Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

QR-code is bezig aan een revival

De bekende aloude QR-code is aan een opmars bezig, Je dacht misschien dat ie op sterven na dood was, maar dankzij nieuwe methoden om snel en makkelijke mobiel te betalen, raken nieuwe generaties weer vertrouwd met het iconische blokje. En Snapchat deed een belangrijke duit in het zakje.

QR-code. Het woord roept misschien direct scepsis op. Veel mensen denken bij de bekende vierkanteblokjescode aan iets traags en onhandigs. Om het ooit goed bedoelde maar ouderwetse ding te scannen moest je een extra app downloaden op je smartphone die in 9 van de 10 gevallen niet heel fijn werkte. En de meeste QR-codes leidden naar oninteressante reclamewebsites.

Enkele jaren was de QR-code (de letters staan voor Quick Response Code) als mobiele-marketingtool dan ook verdwenen uit de hoofden van consumenten én marketeers. Tot voor kort.

Snapchat

Eerst kwam de QR-code in 2015 weer letterlijk in beeld omdat Snapchat hem gebruikt in je Snapchat-avatar (tik op het witte spookje bovenin het scherm en je geel-zwarte Snapchat-avatar verschijnt).

De ene Snapchatter kan daarmee makkelijk en snel de code van een andere Snapchat-gebruiker scannen (in cameramodus) om hem of haar te gaan volgen.

Diezelfde Snapchat-QR-code kun je ook op je website zetten, of op je visitekaartje, in je brochure of op je winkeldeur. Zo kunnen mensen jouw code scannen en op die manier gemakkelijk jou of jouw zaak, café of winkel volgen.

Wat weinig mensen weten is dat Snapchat ook een heel eenvoudige en snelle QR-code-scanner is. Je richt je camera op een QR-code, maakt een foto, je hoort een piep en er verschijnt een venstertje met een paarse knop om de betreffende link te openen.

Vertrouwd

En dat is handig en goed nieuws voor consumenten en marketeers. Nu de Nederlandse banken de QR-code gaan inzetten om mobiel betalen sneller, eenvoudiger en veiliger te maken, zal een algemener gebruik van de QR-code zelf ook toenemen.

Overigens blijkt uit recent onderzoek door onderzoeksbureau Flycatcher dat 75% van de Nederlanders (nog) weet hoe een QR-code werkt. En uit dat onderzoek blijkt ook dat 50% van de Nederlanders wel eens een QR-code heeft gescand (jongeren minder, namelijk slechts 40%, en ouderen ietsje meer namelijk 55%).

Heel simpel geld innen

ING was in april 2016 de eerste Nederlandse bank die zijn klanten eenvoudig geld laat ontvangen of betalen met hun smartphone door gebruik te maken van een QR-code in de Mobiel Bankieren app, een app die al door 2,8 miljoen klanten van ING wordt gebruikt.

En dat betalen c.q. innen werkt echt heel simpel.

De klant maakt zelf in de Mobiel Bankieren app een betaalverzoek aan op zijn smartphone. De app genereert vervolgens een QR-code. De betalende partij scant vervolgens de QR-code in de Mobiel Bankieren app op zijn smartphone en bevestigt daarna de betaling met zijn mobiele pincode.

Uitkomst voor ondernemers

Dankzij dit erg eenvoudige systeem is de QR-code ook geschikt voor zakelijk gebruik. Je kunt als ondernemer gemakkelijk ter plekke – waar je ook bent – door je klant een betaling laten doen. Dit is een uitkomst voor schilders, stukadoors, loodgieters, glazenwassers, kapsters-aan-huis, collecteurs voor goede doelen etc.

Mensen hoeven geen cash meer op zak of in huis te hebben.

En ook heel belangrijk: een duur mobiel pin-apparaat dat ook nog kapot kan gaan of kan kampen met storing in de verbinding, is niet meer noodzakelijk.

Ook aan de kassa

Maar ook in een winkel kan bij de kassa met een QR-code betaald worden in plaats van met een al dan niet contactloos te gebruiken plastic betaalpasje. De kassa genereert de QR-code die vervolgens door de klant wordt gescand op haar of zijn smartphone.

Een QR-code is nu eenmaal een makkelijk te genereren code en hij is uniek en veilig en niet of nauwelijks te kraken, ook omdat ie eenmalig gebruikt wordt.

En via iDeal

Ook via de iDeal-app is betalen met je mobiele telefoon een peulenschil dankzij het scannen van een QR-code waardoor een mobiel pinapparaat onnodig is. Ook de iDeal-app wordt ondersteund door alle Nederlandse banken. Ondernemers kunnen zelf heel makkelijk en snel een QR-code maken met de online iDeal QR-codegenerator. Ook weer een uitkomst voor maaltijdbezorgers, die desgewenst een bonnetje mee kunnen nemen waar al een QR-code op staat.

De collectant voor het Rode Kruis of KWF kan op die manier mensen een betaling laten doen via een QR-code die staat afgedrukt op de collectebus.

Andere toepassingen

Het is dus nog slechts een kwestie van tijd voordat het publiek (en zeker jongeren ook) weer meer vertrouwd raken met de QR-code. Daardoor komt de code weer in beeld voor andere mobiele toepassingen, zoals prijs- en productinformatie op een site of in een video. En ondernemers, marketeers en reclamemensen gaan de iconische zwart-witte vierkante blokjes dus weer inzetten op posters, in advertenties, brochures en op de winkelvloer.