Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Algemeen

Zo schrijf je echt pakkende teksten in al je reclame-uitingen

Je wilt meer klanten maar daarvoor moet je ze eerst overtuigen om klant te worden bij jou. Dat is niet zo moeilijk als het lijkt. Als je deze 8 basisregels van het overtuigend schrijven in je teksten toepast, heb je in ieder geval de interesse van je potentiële klant en houd je hem of haar ook langer vast.

Zo schrijf je echt pakkende teksten in al je reclame-uitingen

Je wilt meer klanten maar daarvoor moet je ze eerst overtuigen om klant te worden bij jou. Dat is niet zo moeilijk als het lijkt. Als je deze 8 basisregels van het overtuigend schrijven in je teksten toepast, heb je in ieder geval de interesse van je potentiële klant en houd je hem of haar ook langer vast.

Vandaag geopend:

-

      1. Ga het gewoon doen.

      Misschien schrijf je al zelf reclameteksten maar het kan ook zijn dat je er tegenaan hikt om zelf de pen ter hand te nemen. Je denkt: schrijven is moeilijk. Ik? Teksten schrijven? Pfff wat een opgave. Bedenk dan dat het schrijven van een fijne leesbare tekst voor iedereen moeilijk is. Ja ook voor mij. Je moet oefenen, trainen, het veel doen. Je vaardigheden in voetbal, pottenbakken, darten of hartige taarten bakken heb je ook niet bij je geboorte meegekregen. Het vereist oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Soms faal je en begin je opnieuw, en zo is het ook met schrijven. Je moet het doen. Denken, durven en doen, in die volgorde. En zet gewoon door.

      2. Schrijf teksten zoals je praat.

      Ga geen ingewikkelde en lange zinnen produceren. Je schrijft geen ambtelijke notitie maar een reclametekst. Vermijd moeilijke woorden en wissel langere zinnen af met korte. Zoals deze. Je moet schrijven zoals je op een verjaardag praat tegen vrienden. Het enige verschil is dat je op schrift (e-mail, folder, website) je zinnen wél af moet maken, anders krijg je. Haha zie je wel, in normale gesprekken maken mensen vaak zinnen niet helemaal af, maar op papier komt dat raar over.

      3. Benoem de voordelen van jouw product…

      Je benoemt in een tekst op je website misschien de rationele voordelen van een product. Daar is niks mis mee. Je benadrukt de voordelen van je product zelf, plus de voordelen van de service die jij biedt, de snelle levertijd of de betalingsmogelijkheden. Je gebruikt krachtige woorden als altijd en zeker, gegarandeerd, kortom je biedt zekerheid.

      Allemaal goed.

      4. … maar speel ook in op de emoties van de lezer.

      Je moet in je teksten ook inspelen op het gevoel. Gebruik daarvoor humor of gevatte verwijzingen naar de actualiteit. Een voorbeeld: een aanbieder van een zevendaagse wandeling door Drenthe schrijft in de folder niet alleen dat de reis volledig verzorgd is met uitstekende hotels, ontbijt, lunchpakket en diner. Hij omschrijft het ‘bagagevervoer’ niet heel droog maar zegt: ‘Bagagevervoer zodat je de redelijke dagafstand alleen met een klein rugzakje loopt, of met helemaal niets’. Ook voegt hij toe, omdat Drenthe zo dichtbij is: ‘Vliegschaamte overbodig’. Dat maakt zo’n tekst net wat leuker.

      4. Gebruik leuke vergelijkingen in je teksten.

      Aansprekende vergelijkingen en leuke metaforen fleuren een tekst op. Die geven je tekst ook meer gevoel. Een voorbeeld maakt dat direct duidelijk. Op een dagdealwebsite wordt een diervriendelijke ongedierteverjager aangeboden. Je kunt dan als tekstschrijver je beperken tot de Engelse omschrijving – Universal Animal Repeller, de functie: jaagt ongedierte zoals mollen, vogels en katten weg met ultrasonische geluidsgolven en de prijs: 20 euro. Daarbij nog wat kreten als van/voor of tijdelijke aanbieding etc.

      Maar je kunt hetzelfde product ook zo omschrijven: ‘Deze repeller is ontworpen voor de gemiddelde Amerikaanse redneck die half Yellowstone Park op bezoek krijgt op z’n ranch. Dus het wegjagen van schijtende katten, gravende mollen en vogels die je moestuin leegeten, zijn voor dit apparaat een koud kunstje.’ Redneck, half Yellowstone park, schijtende katten, je kunt vallen over het ietwat grove taalgebruik maar het plezier van de aanbieder spat er wel vanaf. En vooral: dat plezier werkt overtuigend. Je schaft die repeller dan simpelweg eerder aan.

