Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Multicopy Communicatietrends

Roep jij op Twitter, of praat je?

Op Twitter stikt het van de verkoopaanbiedingen van bedrijven. Misschien twitter jij ook reclame van jouw bedrijf. Stop dan met roepen en ga praten, echt praten met mensen. Twitter is niet bedoeld als verkoopkanaal, Twitter is een social medium, met de nadruk op social.

twitter
‘Voor de deur vd avond winkel op de #Pleinweg wordt vrijdagavond een man neergestoken. De politie zoekt getuigen.’ Aldus de tekst van een tweet van @Politie_Rdam.

Prompt komt er een reactie van een Raymond: ‘@Politie_Rdam is dat aanstaande vrijdag? Sorry, dan kan ik niet…’
Briljante reactie van deze Raymond, die impliciet de draak steekt met die tegenwoordige tijd (‘wordt’) die zo typisch is voor de ambtelijk procesverbaaltaal van de politie.

De politie van Rotterdam zal hoogstwaarschijnlijk gereageerd hebben met een kwinkslag of minstens een luchtige rechtzetting. Want @Politie_Rdam toont een menselijk gezicht op Twitter. Als iemand iets twittert over een jongen met een koevoet in de buurt, vraagt Politie_Rdam: ‘heeft u hier wel aangifte van gedaan? ^sli’, waarbij zelfs niet vergeten wordt om de twitteraar-van-dienst, ‘sli’ in dit geval, te vermelden.

En iemand die nepcollectanten zonder vergunning aangeeft, en de politie dankt voor het terugbellen, krijgt terug via Twitter: ‘Geen dank. En nog een prettige avond. ^pga’. Een ander wordt aangeraden contact op te nemen met zijn huisarts.

In de wolken

Ook een groot bedrijf als KLM weet van Twitter een persoonlijk medium te maken. Een Frankie die twittert dat hij in de wolken is met de beenruimte in zijn vliegtuig, krijgt een uitgebreide danktweet van @KLM: ‘Thank you, Frankie! We are glad to hear you enjoyed your flight so much. Can we see you on board with us again any time soon?’.

En ook iemand die klaagt, krijgt een hartelijke reactie. Een Thijs beklaagt zich over spam die hij ontvangt en dat het maar niet lukt om zijn adres te laten verwijderen uit het mailbestand. @KLM komt terug met: ‘We zijn er mee bezig, Thijs! We komen hier zo spoedig mogelijk over bij je terug!’.

Zie deze knapperd stralen

En je hoeft niet eens hele dialogen op te zetten met je klanten of klagers. Je kunt ook vrolijke, menselijke, dus mensgerichte tweets versturen. De Haagse koffietent Hometown informeert klanten over optredens, openingstijden, een dag op slot vanwege een nieuwe lik verf, een nieuwe soort koffie. Of: ‘Vanavond is het spelletjesavond bij Hometown. Kom samen met je vrienden je favoriete spelletjes spelen!’.

En ze promoten hun eigen personeel: ‘Kijk deze knapperd eens stralen! Ze werkt de hele dag dus komen jullie vandaag een bakkie halen?’ – met daarbij een link naar een vrolijke foto op Facebook.

Empathie

Dialogen zijn ideaal op social media. Je kunt ook best zenden op Twitter (en Facebook), maar doe dat dan wél met empathie. Ga niet roepen maar ga praten, of fluisteren. Oftewel met oog voor wat je klanten willen: een gezicht zien, uitgenodigd worden voor een concert of een spelletjesavond, een bijzondere nieuwe koffie proeven – misschien wel gratis voor de eerste zoveel klanten.

Doe de test

Gebruik jij als bedrijf of organisatie al social media? Doe dan nu zelf de test. Stel dat je achter je bureau zit of op de bank, en dan open je je Twitter-app (of Facebook). Je vliegt door je timeline en ziet een aantal fijne of leuke dingen waar je op klikt. En hoe doen jouw eigen posts het dan? Zou je daar ook op willen klikken (als je iemand anders was)? Is de informatie interessant? Grappig? Nodigt die uit? Of roep je alleen maar?

En de tweets waarin iemand gewoon een product probeert te verkopen, daar klik je vast niet op.
Bedenk dus dat mensen óf met je willen praten óf meer willen weten over jou en je bedrijf, maar dan wel de dingen die op anderen gericht zijn in plaats van op het bedrijf zelf.

En dit geldt niet alleen voor consumenten maar ook voor business-to-businessklanten. Die zijn namelijk ook in de eerste plaats personen. Mensen dus. Zoals social media ook in de eerste plaats social zijn.