Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Reclamemakers zetten de trend maar volgen de laatste mode

Het nagelnieuwe Amsterdamse reclamebureau HERC is vernoemd naar de grondlegger van de hiphop, DJ Kool Herc. Geen bureaunaam wordt nog genoemd naar de oprichter. Sterker, de laatste grote naam in dat genre, FHV, verdween op 1 maart. Een Nederlands bureau van deze tijd heet iets korts en pittigs in het Engels. Reclamemakers zetten soms de trend, maar volgen kennelijk massaal de laatste mode.

reclamemakers

Reclamemakers, de mensen dus die jij inschakelt voor jouw campagnes, zijn al net zo gevoelig voor mode als jij zelf. Je kunt niet anders dan die conclusie trekken na het zien van de naam van het bureau van drie toonaangevende reclamemakers die vertrokken bij het vooraanstaande Indie om voor zichzelf te beginnen. Die naam is HERC. HERC is een onafhankelijk bureau, opgericht door Emilio de Haan, Rogier de Bruin en Niels Heimens, die al bijna tien jaar samen de campagnes maken voor Hi (KPN), Tele2, YoungCapital, Sportlife en Brand bier.

Hiphop

De naam van het bureau is volgens de oprichters een ode aan de grondlegger van de hiphop, DJ Kool Herc. ‘Herc was de eerste die twee bestaande platen mixte tot iets nieuws. Hij bracht een populaire culturele beweging op gang.’ En dat wil HERC ook, reclame maken die meer aanvoelt als entertainment dan als verplichte boodschap. Ze willen merken verbinden met populaire cultuur.

HERC  ging van start op 1 maart 2018 en precies op diezelfde datum veranderde een ander reclamebureau, FHV/BBDO, van naam. Die werd BBDO Amsterdam. Het FHV wordt dus van de naam afgehaald, waarmee elke verwijzing naar de oprichters (in 1966) Franzen, Hey & Veltman in de bureaunaam wordt uitgewist.

Veelzeggend

Dat lijkt een detail, maar is heel veelzeggend. Met de kapitalenketting FHV verdwijnt de laatste initialennaam uit de Nederlandse reclame. Eerder verdwenen al de namen PMSvW/Y&R, PPGH/JWT, VVtH/FCA! en BLRS Euro RSCG van het toneel, net als RBV, HLPB en KKBR. Al die initialenblokken, die ooit als scherp onderscheiden bureaumerken de markt bepaalden en memorabele campagnes maakten voor Heineken, Grolsch, BMW, Melk de Witte Motor, Citroën, Douwe Egberts en Albert Heijn, stonden voor de Nederlandse oprichters. Maar geen reclamebureau heet nog naar de oprichter, lijkt het.

Oprichter voluit

Nog niet zo lang geleden had je bekende bureaus als UbachsWisbrun/JWT, Lowe Kuiper & Schouten, Geudeker Oerlemans, Prins Walvisch, Benjamens Van Doorn. Al die namen, met daarin de oprichter voluit genoemd, zijn verdwenen. En Van Van Walbeek Etcetera rest alleen nog naar Etcetera. Bureaus heten vandaag de dag iets met vandaag (Today, Today is Canday en Kingsday) óf iets anders in het Engels. En natuurlijk zijn er nog de Nederlandse vestigingen van internationale bureaugroepen als TBWA, DDB en natuurlijk BBDO.

New Kids on the Block

Maar kijk naar de namen van de genomineerden voor de SAN-award New Kids on the Block 2017, die op 1 maart bekend werden gemaakt.

  • 230V
  • 24AM
  • Activation Heroes
  • Brand Creatives
  • Conversationals
  • Don’t Say Nothing
  • Hammerfest
  • Lijm Amsterdam
  • Maak
  • Megawatt Advertising
  • Fox Agency
  • Phenomenons
  • SowiesoHelder
  • Tosti Creative
  • Vertigo6

Daar zit geen oprichter meer bij, ook niet verstopt in een initiaal.

Reclamemakers willen Engelse namen

Ook opvallend, er is helemaal niets Hollands meer aan, aan deze Nederlandse reclame- en marketingbureaus. In de jaren ‘0 waren Nederlandse namen juist heel erg en vogue, oer-Nederlandse zelfs. Kijk naar Hoofdbureau, Kruitfabriek, de Keuken, De PersoneelZaak, De Firma Creatieve Zaken, Reclamewinkel Bart & Hans of Centraal Station. Of de fabrieken: Beeldenfabriek, De Boterfabriek, Websitefabriek, Eigen Fabricaat.

Direct daarna heetten alle reclamebureaus ineens BlackOrange, Greenberry, Strawberries, Blueberry Frog, Green Orange, Red Banana, Redpepper, Lateral & Curved Yellow Fruit, Green Lemon, No Tomato, Mixed Flavours, Besides Purple, Lemon Scented Tea, Yellow Lemon. Echt, we verzinnen dit niet.

Hipsternamen

Wilde je opvallen, beter gezegd, wilde je meedoen, dan moest je een naam kiezen met fruit erin én een kleur erin en dat dus in het Engels. Je deed mee dus, maar omdat iedereen meedeed, viel je niet meer zo op. Daarna, in de jaren ’10, kwamen de hipsternamen op, zoals Rich & Famous, Sunshine and Sausages en Superheroes Cheesecake. Net zo’n naam als de kledingwinkel Pull & Bear. En anno 2018 is de mode dus ineens kort en pittig, zoals het KPK-kapsel van Libelle Winterfair-vrouwen. Maar wel in het Engels dus, zoals Conversationals, Megawatt en 230V bewijzen.

Voorbode

Bij de nieuwste lichting bureaus zitten ook twee echt oer-Hollandse namen: Lijm Amsterdam en Maak. Dat zijn dan óf de uitzonderingen die de regel bevestigen óf de voorbode van weer een nieuwe mode van kort pittig Hollands, vijftien jaar na de vorige Hollandsche Welle. Want je weet, als de tijdgeest haarfijn aanvoelende marketeer, dat elke mode ook altijd weer terugkeert.