Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Slogan nodig? Bedenk hem zelf met deze 13 tips!

Wat is het verschil tussen reclame en communicatie? Reclame is aandacht vragen en communicatie is aandacht geven. Maar een goede slogan mag gewoon lekker om aandacht schreeuwen. Beter gezegd: móét dat doen. Of je nu een groot bedrijf hebt of een eenmanszaak, een goede slagzin doet je goed. Met de onderstaande 13 regels kun je zelf aan de slag met een slagzin die slaagt.

Een goede slogan is geen garantie voor succes maar kan je bedrijf of organisatie wel een heel eind vooruit helpen. Kijk naar Just do it. Er is geen betere of Glashelder. We hoeven niet eens erbij te zeggen dat die woorden bij Nike, Miele en Interpolis horen.

Hieronder volgen 12 regels om zelf een goede slogan te bedenken.

1. Blijf dicht bij je merk.

Interpolis. Glashelder.

Even Apeldoorn bellen.

Inshared. We all benefit.

Verzekeraars zijn er kennelijk goed in om hun kernwaarde uit te drukken in een slogan.

Net als Apple met zijn Think Different.

Maar Friet van Piet is ook een goede qua kernwaarde. Beknopter kun je het haast niet zeggen, en de zin is bovendien een fraai gebod. In ieder geval geslaagder dan Geen gelul, gebak van Krul, omdat het rijmwoord in deze zin wat gezocht overkomt. Maar: hij is wel weer heel erg bekend.

2. Hou het kort en bondig.

Leef met vlag en wimpel en houd het simpel. Das Auto is een mooi voorbeeld, van Volkswagen, net als Wie anders?, de vorige slagzin van Volkswagen in Nederland. De bank. Dat was nog eens een slagzin, toen ABN Amro nog de bank was.

3. Hij moet blijven hangen.

Een beetje goede slagzin is memorabel. Mensen moeten hem onthouden. Gebruik zo nodig kunstgrepen, zoals rijm of allitteratie: Heerlijk helder Heineken is een zin die staat als een huis.

Dat geldt ook voor Retteketet naar Beter Bed en Reaal regelt het allemaal.

Voor: Zorg voor jezelf begint bij Zelfzorg.nl.

En voor de volgende aardige voorbeelden van hele kleine bedrijven: Moet je heffen bel ff van ITS Vorkheftrucks en Power to the Pieper van Van den Heuvel Groente & Fruit.

4. Gebruik een woordspeling.

Finimal is goed, u bent snel weer beter. Die zin blijft dankzij die overtreffende vergelijking goed hangen. Een beetje als wat de kapelaan in de schoolklas op het bord schrijft: ‘Goed is goed, dominee is beter’.

Textielketen Henk ging weliswaar failliet in 2012 maar het lag niet aan zijn slagzin: ‘Van onder tot boven goed’.

Niet zelden steken kleine bedrijfjes grote bedrijven naar de kroon in hun slagzin. De pay-off ‘Een ster in autoruiten’ van Van der Kraan Autoglas in Naaldwijk straalt vergeleken met het matte ‘Carglass repareert, Carglass vervangt’. Maar goed, dankzij de megareclamebudgetten van de laatste begin jij nu hun zinnetje mee te neuriën.

Soms gaan ook grote bedrijven de mist in, met een te gewilde woordspeling. Kijk naar Welkom in het nieuwe Mielennium van Miele, Zwaanzinnige aanbiedingen van KLM en Bekijk het eens van de andere krant (Trouw). Net als het bleke Maar wij hebben Trommelsch van Dommelsch tijdens het EK Voetbal van 2000.

Heel treffend is weer: Heijmans, ’n geheid aandeel.

5. Formuleer positief, nooit negatief.

Vermijd het woord ‘niet’. Mensen lezen snel over een ontkenning heen. Daarbij heeft het woord ‘niet’ een negatieve en dus niet opwekkende connotatie.  De geplaagde digitale krant Paper van Persgroep Nederland blijft volgens het concern steken op te weinig abonnees. Er zijn al meerdere reclamecampagnes gevoerd voor de krant die elke dag de beste 15 stukken uit diverse kranten selecteert. Maar de slagzin bleef steeds: Meer hoef je niet te weten. Zou die geholpen hebben?

