Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Social Media

Ultrakorte tips voor LinkedIn waar je direct iets aan hebt

In geen land is LinkedIn zo populair en wordt het zoveel gebruikt als in Nederland. Toch zijn er nog veel ondernemers, verkopers en managers die het platform niet of niet optimaal gebruiken. Speciaal voor hen maar ook voor fervente gebruikers lees je hier 26 heel korte en direct toepasbare tips om veel meer uit LinkedIn te halen. Contacten, warme leads, klanten en omzet.

Ultrakorte tips voor LinkedIn waar je direct iets aan hebt

In geen land is LinkedIn zo populair en wordt het zoveel gebruikt als in Nederland. Toch zijn er nog veel ondernemers, verkopers en managers die het platform niet of niet optimaal gebruiken. Speciaal voor hen maar ook voor fervente gebruikers lees je hier 26 heel korte en direct toepasbare tips om veel meer uit LinkedIn te halen. Contacten, warme leads, klanten en omzet.

Vandaag geopend:

-

      1. Gebruik op LinkedIn een profielfoto, bij voorkeur een goede.

      Je wilt niet dat mensen op je LinkedInpagina tegen een leeg vakje aankijken. Zorg voor een professionele foto. Alleen als je cartoonist bent kun je een cartoon gebruiken. O ja: glimlach.

      2. Zet in de kopregel van je profiel zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden.

      Dus als je kopregel bijvoorbeeld luidt: ‘Helpt ondernemers bij het aan de m/v brengen van hun spullen’ vergeet dan niet woorden als Verkoop, Reclame en Marketing erin op te nemen.

      3. Gebruik een achtergrondillustratie.

      Zonder staat erg kaal en het is een gemiste kans.

      4. Vul je hele profiel op LinkedIn volledig in.

      Het staat erg onverschillig en slordig als je dingen leeglaat.

      5. Pas je CV in je profiel aan aan je huidige functie.

      Laat je CV ondersteunend werken aan de functie die je nu hebt.

      6. Wees consistent.

      Zorg dat de informatie in je LinkedIn-profiel in lijn is met die op de andere sociale media die je gebruikt.

      7. Wees origineel en specifiek in je bio.

      Geef geen saaie opsommingen maar laat zien dat je hart voor jouw vak en baan hebt.

      8. Bedenk wat anderen aan jou hebben.

      Wat kan de lezer van je profiel aan je hebben? Ga daarvan uit niet van jezelf of het bedrijf waar je voor werkt.

      9. Houd je profiel up to date.

      Lees regelmatig je eigen profiel even helemaal en werk het bij als het nodig is.

      10. Schrijf foutloos Nederlands.

      Spelfouten zijn als vuile nagels of ongepoetste schoenen: ze komen altijd slordig en onverzorgd over.

      11. Toon je contactgegevens zo volledig mogelijk.

      Zorg dat mensen je makkelijk kunnen bereiken zonder zoektocht. Geef ook je mailadres en je mobiele nummer.

      12. Zet in de instellingen uit dat iedereen updates van je LinkedIn-activiteiten kan zien.

      Anders denken mensen dat je meer bezig bent met je LinkedIn-profiel dan met je werk.

      13. Accepteer je iedereen die met jou wil connecten?

      Denk daar goed over na, dan kun je consequent zijn in wie je wel en wie je niet accepteert.

      14. Nodig mensen altijd uit met een persoonlijk bericht.

      Heb je mensen ontmoet op een event of een netwerkborrel? Nodig ze uit met een korte toelichting.

      15. Bedank nieuwe contacten altijd.

      Dat komt persoonlijk over en geeft de ander een goed gevoel.

      16. Kijk gewoon op profielen van anderen.

      Op LinkedIn ziet iedereen dat jij gekeken hebt en dat leidt vaak tot contact (en/of een uitnodiging om te linken). LinkedIn is een schoolplein of een feestje: je maakt oogcontact met iemand en een glimlach doet wonderen voor echt contact.

      17. Maak tijdens een event een link met de QR-code op je mobiel.

      Tik in het Zoeken-venstertje rechts op het icoontje met de kleine blokjes en er verschijnt een scherm met ‘LinkedIn-code’. Je kunt nu ‘Mijn code’ laten scannen door een ander met haar of zijn mobiel of je kunt de QR-code van de ander scannen.

      18. Gebruik ‘In de buurt’ om te scannen of er LinkedIn-contacten dichtbij zijn.

      Handig op een netwerkevenement of een congres. Tik onderin je mobiele scherm op het contacten-icoon en bovenin verschijnt een ‘In de buurt’-icoon. Zorg dat je het op AAN zet. Je kunt ook je eigen ‘In de buurt’-status uitzetten.

      19. Vraag om aanbevelingen.

      En schrijf zelf ook aanbevelingen van anderen. Doe het af en toe spontaan ook.

      20. Adverteren heeft geen zin.

      Adverteer niet betaald op LinkedIn, het brengt je niet verder.

      Hulp nodig bij het vinden van nieuwe klanten?

      Maak snel aan afspraak voor een adviesgesprek!