor hinderlijke opstoppingen in de gangpaden. Dat wil je ook vermijden, want dat leidt ook weer tot minder verkopen.

Vloermarketing

De oplossing zit hem in het aanbrengen van vloermarkeringen. Met de juiste floor markers kun je je klanten op de ideale snelheid door je winkel laten lopen.

Dat is gebleken uit een onderzoek van Rotterdam School of Management/Erasmus Universiteit.

Voor het onderzoek plakten de onderzoekers dwarslijnen op de vloer van de gangpaden in een supermarkt. In het eerste experiment waren de lijnen (gekleurde blokken) dicht op elkaar aangebracht. Voor klanten schiep dit de illusie dat het gangpad langer was dan in werkelijkheid het geval was. Daardoor gaan klanten langzamer lopen. Dus hoe meer blokken/markeringen op de vloer zijn aangebracht, hoe langzamer mensen gaan lopen.

In een tweede experiment brachten de onderzoekers de lijnen/blokken verder uit elkaar aan. Daardoor leek het gangpad korter dan in werkelijkheid. En dat zorgde ervoor dat klanten sneller gingen lopen.

Kijk in dit filmpje hoe dat er in de praktijk uitziet.

Hindernissen

Dit wordt veroorzaakt door het principe dat mensen harder gaan lopen als ze minder hindernissen tussen henzelf en het doel zien. Anders gezegd: je raakt gemotiveerder om een bepaald doel te bereiken naarmate je er dichter bij bent. Dat werkt ook zo bij spaarprogramma’s en loyaliteitsprogramma’s. Hoe dichter je bij je spaardoel bent, zoals een messenset, bestekset, gratis pak koffie bij een volle spaarkaart of een vliegreis, hoe meer en hoe vaker mensen iets kopen.

In het geval van vloermarkeringen geldt hetzelfde: hoe minder vloermarkeringen er zijn, die ook nog wat verder uit elkaar liggen, hoe sterker mensen de indruk hebben dat ze dichter bij het einde zijn. Ze hoeven immers nog maar een paar lijnen te overbruggen, en dus gaan ze sneller lopen.

Sneller naar de gate

Hetzelfde principe kan ook op andere plekken worden toegepast.

Op luchthavens kun je mensen sneller naar de gate laten lopen, zodat ze vaker op tijd zijn voor hun vlucht. Op treinstations idem dito.

Andersom kun je mensen ook juist langzamer laten lopen waar je wilt dat ze langzamer lopen, bijvoorbeeld in zwembaden. Als je zorgt voor een dicht op elkaar liggend vloerpatroon langs de rand van het zwembad, met duidelijk zichtbare blokpatronen die dichter op elkaar liggen, gaan mensen langzamer lopen zodat ze ook minder snel zullen uitglijden en vallen.