6. Overdrijf.

Jozefs Timmerwerken. Al meer dan 2000 jaar een begrip!

Deze slogan is van het timmerbedrijf van Jozef Koeken in Etten-Leur. Hij kreeg landelijke bekendheid toen zijn slagzin werd uitgeroepen tot ‘Slechtste Slogan 2012’ door het Radio Veronica-programma Rick in de Morgen, dat de verkiezing organiseerde. Maar hij is helemaal niet slecht. Er zit zo’n heerlijke overdrijving in dat je hem sympathiek gaat vinden.

7. Humor wekt sympathie.

Humor werkt echt. Kijk naar Lada, de auto zonder blabla, die destijds Lada eindelijk serieus op de kaart zette.

Neem deze in op de auto van een tandarts met de naam Meijlis: Tandarts Meijlis, one hell of a dentist!

8. Maak de slogan spannend en uitdagend.

Even Apeldoorn bellen heeft een zekere spanning in zich: iedereen weet dat-ie bij Centraal Beheer hoort, maar het niet altijd maar vermelden van de merknaam maakt de afzender sympathieker. Rond op de tong, vierkant in de fles heeft ook een mooie tegenstelling in zich.

9. Noem de merknaam in de slagzin – en vergeet dat meteen weer.

Een beetje vreemd maar wel lekker.

Even Apeldoorn bellen.

Biertje?

In drie van de beste slogans aller tijden (zie ook punt 12 hieronder) ontbreekt de merknaam. Terwijl je die zeker kent (Rivella, Centraal Beheer en Heineken).

Maar toegegeven, in de meeste slagzinnen staat gewoon de merknaam.

10. Schreeuw gerust, blaas hoog van de toren.

Wat is het verschil tussen reclame en communicatie? Reclame is aandacht vragen en communicatie is aandacht geven. Maar een goede slogan schreeuwt gewoon om aandacht. Denk aan Miele, er is geen betere. Das beste oder nichts, van Mercedes. Vorsprung durch Technik, van Audi.

Een slogan als The Best 4x4xFar van Land Rover is ook heel fijn, net als U bent toe aan een Daewoo.

En, toch ook heel subtiel, Van A naar Beter (Rijkswaterstaat).

11. Ter inspiratie: de beste aller tijden.

Enkele jaren geleden vond onder auspiciën van Reclamekenniscentrum GVR, dat het Nederlandse Slagzinnenregister beheert, de verkiezing beste Nederlandse slogan aller tijden plaats. In oplopende volgorde was dit de Top 20.

20       Volkswagen, wie anders.

19       Bloemen houden van mensen.

18       Het Zwitserlevengevoel.

17       Echt Hema.

16       Lotto, ’t grootste risico om miljonair te worden.

15       Een beetje van jezelf en een beetje van Maggi.

14       Melk de witte motor.

13       Op de markt is uw gulden een daalder waard.

12       Jägermeister, alleen als ie ijs- en ijskoud is.

11       U moet de groenten van Hak hebben.

10       Koning Keizer Admiraal, Popla kennen ze allemaal.

9          Schat, staat de Bokma koud.

8          Zo, nu eerst een Bavaria.

7          Op een dag drink je geen bier meer, maar drink je Grolsch.

6          4-uur Cup-a-Soup, dat zouden meer mensen moeten doen.

5          Heerlijk, helder Heineken.

4          Een beetje vreemd maar wel lekker.

3          Even Apeldoorn bellen.

2          Biertje?

1          Wij van WC Eend adviseren WC Eend.

12. Gebruik een slagzinenerator.

Je kunt op www.gratisslogans.nl of http://sloganmaker.info een woord invullen waarna na elke klik een nieuwe slogan met dat woord of woordgroep verschijnt. Dat levert niet direct briljante of bruikbare zinnen op, maar je wordt wel vaak op een spoor gezet.

13. Registreer je slogan.

Je kunt je slogan desgewenst door het GVR/Slagzinnenregister laten checken op onderscheidend vermogen, originaliteit en de context waarin de slagzin gebruikt wordt. Als jouw slagzin wordt goedgekeurd volgt automatisch inschrijving in het GVR/Slagzinnenregister, wat je behoedt voor nabootsing.