      5. Zet altijd een prikkelende kop boven je tekst.

      Gebruik humor, contrasten, lijstjes, maakt niet uit, als je je teksten maar aansprekend opdient. Een aansprekende kop boven je tekst trekt mensen de tekst in. Een goede kop prikkelt de nieuwsgierigheid. Dat geldt niet alleen voor reclameteksten maar ook voor artikelen in de krant of op websites. Daar kun je van leren.

      Krantenkoppen zijn essentieel voor het aantal lezers dat een artikel trekt. Een kop als ‘Extreemrechtse groepering stuurt rekruten op vechttraining in Frankrijk’ in NRC Handelsblad gaat iedereen lezen. Net als de kop boven een beschouwing in NRC: ‘Waarom Netflix graag irritant is’. Zo’n kop prikkelt de nieuwsgierigheid van de lezer omdat je het woord irritant in combinatie met Netflix niet verwacht.

      Een Amerikaans online-magazine over de kunstwereld, Artnet, weet dat de kop in hun e-mailnieuwsbrief: ‘Here Are the 9 Most Ridiculous Items in Guns N’ Roses Guitarist Slash and His Ex-Wife’s ‘Uncoupling Auction’, Ranked’ veel lezers gaat trekken die op het stuk klikken.  Kijk hier hoe bizar de items zijn die half mei in het Hard Rock Cafe in New York werden geveild.

      6. Gebruik fijne en positieve woorden.

      De kracht van woorden is in reclame of marketing niet te overschatten. Een woord als ‘Nieuw’ of Verbeterd’ (‘Verbeterde formule’) werkt altijd. Net als woorden als snel, vrijblijvend, lente en zomer, kwaliteit, goed, makkelijk, feest, genieten, korting, voordeel, aanbieding (‘Tijdelijke aanbieding’, de combi is haast onweerstaanbaar), besparen, gratis, bijzonder, uitsparen. Zorg dat je warme, aantrekkelijke positieve woorden gebruikt. Vergelijk het met de bekende aanbeveling om tijdens een telefoongesprek te glimlachen, of glimlachend te kijken. Dan ga je vanzelf positiever spreken en je gesprekspartner (klant) aan de andere kant merkt dat direct.

      7. 😀Emoji's werken ook leuk.

      Emoji's kunnen een manier zijn om op tekst gebaseerde en virtuele communicatie te verrijken. Ze helpen berichten te verduidelijken en geven informatie over het type en de kracht van de emoties die worden uitgedrukt. Emoji's hebben zelfs het potentieel om leiderschapsvaardigheden te vergroten in een hybride of externe werkomgeving. Dus wees niet bang om als bedrijf emoji's te gebruiken👍.

      8. Gebruik altijd een afsluitende slogan.

      Of je het nu slagzin noemt, slogan, slotregel, baseline, tagline of pay-off, een afsluitende regel of zin onder je tekst is belangrijk. Hij dient als een soort samenvatting van wat jij te bieden hebt. Kijk naar voorbeelden als ‘Volg je hart. Gebruik je hoofd’ van Triodos Bank, ‘Daar plukt ú de vruchten van’ van Univé of ‘Maakt ondernemers groter’ van NLGroeit.

      9. Sluit je teksten ook altijd af met een CTA.

      CTA? Call to Action. Letterlijk vertaald: een oproep tot actie ondernemen. Als een lezer of sitebezoeker helemaal aan het eind van je tekst is gekomen, is hij of zij kennelijk zeker geïnteresseerd in wat jij hem of haar te bieden hebt. Profiteer daarvan door hem of haar nog even te verleiden om daadwerkelijk en hier en nu actie te ondernemen. Om een afspraak te maken bijvoorbeeld.

      Je kan ook de lezer oproepen om een persoonlijke offerte aan te vragen. Of een folder,een informatiepakket of je whitepaper te downloaden. Of direct kopen wat jij aanbiedt, of het nu een cursus is, een boek, een revolutionair schoonmaakmiddel of een boomhut.

      Je kunt het zo gek niet bedenken, biedt een korting aan voor snelle beslissers of verleid mensen om zich in te schrijven voor je e-mailnieuwsbrief. Wat je ook doet, vergeet de Call To Action nooit. Hij wordt tenslotte even goed gelezen als de kop boven je tekst. Maak daar gebruik van.

      En ja... dit is onze Call To Action...
      Hulp nodig met het schrijven van een pakkende tekst?

      Neem contact met ons op