Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Multicopy Communicatietrends

Tips om als ondernemer meer uit Instagram te halen

Instagram is het snelst groeiende social medium en zeker als je jongeren wilt bereiken is dit jouw medium. De bereidheid tot interactie is enorm op Instagram. Posten op Instagram leidt snel tot reacties, als je het goed doet. Hoe zorg je dat mensen reageren op jouw posts, en met jou in gesprek gaan?

Instagram

1. Foto’s en afbeeldingen op Instagram zijn een must.

Wie Instagram zegt, zegt foto’s. Een ook steeds vaker video’s. Op afbeeldingen (foto’s en illustraties) wordt veel meer gereageerd dan op video. Plaats dus vooral foto’s.

2. Gebruik op Instagram ook tekst en niet te weinig.

Oké, je kent het cliché, een foto zegt meer dan duizend woorden. Maar je hebt nog altijd woorden nodig om je boodschap duidelijk te maken. De combinatie van beeld en tekst is bepalend, ook op Instagram. En het komt nauw. Ook al mag je op Instagram maar liefst 2200 tekens gebruiken per bericht (dat is elf keer zoveel als op Twitter). Te weinig woorden leiden tot minder reacties op je post, en dat geldt ook voor te veel woorden. Het scheelt zo maar een factor 2.

Uit analyses van ruim 25.000 Instagram-posts door socialmediamonitoringbureau Coosto kwam naar voren dat het optimum ligt bij ongeveer 650 tekens. Dat is ongeveer 80 tot 90 woorden. Het is net als bij een foto in de krant: het bijschrift is ook erg belangrijk. Een pakkende foto is mooi maar mensen willen graag het verhaal erachter weten, jouw idee bij de foto. Deel je gedachten dus niet te beknopt. Houd er rekening mee dat Instagram een beschrijving afkapt na 2 of 3 regels, maak die eerste regels dus zo interessant of aanlokkelijk dat jouw lezers/volgers op ‘meer’ klikken.

3. Gebruik veel hashtags.

Hoe meer hashtags hoe beter. Je krijgt de meeste interactie als je heel veel hashtags bij je bericht zet. Posts zonder hashtags krijgen minder dan 1 comment per duizend volgers, terwijl posts vanaf 11 hashtags er meer dan dubbel zoveel ontvangen. Zeker met 8 hashtags en meer gaat je bericht echt vliegen.

4. Tag op Instagram ook je locatie.

Met hashtags vergroot je je bereik, en datzelfde geldt voor locatie-tags. Zet bij je foto waar je hem hebt genomen, want dan verschijnt hij in locatie-gebonden foto’s. Zo bereik je tot een kwart meer engagement.

5. Gebruik geen mentions in je bijschriften.

Bijschriften bij foto’s met daarin mentions scoren over het algemeen minder goed dan posts zonder mention. Dat heeft vast te maken met de associatie van @mentions met gesponsorde posts, bijvoorbeeld van vloggers die iets te opzichtig voor merken bezig zijn. Verder kunnen mentions ook wijzen op een openbaar onderonsje tussen twee mensen, bedrijven of merken. En ook daarvoor zijn de meeste volgers niet warm te krijgen.

6. Schrijf positief.

Instagram is een warm bad vol positieve vibes. Je leest ook vaak dat veel mensen Instagram gebruiken om te laten zien hoe succesvol, mooi en avontuurlijk ze zijn. Uit onderzoek blijkt dat dat werkt: posts met een positieve toon krijgen meer reacties dan negatief geformuleerde of neutrale berichten.

7. Stel vragen in je bijschriften.

Het stellen van vragen roept meer interactie op. Je krijgt dan veel meer reacties. Je kunt ook een andere call-to-action opnemen, zoals een uitnodiging om deel te nemen aan een wedstrijd of een oproep om vrienden te taggen. En je kunt ze oproepen om naar de link te gaan in je bio naar de website van je bedrijf of je webshop.

8. Gebruik veel emoji.

Hoe meer emoji je gebruikt, hoe meer engagement je post krijgt. Je krijgt veel meer reacties.

9. Post je updates op dinsdag en op woensdag.

Dinsdag en woensdag zijn dé Instagram-dagen. Op dinsdag bereik je de meeste mensen en op woensdag krijg je meer reacties.

10. Plaats je updates om 20.00 uur ’s avonds.

In de late middag en avonduren is er een piek in zowel bereik als interactie op Instagram. Daar kun je dus maar beter van profiteren.