Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Multicopy Communicatietrends

Hoe een PR-stunt het schopt tot Nationale Feestdag

Pindakaas, wie is er niet groot mee geworden? Van pindakaas eten word je niet alleen groot en sterk maar ook slim. Zeker als je die pindakaas zelf maakt, zoals Michiel Vos die met zijn bedrijf Pindakaaswinkel zelfs een nieuwe feestdag wist te lanceren: Nationale Pindakaasdag. Zijn PR-campagne leest als een spannend jongensboek.

Nederland is een nieuwe nationale feestdag rijker: Nationale Pindakaasdag. De dag is letterlijk op de agenda en kalender gezet door Michiel Vos, eigenaar van de Pindakaaswinkel in Amsterdam. De Pindakaaswinkel – anno 2015 – is de allereerste winkel die volledig in het teken staat van pindakaas, stelt hij op zijn website (www.depindakaaswinkel.nl).

In de winkel zijn tien verschillende smaken pindakaas te koop, inclusief een tijdelijke seizoenspecial.

Vos – in het dagelijks leven ook bioboer – maakt serieuze pindakaas, pindakaas die echt in de smaak valt. Zijn pindakaas, gemaakt van versgemalen pinda’s en kokosolie zonder kunstmatige toevoegingen, eindigde als derde in een pindakaastest van de Volkskrant (van 22 januari 2017). Nog vóór het huismerk AH 100% van Albert Heijn.

Gratis boterhammen

Als stunt om zijn nieuwe feestdag luister bij te zetten bedacht Vos om voor zijn winkel gratis boterhammen met pindakaas uit te delen, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds 22.00 uur. Natuurlijk maakte hij een event aan op Facebook en verspreidde het nieuwe via andere social media.

Dat werd breed door de gevestigde media opgepikt. PowNews, RTL Nieuws, RTL Boulevard en Hart van Nederland besteedden er aandacht aan, net als Radio 538, 3FM en andere radiostations en kranten als Het Parool, AD, De Volkskrant en De Telegraaf. Ook bladen als Margriet, Cosmopolitan, Women’s Health en Linda haakten in op de nieuwe feestdag.

Petje Pitamientje

RTL Boulevard kwam zelfs met inhaker op Nationale Pindakaasdag, een overzicht van pindakaas-commercials, inclusief de beroemde Calvé-reclame met Petje Pitamientje, Evert van Benthum, Pietertje en Robin van Persie.

En ook de honderden bezoekers die op 24 januari bij de Pindakaaswinkel langsgingen postten ontelbare foto’s van hun brood met pindakaas op Instagram, Facebook en Twitter.

Feestdag

Natuurlijk dient de nieuwe feestdag een commercieel doel. Net als Secretaressedag, Valentijnsdag, Dag van de Poëzie, Blue Monday, noem maar op. Zelfbenoemd ‘pindabaas’ Vos erkent dat ruiterlijk in het tv-programma PowNews. ‘Ja het is een dag voor ons eigen gewin.’ Maar gezien de brede weerklank in de media raakt zijn pr-stunt een snaar. Misschien speelt ook ‘het gevoel van Nederlandse saamhorigheid’ waarover Vos spreekt op zijn website een rol.

Nieuwjaarsduik

Op soortgelijke manier wist Unox ook de Nieuwjaarsduik in Scheveningen naar zich toe te trekken, maar daarachter zit multinational Unilever met pr- en sponsorbudgetten van miljoenen. Dat maakt deze stunt van De Pindakaaswinkel extra sympathiek maar, en dat is belangrijker, leerzaam voor elke (kleinere) ondernemer.

Als je een goed idee bedenkt en de uitvoering ervan een beetje slim aanpakt, kun je jouw product (of dienst) zo indringend onder de (media)aandacht brengen dat je naam- en merkbekendheid gekatapulteerd wordt. En daarmee je omzet.

En dan hoef je het niet eens tot Nationale Feestdag te schoppen.