Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Pizza bij Domino bestellen via de app zonder één klik

Domino’s Pizza komt met een heel slimme nieuwe app: Zero Click. Daarmee hoef je niet door een heel menu om pizza te bestellen maar doet jouw telefoon dit automatisch voor je. De app betekent weer een volgende grote stap naar gebruikersvriendelijkheid in mobiele communicatie.

Je bestelt vast wel eens een pizza. Bij Domino’s, New York Pizza of een plaatselijke pizzatent. Dat kan telefonisch, online via de website of bij de eerste twee ook via een app op je iPhone of Samsung. Het aardige aan die apps is dat er een Live Pizza Tracker met push notificaties op zit. Je kunt bovendien vaak zelf makkelijk en snel je pizza samenstellen. Bij Domino’s kun je ook bestellen via je Apple Watch. Het bedrijf pocht zelfs met zijn app-functie ‘Bestel snel’ (‘Bestel in minder dan 4 kliks’). En dan: ff wachtuhhh…pizza! Of, geactualiseerd voor 2016, app… en happ!

Apps maken het leven echt makkelijker en daardoor alleen al zou elk bedrijf een eigen app moeten hebben (en die ook echt handig moeten maken).

Eén klik in een app is nog teveel

Tot zover niet heel verrassend nieuws voor de ervaren pizzabesteller misschien. Maar nu komt Domino’s met de nieuwe app Zero Click. ‘Tegenwoordig kun je met één klik overal komen en alles krijgen’, licht de pizzagigant toe. ‘Maar wij denken dat dat er nog steeds één te veel is.’ En daarom komt het bedrijf met de zonderteklikken-app waarmee je als je ‘m op je smartphone opent al automatisch en direct een pizza bestelt. Nou ja, direct… er is een countdowntijd oftewel bedenktijd van 10 seconden, met bijbehorend kookwekkergeluidje. Check de site en het filmpje.

‘Lekker makkelijk’, zegt Domino’s niet zonder humor. ‘Misschien té makkelijk. Je bent gewaarschuwd!.’

Broekzakbellen

Want laten we eerlijk zijn: Zero Click is een nachtmerrie voor broekzakbellers. Hoe vaak komt het niet voor dat je telefoon vanzelf iemand belt – lijkt vanzelf, je (of iets van jou) raakte blijkbaar het scherm aan.

Of stel dat iemand met jouw telefoon speelt en, zonder verdere aankondiging, even later de pizzabezorger aanbelt (terwijl je net je eten op hebt, dus echt zelfs geen puntje pizza meer op kunt).

En dan heb je wel die 10 seconden correctietijd maar dan nog. We zijn zo gewend aan allerlei oké-knopjes en bevestigingsbuttons dat deze app bij voorbaat al angst inboezemt. Zeker bij controlfreaks.

Maar goed. Wie de app downloadt – alleen nog beschikbaar in de VS – en geen vingerafdruk-login heeft, kan beter een goede pincode instellen. En zijn of haar telefoon weghouden bij de kinderen.

Slimme marketingtool

Naast gebruikersvriendelijk is de app ook een heel slimme marketingtool voor Domino’s. Want reken maar dat dit mobile first-marketinghoogstandje een conversation starter van de eerste orde is. En hoe meer mensen over je praten hoe beter het is.