Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

6 tips waarmee jouw visitekaartje écht jouw visitekaartje is

Je website is je visitekaartje, je bedrijfsauto is je visitekaartje en je Pinterest-bord is je visitekaartje. Klopt allemaal. Maar jouw visitekaartje zelf dan? Dat is nog steeds essentieel voor de opvolging van face-to-face-gesprekken op een beurs, congres, netwerkborrel of bij een verkoopgesprek – ook in het buitenland. Meer dan ooit geldt dat je je met zo’n kaartje kunt onderscheiden. Hier lees je de 8 belangrijkste punten waar je op moet letten als je een effectief visitekaartje laat maken.

1. Zorg voor een eerste indruk die pakkend is.

Iedereen beseft dat een visitekaartje bepalend is voor de opvolging van een contact. Het werkt aanzienlijk beter want concreter dan de snel uitgesproken belofte ‘We linken nog via LinkedIn’. Want onthoud die naam maar eens. Ofwel je spelt hem verkeerd of je hebt te veel mensen gesproken waardoor je net die ene belangrijke persoon vergeet… Maak jouw visitekaartje het liefste origineel en opvallend. Dan val je niet alleen later beter op tussen alle andere visitekaartjes maar ook op het moment van overhandigen aan die ander maak je al een pakkende eerste indruk.

2. Kies eens voor jouw visitekaartje voor een totaal niet-conventionele vorm.

Daarbij kun je denken aan een in het oog springend design, een goede foto of opvallende illustratie maar ook aan een bepaalde vorm. Als je een garagebedrijf hebt kun je een visitekaartje laten ontwerpen in de vorm van een auto. Of je kiest de vorm van een taart als je bakker bent. Een grap met ‘ik geef je meteen even mijn visitetaartje’ valt altijd in goede aarde.

Je kunt ook kiezen voor een kaartje van hard of juist zacht plastic/pvc. Of een heel dik kaartje van kunststof – dat is helemaal toepasselijk als je kunststofproducten levert. En als je niet in kunststof kozijnen doet maar een houthandel hebt, laat je je kaartje drukken op een plaatje hardhout. Als je goudsmid bent of juwelier laat je bijvoorbeeld sterretjes aanbrengen die met glanzend sportvernis gehighlighted zijn. Dan heb je een letterlijk schitterend kaartje.

Reliëfdruk of juist verhoogde print kunnen weer een heel aparte look en feel (letterlijk) geven aan jouw kaartje.

O ja nog een tip: áls je een foto wilt gebruiken, zorg dan dat die van hoge kwaliteit (lees: hoge resolutie) is. Voor print heb je een veel hogere resolutie nodig dan voor je website of e-mailnieuwsbrief.

3. Zorg altijd voor een professionele uitstraling.

Een professionele uitvoering en uitstraling van jouw visitekaartje is van het allergrootste belang. Een armoedig gedrukt of schamel dun kaartje doet alleen maar afbreuk aan jou als ondernemer of jouw bedrijf. Doe dan liever niks aan kaartjes.

4. Zorg voor een stijl die bij jou past.

Als je fotograaf, reclameadviseur of taartenbakker bent past een formeel ontwerp met een corporate-uitstraling niet bij jou en je beroep. Als je een schoonmaakbedrijf of beveiligingsbedrijf hebt, kom je ook niet ver met een al te schreeuwerig en kleurig creatief kaartje. Hoewel… Je kunt best met de verwachtingen van de ander spelen. Maar de associatie die opkomt bij de ontvanger van je kaartje moet wel enigszins in de buurt komen van de diensten of producten die jij levert.

5. Zorg dat het blijft plakken, letterlijk plakken.

Over in de buurt gesproken… je kunt jouw visitekaartje ook magnetisch maken. Dan blijft het plakken op een koelkastdeur, een archiefkast of op een andere handige plek. Vooral handig als jij cv-installateur bent, of kapper, loodgieter, huisschilder of ongediertebestrijder. Jouw naam en nummer blijven altijd in het zicht.

6. Zorg dat alle benodigde basisgegevens erop staan.

Natuurlijk moet je naam erop staan, en de naam van je bedrijf, plus adresgegevens, website, social media-gebruikersnaam of -namen (zéker je LinkedIn), e-mailadres en je 06-nummer. Het logo van je bedrijf is ook een must, voor de herkenbaarheid. Vervolgens kun je ook nog de slogan van je bedrijf erop zetten, maar doe dat liever op de achterkant (als het past, ook in de stijl en kleur) dan op de voorkant. Anders wordt het te druk. Een beetje wit is zelfs wel handig, dan kan de ontvanger er een notitie op kwijt, of een datum.