Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Multicopy Communicatietrends

Schrijf een managementboek en katapulteer je omzet

Een managementboek is een van de allerbeste marketinginstrumenten. Over welk onderwerp je ook een managementboek (ook wel businessboek genoemd) schrijft, voortaan word jij door iedereen gezien als deskundige op dat onderwerp of gebied. Een boek is een proeve van buitengewone bekwaamheid. Je bouwt er autoriteit mee op, wekt bewondering en overtuigt klanten en potentiële klanten, collega’s en vakgenoten. Hier 6 redenen waarom jij ook een managementboek zou moeten schrijven.

managementboek

Je bent professional, trainer, coach, consultant of ervaren ondernemer in je eigen niche of met een specialisatie. Je schrijft misschien al blogs op je eigen website, of je levert bijdragen aan een vakblad of magazine op jouw vakgebied. In dat laatste geval is de stap naar een eigen boek al helemaal niet groot. Je kunt schrijven, je wilt schrijven en je hebt iets te zeggen.

1. Met een managementboek positioneer je jezelf als dé deskundige op jouw terrein.

Een managementboek is een uitgelezen manier om jezelf als deskundige en professional op de kaart te zetten in jouw vakgebied. Een managementboek kun je zien als de zwarte band. Een meesterproef die bewijst dat jij de materie beheerst en weet waarover je praat.

Met een boek met jouw naam erop laat jij zien dat jij de expert bent. Of je nu een hele goede verkoopadviseur bent, inkoper bij een supermarktconcern, arbeidsrechtspecialist, fotograaf, systemisch specialist in bedrijfsopstellingen, adviseur in 3D-winkelinterieurs, eventmanager, trainer of een kei van een consultant in veranderingsprocessen, een boek bevestigt jouw naam en positie in het vak. Jij hebt een verhaal te vertellen, je kent de tips en de trucs, jij begrijpt de spelregels van jouw vakgebied en sterker: je hebt er wat aan toe te voegen ook. Je brengt niet alleen jezelf verder, je brengt ook het vak verder.

2. Een managementboek heeft impact, zeker bij een verkoopgesprek.

De volgende keer dat je bij een klant of potentiële klant op bezoek bent en je je eigen boek op tafel kunt leggen of gewoon als cadeau geven, maak je echt indruk. Je bent in één klap aanzienlijk geloofwaardiger. Het boek verkoopt jou, dat hoef je zelf al haast niet meer te doen.

3. Een managementboek is een uitgelezen promotiemiddel in de pers.

Als je een boek hebt geschreven over jouw vakgebied, geld je niet alleen voor je klanten maar ook voor de pers als autoriteit. Dat betekent aandacht in de media. Denk daarbij niet alleen aan dagbladen, radio en televisie maar ook aan vakbladen/platformen, bloggers, vloggers, businessmagazines, lokale media, noem maar op. Daardoor bereik jij als professional of ondernemer een veel groter publiek en neemt je naamsbekendheid ook flink toe.

4. Een boek is de gelegenheid om met bestaande en met nieuwe klanten in contact te komen.

Een eigen boek is een geweldige binnenkomer. Je hebt groot nieuws te vertellen, want je hebt een boek geschreven over een belangwekkend onderwerp dat ook jouw klanten aangaat. Jouw eigen boek is de uitgelezen aanleiding om weer contact op te nemen met oude klanten of juist met nieuwe klanten bij wie je eerder geen voet tussen de deur kreeg. Alleen al een e-mailnieuwsbrief of LinkedIn-post over jouw nieuwe boek levert je gegarandeerd aandacht op.

5. Je hoeft echt geen bestseller te schrijven om effect te hebben.

Als je een managementboek schrijft hoop je natuurlijk dat veel mensen geïnteresseerd zijn in je boek, en dat veel mensen het ook kopen. De gemiddelde startoplage van een businessboek bij een doorsnee Nederlandse uitgeverij ligt tussen de 1000 en de 1500 stuks. Maar bedenk dat veel boeken nooit een tweede druk krijgen en heel veel boeken blijven steken bij de verkoop van een paar honderd stuks. Is dat erg? Als je een roman zou schrijven misschien wel, maar niet als je een managementboek publiceert. Want soms kan één exemplaar van je boek dat je verkoopt al tot een klant voor het leven leiden. Een grote klant met misschien wel tonnen aan omzet. Neem het voorbeeld van een pr-adviseur die een boek schreef over reputatiemanagement op social media. Hij verkocht er niet veel exemplaren van. Maar een van de kopers van zijn boek, de directeur van een groot bedrijf, bracht vervolgens zijn hele pr-account naar het pr-bureau waarvan hij partner is.

6. Je hoeft het niet persé op eigen houtje te doen.

Je kunt je boek kort gezegd op twee manieren uitgeven: in eigen beheer of via een uitgever. Dat in eigen beheer kun je ook zo makkelijk en moeilijk maken als je zelf wilt. Je kunt naar een bedrijf stappen dat alles voor jou verzorgt, van het redigeren, vormgeven en drukken tot en met de promotie van het boek, en zelfs als je wilt tot en met het schrijven van je boek. Als je geen zin of tijd hebt om het zelf te schrijven, kun je namelijk ook een zogeheten ghostwriter inschakelen die het schrijfwerk verricht. Maar natuurlijk wel met gebruikmaking van jouw kennis en naar jouw smaak en inzicht.

Het is ook heel eenvoudig, en niet kostbaar, om jouw boek bij het Centraal Boekhuis op de plank te krijgen. Zowel in gedrukte vorm als als e-book. Je kunt je boek vervolgens zelf verkopen via je website of exemplaren verkopen of uitdelen na een lezing.

7. Nog een voordeel: jij vergroot je eigen kennis ook.

Zelf profiteer je ook van het schrijven van een managementboek. Je vergroot en verdiept er je kennis namelijk aanzienlijk mee. Schrijven is leren, en misschien wel een van de beste en meest effectieve vormen van leren. Je dwingt jezelf namelijk om nog meer kennis en inzicht te vergaren. Het is net als met doceren: als je les gaat geven in een onderwerp merk je pas goed hoeveel je erover weet en wat je er nog niet over weet. Zo word je automatisch een nog grotere autoriteit op jouw vakgebied.