Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Multicopy Communicatietrends

Online reclame wordt door de meeste jongeren weggeklikt

Wie jongeren wil bereiken, kan beter afzien van online reclame. Zowel op pc als op mobiel, jongeren klikken die bijna allemaal weg. Tv-reclame is ook geen optie. Ruim de helft van alle Generatie Z’ers en Millennials heeft daar een hekel aan. Bioscoopreclame roept minder afkeer op onder jongeren en beter nog zet je advertenties in kranten en tijdschriften. Het allerbeste mediumtype is buitenreclame: slechts een op de tien jongeren staat daar negatief tegenover.

online reclame

De Millennial was de afgelopen vijf jaar als doelgroep van merken en adverteerders even belangrijk als de komende vijf jaar de Generation Z. Die laatste doelgroep zijn de jongeren die nu tussen de 8 en 23 zijn (Generation Z is geboren tussen 1995 en 2010) en Millennials zijn ietsje ouder, met 23 tot 38 jaar (geboren tussen 1980 en 1995).

De jeugd heeft de toekomst en in marketingland is dat helemaal sterk het geval.

Buitenreclame is top

Uit een uitgebreid onderzoek, dat is uitgevoerd door MediaTest en Wayne Parker Kent onder 2530 jongeren in Nederland, komt naar voren dat buitenreclame van alle mediumtypen het meest wordt geaccepteerd. Minder dan 10% van de jongeren staat negatief tegenover buitenreclame. Hetzelfde geldt voor advertenties in kranten en tijdschriften, hier is ook slechts rond de 10% echt niet over te spreken. Maar ruim de helft heeft een negatieve houding over tv-reclame.

Online reclame zeer irritant

En dat is ook het geval met online reclame. Of het nu reclame is op een desktop of op de smartphone, online reclame wordt door alle jongeren vervelend tot zeer irritant gevonden. Maar liefst 91% van de jongeren kijkt een online advertentie die ze meteen kunnen wegklikken nooit af. Ook advertenties die na een paar seconden zijn weg te klikken, worden bijna nooit helemaal afgekeken door 89% van de jongeren.

Radioreclame

De jongere jongeren, de Gen Z, zijn negatiever over radioreclame dan Millennials. 51% van Gen Z is totaal niet gecharmeerd van de radioreclame tegenover 38% van de Millennials.

Native advertising

Reclame die verpakt is als redactioneel artikel (ook wel native advertising genoemd) kan op meer waardering rekenen onder jongeren. Bijna de helft van de Gen Z’ers vindt deze vorm van reclame beter dan normale advertenties. Een derde (32%) vindt deze advertentievorm, waarin reclame in de vorm van redactionele content is gegoten, zelfs positief. Bij Millennials, die kennelijk iets kritischer zijn, is dat maar 22%. Van hen vindt 34% native advertising wel beter dan conventionele advertenties. Interruptiereclame wordt door alle jongeren gehekeld. En blijkbaar geldt journalistiek uitziende reclame veel minder als irritant.

Bioscoop

Bioscoopreclame komt er ook beter af dan online reclame en reclame op tv. 28% van de Gen Z’ers en slechts 21% van de Millennials staat negatief jegens bioscoopreclame.