Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Multicopy Communicatietrends

Vijf elementen van succesvolle direct marketing

De meeste marketeers weten dat een succesvolle direct marketing campagne vraagt om een duidelijke “call to action”. Laat klanten niet gissen over wat ze moeten doen, want hoe langer het duurt voor ze hier achter zijn, des te groter de kans is dat zij naar een ander gaan. Deze handige tips voor succesvolle direct marketing zorgen ervoor dat de klant voor jou kiest! 

1. Onthoud de basics

Elke vorm van direct marketing bestaat uit drie basisonderdelen:

  • Het aanbod
  • Genoeg informatie om het aanbod direct te kunnen accepteren
  • Een mechanisme waardoor lezers kunnen ingaan op het aanbod

2. Zoek je publiek

Als je het juiste publiek wil vinden, zul je klein moeten beginnen. Leer de individuen van jouw doelgroep kennen en onderzoek hoe je ze het beste kan bereiken met jouw direct marketing campagne. Voorzichtig targetten zal wonderen doen voor je investering en veel effectiever zijn. Als je geen geduld hebt om met een blanco mailinglijst te beginnen, koop dan je lijst van een hoog aangeschreven bron.

3. Val op tussen anderen

Een strak design zorgt ervoor dat je boodschap er stáát. Dit geldt voor zowel direct mail en e-mail. Volg de algemene design richtlijnen, maar zorg ervoor dat ze jouw creativiteit niet beperken. Als je vaardigheden of tijd tekort komt om je eigen designs te maken, bezuinig dan niet op je imago. Een professioneel grafisch designer is de investering dubbel en dwars waard.

4. Verkoop oplossingen, geen producten

Je klanten zijn niet opzoek naar widgets. Ze zoeken naar oplossingen voor verschillende problemen. Zo wil Jan bijvoorbeeld geen nieuwe gereedschapskist, maar hij wil dat zijn ‘zondagsklusjes’ gedaan zijn zodat hij lekker voetbal kan kijken.

5. Richt op het hart, niet op het hoofd

We houden allemaal van goede ROI cijfers of een helder resultatenverslag. Pas op dat jouw boodschap niet veranderd in een waslijst van rationele argumenten waarom jouw product zo geweldig is. Mensen maken beslissingen gebaseerd op emotie, en gebruiken daarna feitjes om hun beslissing te rechtvaardigen. Zorg ervoor dat je in het verkooppraatje dus eerst op emotie inspeelt, en daarna feiten gebruikt om de deal vast te leggen.