Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
DM & data

Stuur je vijanden glitter

Glitter overal in huis of op kantoor doe je zelfs je ergste vijanden niet aan… of wel? In ieder geval stuur je nooit meer een noreply-mailtje aan je klantenbestand, behalve als je je vrienden tot vijanden wil maken.‘Wij sturen glitter naar iedereen aan wie je een hekel hebt.’

Stuur je vijanden glitter

Glitter overal in huis of op kantoor doe je zelfs je ergste vijanden niet aan… of wel? In ieder geval stuur je nooit meer een noreply-mailtje aan je klantenbestand, behalve als je je vrienden tot vijanden wil maken.‘Wij sturen glitter naar iedereen aan wie je een hekel hebt.’

Vandaag geopend:

-

      Prachtige openingszin van de Amerikaanse onlinedienst Send Your Enemies Glitter. De slogan is ook mooi: ‘One letter, endless frustration’. Eén brief, blijvende ellende.

      Voor slechts 4,99 dollar garanderen wij dat jouw vijanden overal glitter krijgen, vervolgt de tekst. In hun kleren, haar, de stoel, op de bank, op de vloer, op het kleed, overal. Hoe vaak je dat kleed ook stofzuigt, de glitter blijft en gaat nooit meer weg. Of in ieder geval niet de komende zes maanden.

      Maximale verspreiding

      Bij de beschrijving van Hoe het werkt verkneukel je je al. Send Your Enemies Glitter stuurt de glitter in een brief in een envelop, de ontvanger vouwt de brief open en de glitter verspreidt zich maximaal.

      Je blijft als afzender anoniem, je betaalt via PayPal. Op de FAQ-vraag ‘Waarom zou ik betalen om iemand glitter te sturen’, komt een even praktisch als afdoende antwoord: ‘Je kunt het ook zelf doen. Maar dan komt ook je eigen kantoor of huis onder de glitter te zitten. En je zou je vijanden toch opzadelen met glitter?’

      Door je strot

      Het idéé om iemand glitter te sturen is al lachwekkend. Maar serieus. Elke dag, elk uur, elke minuut, elke seconde krijg jij ook glitter of haatmail of hoe je het ook wilt noemen. Mail van bedrijven die zich niet in jou verdiepen maar alleen in zichzelf. Die alleen maar proberen hun eigen product of dienst door jouw strot te duwen. Zij staan zelf, als leverancier, als aanbieder, centraal.

      ‘We hebben iets nieuws voor jou’, ‘we hebben een interessante aanbieding’, ‘Laat deze kans niet lopen’, het is allemaal erg narcistisch. Vaak komt het e-mailbericht ook nog van een noreply-adres, wat uiteraard een belediging van de ontvanger op zichzelf is. Don’t call us, we call you. Neem geen contact op met ons, wij doen dat al met jou en dat is voldoende.

      Permission

      Bedrijven die dit doen, en dat zijn helaas de meeste bedrijven, hebben nog nimmer gehoord van het begrip ‘permission marketing’, oftewel: voor je mensen lastig mag vallen met je boodschap moet je eerst zorgen dat ze die boodschap willen ontvangen. Je moet als het ware eerst iets voor ze doen of iets aan ze vragen, om op die manier toestemming (permission) te hebben.

      Marketing en ook verkoop is erop gericht om van vreemden je vrienden te maken, en – helemaal mooi – om vrienden te veranderen in klanten.

      Dat doe je niet met glitter: daarmee maak je zelfs je beste vrienden tot vijand. En dat doe je ook niet met spam. Met onverschillige e-mail maak je ook vreemden meteen tot vijanden. Of in ieder geval niet tot vrienden, laat staan tot klanten.

      1. Vraag mensen of ze e-mail van jou willen ontvangen;
      2. Stem je boodschap af op de interesse van je ontvangers, verdiep je dus in je klant en zijn behoefte;
      3. Vind je eigen tone of voice, ga op zoek naar wat jou authentiek en echt maakt;
      4. Val op tussen je concurrenten en vind uit waarom klanten voor jou kiezen en niet voor een ander;
      5. Praat minder over jezelf en vertel in plaats daarvan verhalen. Verkoop dus concepten in plaats van producten: een verhaal over het oplossen van problemen en hoe jouw product of dienst daarin een rol speelt. Denk dus niet alleen klantgericht maar ook verhaalgericht;
      6. Onderscheid je bedrijf en jezelf ten opzichte van de concurrentie: maak duidelijk wat jij beter kunt;
      7. Verleid mensen met een aanbod waar zij iets aan hebben: een kennisdocument/whitepaper, webinar, gratis proefproduct etc;
      8. Gebruik nooit een noreply-adres in je e-mail maar een echt adres en geef ook een telefoonnummer.

      Kortom, stuur geen glitter maar een bericht van mens tot mens, van vriend tot vriend.