Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Evenementen

Zo verkoop je jezelf, bij een verkoopgesprek of netwerkborrel

Ga jij weleens met een onzeker gevoel naar je klant? Bezoek je weleens een netwerkborrel met een ik-wil-hier-helemaal-niet-zijn-gevoel? Een netwerkborrel is als een verkoopgesprek: je moet jezelf verkopen. Daarvoor zet je alle beschikbare middelen in. We zetten er hieronder zeven onder elkaar.

Zo verkoop je jezelf, bij een verkoopgesprek of netwerkborrel

Ga jij weleens met een onzeker gevoel naar je klant? Bezoek je weleens een netwerkborrel met een ik-wil-hier-helemaal-niet-zijn-gevoel? Een netwerkborrel is als een verkoopgesprek: je moet jezelf verkopen. Daarvoor zet je alle beschikbare middelen in. We zetten er hieronder zeven onder elkaar.

Vandaag geopend:

-

      1. Straal een positieve houding uit.

      Anderen spiegelen jou, ze reageren op jóúw houding. Als jij enthousiast, vrolijk of overtuigd ergens binnen komt, worden andere mensen enthousiast en vrolijk van jou. Wanneer je sikkeneurig of sceptisch bij een klant binnenstapt, ontmoet je ook chagrijn en scepsis. Als jij ergens binnenstapt met het idee Ik wil hier helemaal niet zijn, of het nu een verkoopgesprek is of een beurs of een klanten-event, dan zien mensen dat ook aan je. Draai het dus naar jezelf toe. Als jij er zin in hebt, hebben andere mensen zin in contact met jou.

      2. Zorg dat je genoeg energie hebt.

      Als je de hele dag intensieve vergaderingen hebt gehad, een deadline moest halen voor een rapport of vijf klanten hebt bezocht, heb je aan het einde van de dag niet veel energie over. Als je dan nog naar een netwerkborrel of een klantenevent moet, heb je weinig puf en dus ook veel minder zin. En zeker als die bijeenkomst belangrijk voor je is, moet je dus zorgen dat je die dag niet te veel afspraken plant. Hoe energieker jij bent, hoe meer contact anderen ook met zou zullen zoeken. Misschien moet je de volgende dag ook een rustig dagje inplannen, al was het alleen maar om tijdig de contacten die je gelegd hebt op te volgen. Zie ook punt 7.

      3. Bereid je goed voor.

      Het helpt enorm als je je voorbereidt op het evenement. Met welk doel ga je erheen? Wie komen er die voor jou of jouw bedrijf interessant zijn? Wie kun je verwachten? Zijn er specifieke mensen die je er wilt spreken? Vraag van tevoren aan bekenden uit je werkveld of zij ook naar borrel X of event Y gaan. Je kunt ook best aan de organisatie vragen wie er komt. De mensen die jou uitgenodigd hebben zien jou tenslotte graag komen en zullen je daarbij graag helpen. Mensen geven graag antwoorden op vragen, ook zij zijn blij en zelfs verheugd met jouw belangstelling.

      4. Stel je bij een netwerkborrel tactisch op, ook in de ruimte.

      Stel je bent ergens waar je weinig mensen kent. Of de mensen die je kent die ook zouden komen zijn er nog niet. Dan is er een goede truc die altijd werkt en erg effectief is. Ga niet in een hoekje staan maar zoek een goede centrale en drukke plek in de ruimte, of het nu in een receptieruimte van een bedrijf is, een hoekje van een beurshal, een café of op een terras.

      Ga daar staan waar veel mensen langskomen, dus bij de ingang, bij de bar of in de buurt van de wc’s. Mensen kijken je haast vanzelf in de ogen en zo knoop je makkelijker gesprekken aan. Een goede plek om contact te maken met andere bezoekers is ook de parkeerplaats waar je je auto neerzet. Je kunt ze ook makkelijk aanspreken omdat je daar direct iets gemeenschappelijks hebt: je bent allebei op weg naar hetzelfde. En parkeren is als het weer: altijd een goed gespreksonderwerp met heel veel invalshoeken.

      5. Ga tactisch op een groepje af.

      Als je alleen bent en er is verder niemand die ook alleen staat, kun je ook gewoon op een groepje afstappen. Een groep van drie mensen is ideaal. Van die drie zijn er doorgaans twee intensiever in gesprek, en met die derde kun je dan gemakkelijk contact maken.

      6. Vraag niet om een kaartje maar vraag of iemand op LinkedIn zit.

      Als je in gesprek raakt met iemand en het ontwikkelt zich tot meer dan een oppervlakkig hallo is het helemaal niet gek om je telefoon te pakken en te vragen aan de ander of zij of hij op LinkedIn zit. Je kunt hem of haar dan direct uitnodigen om te linken, en de begeleidende boodschap doe je al mondeling. Voordeel is dat je direct verbonden bent en dat op meerdere manieren: letterlijk maar ook doordat je direct kunt zien hoe die ander zich presenteert op zijn of haar profiel. Of waar hij of zij eerder werkte, welke opleiding zij of hij deed et cetera. Dat leidt direct weer tot nieuwe en diepgaandere gesprekken. Daarnaast zie je ook direct welke gemeenschappelijke contacten je hebt, en ook dat weer is voer voor verdere verdieping van jullie contact.

      7. Neem een dag later contact op met de mensen die je hebt ontmoet.

      Volg je contacten snel op. Leg contact via LinkedIn als je dat nog niet had gedaan, stuur de informatie, artikelen, foto’s, linkjes en dergelijke die je beloofd hebt aan iemand te sturen en kom terug op verdere afspraken die je zou maken. Of bel die ander gewoon op als je nog iets te binnen schiet over de dingen die je met hem of haar besprak. Dat zou je zelf ook erg op prijs stellen. Je laat met dit soort aandacht die ander zien dat je écht geïnteresseerd bent.