Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Waarom jouw persoonlijkheid het belangrijkste product is

Naast de vier marketing-P’s, prijs, product, plaats en promotie, en de drie MVO-P’s people, profit en planet is de P van persoonlijkheid een onmisbare factor voor ondernemers, marketeers en verkopers. Personal relations winnen steeds meer aan belang, zeker in een tijd van internet en social media. De branding van je merk en bedrijf verloopt voor een belangrijk deel via personal branding. Dat is dan het liefste face-to-face en via intermenselijk contact. Hier lees je in 7 punten hoe je dat als ondernemer aanpakt.

persoonlijheid

1. Persoonlijkheid vraagt om persoonlijkheid.

Wie klanten wil krijgen en houden moet zichzelf als ondernemer in de strijd gooien. Mensen hangen niet aan jouw spullen, je diensten of aan jouw bedrijf. Ze hangen aan jou als persoon en als mens. De gemiddelde Nederlandse Toyota-dealer bijvoorbeeld kan bogen op zeer loyale klanten, een van de redenen waarom Toyota in Nederland zo’n hoog marktaandeel heeft. Dat komt doordat Toyota goede producten en ook goede service levert. In hun Japanse Kaizen-filosofie streven ze daarom ook nadrukkelijk naar relaties met klanten op basis van wederzijds vertrouwen en loyaliteit. Met andere woorden: de persoonlijkheid en de persoonlijke inzet van de directeur en de medewerkers, zowel in verkoop als werkplaatsreceptie, zijn dus bepalend. In feite is de P van persoonlijkheid de vijfde P bovenop de klassieke marketingmix van de traditionele vier marketing-P’s, prijs, product, plaats en promotie. PR oftewel public relations is belangrijk voor je bedrijf maar personal relations zijn onmisbaar.

Hoe persoonlijker uw communicatie: hoe opvallender en effectiever die is. Vroeger stond pr voor pers relations, toen voor public relations en nu voor personal relations. Ook door de opkomst van internet wordt het persoonlijke aspect belangrijker. Personal branding verloopt niet uitsluitend via social media maar vooral face-to-face. Online is eerder een extra informatiekanaal dan een ontmoetingskanaal. Intermenselijk contact is het belangrijkste contact, dus de ontmoeting wint aan belang.
Je bent zelf het krachtigste social medium van alle sociale media.

2. Ga naar buiten.

Persoonlijkheid betekent ook dat je naar buiten moet. Of je nu directeur, verkoper of salesmanager bent. Of je nu een klein of groot bedrijf hebt. Als je een klein bedrijf hebt, heb je als bijkomend voordeel dat je intern niet zoveel hoeft te netwerken, dus je focus en tijd kan allemaal naar extern.

3. Werk niet alleen in maar ook aan je bedrijf.

Zeker als baas moet je een boegbeeld zijn. Je moet de boer op. Je moet niet alleen ín je bedrijf werken, maar ook aan je bedrijf. Dat kost tijd, energie en gelukkig weinig geld. Structureel werken aan en binnen je zakelijke netwerk levert veel op. Zeker op de langere termijn en vaak al op heel korte termijn.

4. Zorg voor een divers netwerk en bouw het uit.

Als ondernemer is je netwerk een goudmijn. Zeker als het uiteenlopend van samenstelling is. En zeker in een B2B-omgeving is het relatief overzichtelijk. Zoek je klanten en prospects zelf op. Ga naar ze toe, nodig ze uit, ontmoet ze op evenementen, beurzen en congressen. Leg contact via social media, op LinkedIn, Twitter en Facebook. Lees vakbladen en leg contact met mensen die je opvallen, voor wie je graag wilt werken of aan wie je graag wilt leveren. Sprekend over vakbladen: het is van belang om de pers en als je lokaal opereert de lokale pers te leren kennen en gebruiken.

5. Onderscheid je met wat bij je past.

Je moet je ook lokaal laten zien en onderscheiden, maar wel met dingen die bij je persoonlijkheid passen. Je moet niet bij de Rotary of Vrijmetselaars gaan als je je daar niet thuis voelt. Maar wel werken aan jezelf en je profiel.

6. Zorg dat je er netjes en verzorgd uitziet.

Zeker als je diensten verleent die niet zo zichtbaar zijn als een product, bijvoorbeeld HR-consultancy of Werving & Selectie. Je hebt geen product om te laten zien, je verleent een dienst. Je bent als ondernemer in dienstverlening zelf het product. Als je kwaliteit uitstraalt dan lever je het ook, is de gedachte bij je klanten en potentiële klanten. Dus hoe je eruitziet, je kantoor, je personeel, je auto, je website, wat je post op social media, alles telt mee. Je trekt ook geen goedkope en flodderige kleding of schoenen aan. Je haren, je nagels, alles moet keurig zijn. Het totaalplaatje moet kloppen. In veel omgevingen kun je als man beter wél een stropdas dragen dan geen. Als vrouw kun je beter degelijk gekleed gaan en zo weinig mogelijk bloot vertonen. Draag onder een jurk of rok liever wél panty’s en hoge hakken zijn altijd beter dan platte schoenen.

Niet wát je verkoopt bepaalt je merkwaarde als bedrijf, maar hóe je het verkoopt. Je product of dienst is vaak een commodity dus het onderscheid maak je vooral in hóé je het levert. The business is the product, zoals de Amerikaanse managementgoeroe Michael E. Gerber het zo fraai uitdrukt, in zijn bestseller ‘The E-myth revisited. Why most small businesses don’t work and what to do about it’.

7. Toon maatschappelijk engagement en betrokkenheid.

Via sociale media ga je engagement met de samenleving en je netwerk aan. Hetzelfde geldt voor een lidmaatschap van vakverenigingen, ondernemersnetwerken en besturen en raden van toezicht, zitting in jury’s van vakprijzen en onderscheidingen, een discussiegroep die je start op LinkedIn, spreken op bijeenkomsten en congressen, voor vrijwilligerswerk. Hoe dichter je als bedrijf bij je klanten (en vakgenoten) staat, hoe succesvoller je bedrijf is of kan worden. Met al deze middelen en via al deze wegen, van sociale media tot een sponsorschap van de lokale hockey- of voetbalclub, heb je de mogelijkheid bij uitstek om nabijheid te creëren. Je gaat actief de interactie aan en voert een dialoog met je omgeving.
Lees ook het artikel over de vier marketing c’s in plaats van de vier p’s en het artikel over het persoonlijke kaartje waarmee je je nu weer echt kunt onderscheiden.