Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Open winkeldeur levert niet meer klanten en omzet op

De deur van je winkel open zetten of dicht doen? Wat levert meer klanten op? Onderzoeken wijzen uit dat of een winkeldeur nu open of dicht is, dit geen invloed heeft op het aantal klanten dat je winkel binnenkomt en op de omzet. Sterker, een dichte deur heeft veel voordelen. In dit artikel geven we 9 voordelen, tips en alternatieven.

1. Een dichte deur kost je geen bezoekers (zoals iedereen denkt).

Veel winkeliers denken dat een openstaande winkeldeur meer bezoekers de winkel in trekt. Maar uit onderzoek in Amsterdam, Tilburg en in Antwerpen blijkt dat een dichte winkeldeur geen invloed heeft op het aantal klanten in de winkel.

2. Je bespaart energie.

Door openstaande winkeldeuren gaat veel warmte verloren. Als je de deur dichtdoet, bespaar je dus op stookkosten. Uit onderzoek in Antwerpen met meer dan 1,4 miljoen registraties van passanten in mei en november 2016 blijkt dat winkels door het sluiten van hun deuren 37% bespaarden op hun aardgasverbruik. Je verdient dus extra geld, omdat tegelijkertijd de omzet van je winkel niet daalt door een standaard dichte winkeldeur.

In de zomer is je winkelruimte makkelijker koel te houden als je de deur standaard dichthoudt. Je airco hoeft minder te loeien, dus je bespaart stroomkosten.

3. De luchtkwaliteit in de winkel wordt beter.

Omdat de verwarming of op hete dagen de airco niet zo hard hoeft te werken, is de kwaliteit van de lucht in de winkel veel beter (en beter in de hand te houden en te controleren). Dat leidt niet alleen tot een prettiger winkelklimaat voor je klanten maar ook tot minder ziekteverzuim.

4. Je hebt minder tocht in de winkel.

En dat is prettiger voor je personeel en ook voor je klanten, die daardoor langer blijven en misschien je omzet wel doen stijgen.

5. Je hebt minder last van lawaai en buitengeluiden in de winkel.

Daar profiteren je klanten van maar ook jijzelf en je medewerkers.

Doordat er veel minder straatlawaai of omgevingsgeluiden binnenkomen kun je fijne achtergrondmuziek opzetten. Muziek maakt winkelen gezelliger en is dus goed voor de omzet.

6. Een dichte winkeldeur schrikt dieven af.

Zeker gelegenheidsdieven wordt het ietsje moeilijker gemaakt. En sowieso alle dieven want ze kunnen ook niet zo makkelijk wegkomen en dat schrikt hen al bij voorbaat af.

7. Een dichte winkeldeur is duurzamer.

Niet alleen jij als ondernemer profiteert dankzij lagere energiekosten maar ook de aarde. Minder energieverbruik leidt namelijk direct tot een lagere CO2-uitstoot. Daardoor zorg je als ondernemer dat de klimaatdoelstellingen eerder worden gehaald.

8. Er zijn genoeg alternatieven om mensen binnen te halen.

Om klanten te bewegen je winkel binnen te gaan hoef je echt de deur niet wagenwijd open te zetten. Je kunt ook de lichtintensiteit iets verhogen om het optische verschil tussen buiten en binnen te beperken of je zaak extra uit te lichten (uiteraard met energiebesparende lampen). Je kunt uitnodigende teksten of stickers op de deur plakken. Je kunt een tekst ophangen of een lichtbak waarmee je aangeeft dat toegang geheel vrijblijvend is.

9. Er zijn ook alternatieve ingangstechnieken.

Je kunt ook een draaideur laten installeren, een tochtsluis of een automatische schuifdeur. Bij automatische schuifdeuren kun je kiezen voor een zogeheten HR-luchtgordijn dat automatisch schakelt. Een automatische schuifdeur met luchtgordijn bespaart 40% gasverbruik ten opzichte van een open entreedeur.

Voor een draaideur of tochtsluis is wel voldoende ruimte nodig.